אחרי 3 חודשים: נמשך חרם החרדים על אלקטרה מוצרי צריכה

הרקע לחרם: החברה-האחות, אלקטרה נדל"ן, היתה שותפה בחפירות ביפו שיש בהן קברים ■ הרב דוד שמידל, ממובילי החרם: "יש אפשרות לפתרון, אבל אני לא רואה שהיא בדרך"

3 חודשים לאחר פרוץ חרם החרדים על חברת אלקטרה מוצרי צריכה - החרם נמשך, והצדדים לא הגיעו להבנות לשם הסרתו. בשיחה עם "גלובס" אומר היום (ג') הרב דוד שמידל, יו"ר ארגון אתרא קדישא המוביל את החרם: "החרם בתוקף - לא השתנה שום דבר".

כפי שחשף "גלובס", החרם הוכרז בתחילת הקיץ על-ידי בד"ץ העדה החרדית. במודעות ענק, שנתלו בערים בני-ברק, ירושלים, בית-שמש ומודיעין, נכתב: "מצייתים לגדולי הדור - לא רוכשים מוצרי אלקטרה, מחללי הקברים ביפו".

מעבר להחרמת מוצרי חברת אלקטרה, החרם הדרדר גם לאלימות פיזית כלפי נציגי חברת אלקטרה מוצרי צריכה.

החרם הוכרז בשל שותפות שהיתה לאלקטרה נדל"ן, החברה-האחות, בפרויקט בניית בית-מלון על שטח בית-החולים הצרפתי ברחוב יפת ביפו. החרדים טוענים כי במקום מצויים קברים.

טענותיה של אלקטרה כי יצאה מהשותפות בפרויקט אינה מסייעת בידיה גם כעת להסיר את החרם. "באלקטרה טענו זאת עוד לפני שפרץ החרם. אחרי שאמרו, כמה בתי דין רבניים בדקו את העניין היטב והם שותפים ב-50%. עורכי דין של אלה יושבים אלה עם אלה", אומר שמידל. לדבריו, "לפני חודשיים-שלושה הגיעו אליי נציגים של אלקטרה לדבר. תוצאות לא ראיתי, וכרגע אין שום מגעים".

- מה אלקטרה צריכה לעשות כדי שהחרם יוסר?

"זו לא בדיוק החלטה שלי אלא של הרבנים שהוציאו את האיסור, אבל בוודאי שהם צריכים להפסיק לחפור ולאפשר לתקן את הקברים שנפגעו. הדרישה המקורית היא שיבנו מעל מפלס הקברים, כשהמשמעות היא להפסיד את קומת המרתף".

- מישהו הביע נכונות?

"אמרו שישקלו את זה".

- אתה רואה פתרון בדרך?

"יש אפשרות של פתרון, אבל אני לא רואה שהיא בדרך".

- אתם ממשיכים להפגין בשטח?

"כן, אם כי בימי החגים זה יותר מצומצם. לא נותנים להיכנס לשטח. אנשים עומדים בחוץ מוקפים בשוטרים וקוראים פרקי תהילים".

לבד מהניסיון להעמיד את העובדות על דיוקן מול הרבנים, בחברה אלקטרה נוקטים אסטרטגיה של השקטת החרם ומקווים שהוא יחלוף מאליו. בסביבת החברה נטען כי חלק מהציבור החרדי שב לקנות את מוצרי החברה וכי מספר ישיבות אף הזמינו מהחברה מזגנים, אם כי הקיצוניים בקרב החרדים מנסים להחיות את החרם.

מחברת אלקטרה מוצרי צריכה נמסר: "אלקטרה מוצרי צריכה חזרה על עמדתה כי כל הגורמים החרדים יודעים היטב את האמת לאמיתה, לפיה לאלקטרה מוצרי צריכה אין ולא היה כל קשר לפרוייקט החפירות ביפו".