משנה מקום משנה מזל: חילופי תפקידים בממשלת יוון

במטרה לייעל את ההתמודדות עם המשבר ■ השינויים אינם צפויים להשפיע על קיצוצי ההוצאות והעלאות המסים להם נדרשת יוון ■ שר האוצר נשאר בתפקידו

ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדריאו, ביצע היום (ג') חילופי גברי בממשלתו במטרה להתמודד באופן יעיל יותר עם משבר האג"ח. פפנדריאו לא החליף את שר האוצר, ובכך אותת כי ימשיך במדיניות הפיסקלית הנוכחית.

פחות משנה לאחר כניסתו לתפקיד ביצע פפנדריאו חילופי גברי בממשלתו כדי לשפר את תפקוד המשרדים המטפלים בצמיחה הכלכלית ובבעיות הכרוניות של יוון, כגון שירותי הבריאות והרווחה החברתית. עם זאת, המהלך כמעט ולא הכניס שרים חדשים לממשלה.

חילופי הגברי אינם צפויים להשפיע על קיצוצי ההוצאות והעלאות המסים שאותם נדרשת יוון לבצע במסגרת תוכנית סיוע חירום בסך 110 מיליארד אירו (140 מיליארד דולר) שהעניקו לה קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי, כדי להצילה מפשיטת רגל. שר האוצר, ג'ורג' פפאקונסטנטינו, ימשיך לכהן בתפקיד.

המינויים החדשים נועדו לשפר את תפקודם המקרטע של המשרדים העוסקים בתחומי כלכלה וחברה חשובים אחרים, וזאת במטרה לשכך את הזעם שעוררו צעדי הצנע הקשים בקרב הציבור.

"היה צורך ב-11 חודשים ולילה ארוך אחד... כדי שראש הממשלה יודה בכישלון הממשלה", אמר פנוס פנגיוטופולוס, דובר מפלגת האופוזיציה העיקרית, מפלגת הדמוקרטיה החדשה.

רוצים שינוי

לאחר שיוון נכנסה למיתון הראשון שפקד אותה בתקופה של 16 שנה, צפויה כלכלתה להתכווץ השנה ב-4%. הוצאות הצריכה ייפגעו בגלל קיצוצי שכר והעלאות מסים. האבטלה והאינפלציה מרקיעות שחקים.

סקר שערכה בשבוע שעבר חברת הסקרים GPO הראה ש-60% מאזרחי יוון רוצים שינויים בממשלה, אבל פפנדריאו ממשיך ליהנות מתמיכה רבה יותר מאשר יריבו במפלגה השמרנית, ומרבית היוונים חשים שצעדי הצנע היו הכרחיים.

פפנדריאו ספג ביקורת על שהמתין חודשים לפני שהכריז על הצעדים הקיצוניים לאחר שגילה שהגירעון התקציבי שירש מהממשלה השמרנית גדול ביותר מ-100% מהמצופה. החשיפה גרמה למשבר האג"ח שטלטל את השווקים הבינלאומיים ואת גוש האירו. עם זאת, הצעדים הקשים מתחילים להשפיע, וקיצוצי ההוצאות החריפים שביצעה הממשלה כבר מצמצמים את הגירעונות ומעוררים שביעות רצון בקרב המלווים הבינלאומיים.