שנתיים לקריסת ליהמן ברדרס: האחראים חוגגים בחיים הטובים

ריצ'רד פולד, מנכ"ל ליהמן ברדרס לשעבר, עדיין נראה במסעדות יוקרה בניו יורק ומסרב להודות בניהול הכושל שלו ■ בועז ויינשטיין, ילד הפלא של דויטשה בנק שהתמחה במסחר ב-CDS, הקים קרן גידור שמנהלת כעת נכסים בסך 1.4 מיליארד דולר ■ שנתיים אחרי, דבר לא השתנה

לפני שנתיים הגיע לשיאו המשבר הפיננסי עם פשיטת הרגל של בנק ההשקעות הענק ליהמן ברדרס, שהסיטה ממסלולן קריירות רבות של בכירים בתעשייה הפיננסית, ביניהם מנכ"לים, סוחרים מהשורה הראשונה ועובדים אחרים בוול סטריט שהיו קרובים לאזור האסון.

מעטים מהם עדיין עובדים באותן חברות. רבים פרשו או עברו לחברות בפרופיל נמוך יותר. חלקם מתנצלים על מעורבותם במשבר, ואילו אחרים דוחים מכל וכל את הביקורת שהפנו נגדם משקיעים, מפקחים, מחוקקים והציבור האמריקני. "וול סטריט ג'ורנל" ערך סקירה קצרה של מה עלה בגורל חלק מכוכבי העבר של המשבר.

בועז ויינשטיין

שכר שנתי לפני משבר: 40 מיליון דולר

הסוחר של דויטשה בנק היה בין הראשונים שהתמחו במסחר בחוזי CDS (חוזי ההגנה הידועים לשמצה מחדלות פירעון), והמומחיות הזו הפכה אותו למנהל בגיל 27. ילד הפלא ניהל קרן של 10 מיליארד דולר שגרפה מאות מיליוני דולר בשנה עבור הבנק הגרמני. תוארו הרשמי היה מנהל משותף של החטיבה העולמית למסחר באשראי.

אך טלטלות השוק בימי המשבר העבירו את הקרן של ויינשטיין להפסד של 1.8 מיליארד דולר ב-2008. דויטשה בנק סגר את הקרן וחיסל רבות מהפוזיציות שלה, אם כי פוזיציות שלא נסגרו התאוששו והניבו לבנק רווח של כ-600 מיליון דולר ברבע הראשון של 2009 לבדו.

ויינשטיין, כיום בן 37, הפך את מחלקתו לשעבר באפריל 2009 לקרן גידור שנקראת סאבא קפיטל מנג'מנט שותפות מוגבלת. סאבא מנהלת כעת נכסים בסך 1.4 מיליארד דולר.

ריצ'רד פולד

תגמול כולל בעשור שעבר: 457 מיליון דולר

פולד, יו"ר ומנכ"ל ליהמן כאשר הבנק הזה התרסק כשהוא אחוז להבות לפני שנתיים, לא חזר בו מאמונתו שקריסת הבנק נבעה מתנאי שוק כאוטיים, משמועות שווא ומהחלטת המפקחים לסגור אותו. "אין שום דבר בתיאור הזה שיכול לציין חברה פושטת רגל", הוא אמר החודש לוועדה בקונגרס כאשר הוא תיאר את מצבו הפיננסי של ליהמן.

פולד עדיין נראה בניו יורק, במסעדות מפורסמות מהתקופה הטרום-משברית במידטאון מנהטן. הוא הבעלים ואחד המנהלים של מטריקס אדבייזורז, חברת ייעוץ שמספקת "ייעוץ אסטרטגי להנהלות חברות-לקוחות ולעובדים בכירים שלהן", לפי דיווח לרשויות הפיקוח. במאי הוא הצטרף לחברת ברוקרים קטנה בשם לג'נד סקיוריטיס, אך תפקידו בה אינו ברור. אדם שענה לטלפון במשרדי החברה מסר שאיש בחברה לא יגיב על פולד.

מרטין סאליבן וג'וזף קסאנו

יותר מ-90 מיליארד דולר, הסכום ש-AIG חייבת למשלם המסים

סאליבן הודח ביוני 2008 מכהונת מנכ"ל אמריקן אינטרנשיונל גרופ, AIG, בעקבות העמקת ההפסדים ממכירת נגזרים שקשורים למשכנתאות סאב-פריים. המשבר החל ביחידת מוצרים הפיננסיים של החברה, בניהולו של ג'וזף קסאנו, והתרחב כאשר AIG ניצבה בפני דרישות גוברות לחילוט ערבויות.

ביוני השנה אמר קסאנו לוועדה בקונגרס שהוא קיבל החלטות "זהירות", והוסיף שמשלם המסים היה במצב טוב יותר אילו הוא היה נשאר בחברה. משרד המשפטים וה-SEC ויתרו על חקירה של קסאנו ולא הוגש נגדו כתב אישום כלשהו.

בשבוע שעבר הודיעה חברת סוכני הביטוח וויליס גרופ הולדינגס על שכירת סאליבן כסגן יו"ר לבניית חטיבה גלובלית חדשה שתשרת לקוחות גדולים. מנכ"ל וויליס אמר שהבוס לשעבר של AIG יביא איתו לתפקיד את ניסיונו, קשריו ו"היכרות עם כל מרכיבי עסקי הביטוח".

AIG שבשליטת הממשל צריכה להחזיר את כספי החילוץ שלה לפני שתשתחרר מחיבוקו של דוד סם ותחזור להיות חברה עצמאית.

אלן שוורץ ו-וורן ספקטור

24 מיליארד דולר - ירידת שווי השוק של בר סטרנס מינואר 2007 עד מארס 2008

ספקטור קיבל עליו את האחריות לכך ששתי קרנות גידור של בר סטרנס קרסו ב-2007, וסוחר האג"ח לשעבר הודח במהרה מכהונת הנשיא המשותף שלה.

שוורץ, הנשיא השני, היה המנכ"ל של החברה בתקופת הנישואין הכפויים לג'יי.פי. מורגן צ'ייס במארס 2008, כמה ימים אחרי שהתעקש וטען שמצבה הכספי של החברה יציב ובריא.

אחרי פרישתו מג'יי.פי. מורגן, שוורץ קיבל כמה פניות מפירמות גדולות אחרות בוול סטריט, והצטרף לבסוף לגוגנהיים פרטנרס בשנה שעברה כיו"ר פעיל. ספקטור שמר על פרופיל נמוך בעולם הפיננסי. הוא מייסד ומפיק ראשי בחברת הפקות הסרטים טאשטגו פילמס. דוברת החברה סירבה להרחיב בנושא.

קרי קילינג'ר

16.7 מיליארד דולר - פיקדונות שנמשכו מוושינגטון מיוצ'ואל ב-8 ימים ב-2008

קילינג'ר לא דיבר בפומבי על עלייתה ונפילתה של חברת המשכנתאות והבנקאות וושינגטון מיוצ'ואל עד אפריל השנה, כאשר הוא עמד על כך שהקריסה הבנקאית הגדולה ביותר אי פעם בארה"ב היתה יכולה להימנע אילו רשויות הפיקוח היו מציעות לוושינגטון מיוצ'ואל את אותה עזרה שהוצעה למוסדות אחרים שהוא כינה "ידידותיים מכדי ליפול".

כמנכ"ל וושינגטון מיוצ'ואל, קילינג'ר פרש סניפים קמעוניים ברחבי ארה"ב והטה את החברה לעבר משכנתאות סאב-פריים. הוא הודח כמה שבועות לפני שהממשל מכר את עסקי הבנקאות של החברה לג'יי.פי. מורגן בספטמבר 2008.

קילינג'ר מתגורר בעיקר בסיאטל, היכן שהוא מנהל את חברת ההשקעות הקטנה קרסנט קפיטל אסושיאייטס, לפי עורך דינו.

צ'רלס פרינס ורוברט רובין

58 מיליארד דולר - המחיקות שביצע סיטיגרופ של נכסים הקשורים לסאב-פריים

ביולי 2007 הכריז פרינס ש"כל עוד המוזיקה מנגנת, צריך לקום ולרקוד. אנחנו עדיין רוקדים". נטילת הסיכונים חסרת הרסן של הבנק עלתה לפרינס במשרתו כיו"ר ומנכ"ל הבנק בנובמבר 2007. בעקבות חילוץ הענק הפיננסי על ידי הממשל, משלם המסים מחזיק עדיין ב-18% מסיטי.

באפריל השנה אמר פרינס לוועדה בקונגרס שלוש פעמים "אני מצטער" על כך שלמשבר הפיננסי היו השלכות כה הרסניות על חייהם של מיליוני אמריקנים. הוא שומר על פרופיל ציבורי נמוך. רובין אמר לאותה ועדה שהוא לא היה "חלק מהותי מאותו תהליך קבלת החלטות", על אף שהרוויח 115 מיליון דולר בתשע שנותיו כיועץ בכיר ודירקטור בסיטיגרופ.

רובין, שר האוצר בממשל קלינטון, הצטרף באחרונה לבוטיק בנקאות ההשקעות סנטרוויו פרטנרז, והוא מייעץ בנושאי פיתוח אסטרטגי.

קנת לואיס

שכר בסיסי ובונוסים ב-2009 - 0 דולר

בישיבת חרום של ראשי המערכת הבנקאית באוקטובר 2008, לואיס, יו"ר ומנכ"ל בנק אוף אמריקה, דחק בעמיתיו לבלוע את הגלולה המרה של הסיוע של משלם המסים, שהוצע להם תמורת מעורבות של הממשל בנעשה בבנקים.

בשנה שלאחר מכן, לואיס קיבל איומים של פיטורים מכהונת המנכ"ל אם הוא לא יציית לדרישת הממשל לרכוש את מריל לינץ', שהיתה אמורה להיות הקורסת הבאה בתור אחרי ליהמן. אחר כך הוא ויתר על כל שכרו וההטבות ל-2009 בלחץ "צאר השכר" של הממשל והודיע על פרישתו.

מאז הפרישה, לואיס מקדיש את זמנו למשפחתו. הוא נאבק בתביעה אזרחית שהתובע הכללי של ניו יורק עומד להגיש נגדו. בתצהיר לבית המשפט שהגיש בחודש שעבר תיאר לואיס את עסקת מריל לינץ' כ"הצלחה פיננסית ואסטרטגית בלתי מעורערת" של בנק אוף אמריקה.