נורות האזהרה חזרו להבהב

בעליות איש לא שם לב, אך כשהכול רצים למכור, בעיית הנזילות תתגלה במלוא חומרתה

"אוף, עוד פעם העיתונים האלה חייבים להיות פסימיים", אתם בטח אומרים לעצמכם. הרי הכל נראה יפה: קרנות הנאמנות מראות תשואות גבוהות, בתי ההשקעות נהנים מזרימת כספים, המשק מתאושש והריבית עדיין נמוכה. למה להגיד עכשיו שהמגמה עלולה להשתנות ושהירידות יחזרו לשוק? באמת שאנחנו לא רוצים להרוס את החגיגה, אבל נורות האזהרה מהבהבות כ"כ חזק, שקשה להתעלם מהן.

בתי ההשקעות מפרסמים בגאווה את עצמם ואת התשואות שהשיגו קרנות האג"ח המצטיינות שלהן בשנה האחרונה. צודקים, תשואה של 8-10% בקרנות סולידיות בשנה אחת זה באמת מרשים, אבל הבעיה היא, וזה לא כתוב במודעות הצבעוניות והיפות, שככל שהקרן השיגה תשואה גבוהה יותר, כך קטן הסיכוי שתמשיך לעלות.

מתקרבות לתקרה

בעוד פוטנציאל העליות במניה הוא באופן תיאורטי אינסופי, לאג"ח בהגדרה יש תקרה, ולרוע המזל נראה כי איגרות חוב רבות הולכות ומתקרבות אליה במהירות. בסופו של דבר כל אג"ח מגיעה לפירעון, והמשקיע מקבל סכום מסוים שהוגדר מראש. כיום, מחיר איגרות חוב רבות הולך ומתקרב לאותה תקרה, ובחלק מהאג"ח המחיר אפילו גבוה יותר מערך הפארי.

בעיית הנזילות תחריף את המצב

ועוד לא דיברנו על הריבית העולה. בנק ישראל מעלה את הריבית לאט אבל בעקביות, ולריבית עולה יש אפקט הרסני על תשואות אג"ח. מתישהו, כשתתהפך המגמה, גם אם יהיה זה רק תיקון אגרסיבי ולא מפולת, המכה תהיה כואבת. מדוע? כי שוק האג"ח הקונצרניות מתאפיין בנזילות נמוכה.

בתקופת עליות אף אחד לא שם לב, אבל כשכולם רצים למכור, ואין קונים, בעיית הנזילות מתגלה במלוא חומרתה וגורמת להחרפה של הירידות.

משקיעים מתוחכמים יותר כמו בנק לאומי כבר נערכים למצב שכזה באמצעות רכישת שורטים או הקטנת חשיפה לשוק הקונצרני, ולא סוד שהגופים המוסדיים כמעט אינם משתתפים בהנפקות האג"ח החדשות.

הבעיה היא בעיקר בציבור הרחב. לא רק שרובו לא מגדר עצמו נגד ירידות, אלא הוא כלל לא מבין את הסיכון, ממשיך להתפתות למודעות היפות, חושב שהעליות יימשכו ונכנס בהתלהבות לשוק, עד שיחווה את הירידות, כמובן, וימהר לברוח עם ההפסדים. בסרט הזה כבר היינו. זה קרה ב-2006, זה קרה ב-2008 וזה גם יקרה שוב.