מהפכה קפיטליסטית בקובה? חצי מיליון עובדי ממשלה יפוטרו

מדובר ברפורמות כלכליות מהפכניות במדינה הקומוניסטית - שמכוונות "להפריט" את כוח העבודה ולסיים ההעסקה של כוח עבודה שנתפס כלא אפקטיבי ושרוי בעצם באבטלה סמויה

הרפורמות הכלכליות בקובה שנמצאות על הפרק כבר שנים נמצאות בפני אישור בתקופה הקרובה. המדינה הקומוניסטית הודיעה הלילה (ג') על קיצוץ מסיבי של חצי מיליון עובדים - כעשירית מכוח העבודה הכללי של המדינה.

מדובר בשלב הראשון של רפורמות כלכליות מהפכניות במדינה הקומוניסטית - שהולכת בכיוון הקפיטליזם. הרפורמות מכוונות בעצם "להפריט" את כוח העבודה ולסיים את ההעסקה של כוח עבודה שנתפס כלא אפקטיבי ושרוי בעצם באבטלה סמויה. ההודעה נמסרה ע"י איגוד העובדים היחידי במדינה הקומוניסטית בו חברים 3 מיליון עובדים. "המדינה לא יכולה ולא צריכה להמשיך לתמוך בעובדים ובעסקים שמשלמים משכורות מנופחות (יחסית) שבעצם פוגעים בכלכלת קובה ע"י חוסר פרודוקטיביות", נמסר בהודעה.

לפי ההודעה, הממשלה תשנה גם את מבנה השכר, כך שהעובדים יתוגמלו עפ"י הביצועים שלהם, וזאת כדי להדגיש את היעילות הרצויה לממשלה ולמנוע תשלומים לעובדים ש"בעצם לא עושים דבר". האיגוד רמז כי פיטורים נוספים צפויים בהמשך.

נכון להיום, ממשלת קובה מעסיקה כ-95% מכוח העבודה במדינה. שיעור האבטלה בה הגיע ל-1.7% בשנה שעברה ולא עבר את ה-3% ב-8 השנים האחרונות. עם זאת, השיעור לא כולל אלפי קובנים שלא מחפשים עבודה בשל השכר הנמוך שעומד בממוצע על 20 דולר לחודש.

המהלך הנוכחי שמוביל ראול קסטרו, אחיו של פידל שלקח את השלטון ב-2008, עלה כבר בעבר ודיבר על פיטורים של עד מיליון עובדי המגזר הציבורי. עם קיצוץ כוח העבודה הציבורי, שיחל באופן מיידי, קובה תחזק יותר את המגזר הפרטי - תאפשר יותר הזדמנויות לעבודה פרטית, הקמת יותר עסקים בבעלות פרטית, ותקצה לשם כך יותר תשתיות, קרקעות ושטחי עבודה במגזר הפרטי.

יצוין, כי מומחים שניתחו את כלכלת קובה סקפטיים באשר ליכולתו של המגזר הפרטי לקלוט את כל העובדים שייפלטו מהמגזר הציבורי, ורבים מהם מעריכים כי עשרות אלפים יישארו ללא עבודה - מה שצפוי לפגוע לדעתם בכלכלת המדינה.