בג"ץ העדה החרדית מחרים את אלקטרה; טכנאים הותקפו

חרם הבד"ץ על אלקטרה מוצרי צריכה הוביל לאלימות פיזית כלפי טכנאיה שהגיעו לתת שירות בשכונת מאה שערים וברמת בית-שמש ■ הרקע: החברה-האחות, אלקטרה נדל"ן, היתה שותפה בחפירות ביפו שיש בהן קברים

חרם החרדים כנגד אלקטרה מוצרי צריכה עולה מדרגה: בשבועיים האחרונים הותקפו טכנאי החברה על-ידי עשרות חרדים בערים ירושלים, בית-שמש ובני-ברק - לאחר שנקראו למקום להיענות לקריאות שירות.

באחד המקרים, טכנאי של אלקטרה שהגיע לשכונת מאה שערים בירושלים כדי לתת שירות, הוקף בעשרות חרדים שקראו לעברו "אתם פושעים". בעודו יושב ברכב, אחד החרדים זרק לבנה לתוך הרכב ושבר את השמשה האחורית ואחר תלש את המראה של הנהג. מספר חרדים אף ניסו למשוך את הטכנאי בכוח מהרכב, והוא חולץ בעזרת משטרת ישראל.

במקרה אחר הוצת רכב של אלקטרה בע"מ, חברה-אחות לאלקטרה מוצרי צריכה, וחרדים הפכו רכב אחר של החברה ברמת בית-שמש. ל"גלובס" נודע כי בעקבות זאת הוחלט בחברה להוריד את שם המותג מכלי הרכב הנכנסים לאזורים חרדיים וכן לשכור את שירותיה של חברת אבטחה.

מודעות של בד
 מודעות של בד

אתרא קדישא: חילול קברים

לפני כחודש, בד"ץ העדה החרדית הכריז חרם על אלקטרה מוצרי צריכה. במודעות ענק שנתלו בערים בני-ברק, ירושלים, בית-שמש ומודיעין נכתב: "מצייתים לגדולי הדור. לא רוכשים מוצרי אלקטרה. מחללי הקברים ביפו".

הרקע לחרם קשור בחברת אלקטרה נדל"ן, חברה-אחות של אלקטרה מוצרי צריכה (שתיהן שייכות לאלקו אחזקות). אלקטרה נדל"ן היתה שותפה בנכס הנקרא "בית-החולים הצרפתי" הנמצא ברחוב יפת ביפו, יחד עם החברה האמריקנית RFR. בנכס נבנה בימים אלה בית-מלון, והחרדים - הטוענים כי נמצאים בו קברים - מוחים על הבנייה בהפגנות המתקיימות שם לסירוגין.

אלקטרה נדל"ן דיווחה ביוני 2010 לבורסה על ביטול ההסכם לרכישת 50% מהנכס נוכח "מחלוקות שהתגלעו בין הצדדים", ואף דרשה להשיב לה את כל הסכומים שהושקעו על-ידה - אך זה לא מנע את פרסום החרם על החברה האחות, אלקטרה מוצרי צריכה.

מי שמוביל את החרם הוא ארגון אתרא קדישא בראשות הרב דוד שמידל, אותו ארגון שעמד גם מאחורי ההפגנות נגד חילול הקברים בשל הקמת חדר המיון באשקלון.

בשיחה עם "גלובס", אמר היום (ב') שמידל: "אנחנו הודענו את הדברים החמורים שקורים שם, והרבנים נתנו את האישור. אלקטרה שותפים בחילול הקברים".

- למרות שאלקטרה נדל"ן יצאה מהשותפות?

"היא לא יצאה, ואפילו אם תצא עכשיו זה כבר מאוחר. היא צריכה להציל את הקברים ממה שהיא עשתה".

- השותפות בנכס היתה של אלקטרה נדל"ן, והחרם הוא על אלקטרה מוצרי צריכה?

"נכון, אבל אלה חברות-בנות, והכל סיפור אחד. הם נדרשו לא לפגוע בקברים אלא לבנות בנייה עילית, ואז הם היו מפסידים את קומת המרתף שמיועדת לחניות".

- מי הרבנים שאישרו?

"שורה ארוכה של רבנים. הרב שמואל ווזנר, זקן רבני בני-ברק, הרב נסים קרליץ, בית הדין של העדה החרדית בירושלים, ויש גם רבנים ספרדיים כמו הרב משה צדקה, ראש ישיבת פורת יוסף".

בשיחה עם "גלובס" הכחיש הרב צדקה מכל וכל קשר לחרם: "אני אישרתי? חס ושלום. אני לא מתעסק בדברים האלה", הוא אומר.

בחברת אלקטרה מוצרי צריכה הפיקו חוברת שבה הסבירו את השתלשלות העניינים ושלחו אותה לעשרות רבנים חרדים, לרבות לחברי בד"ץ העדה החרדית.

בד"ץ העדה החרדית שכר את עו"ד רם כספי, שכתב חוות-דעת לפיה אין ביכולתה של חברת אלקו או מי מהחברות-הבנות שלה להגיש בקשה לצו מניעה נגד העבודות במקום. הפעילות הזו לא הניבה לפי שעה את הפסקת החרם.

דובר אלקטרה מוצרי צריכה מסר בתגובה: "לחברת אלקטרה מוצרי צריכה אין ולא היה כל קשר לחפירות ביפו. החברה מביעה צער רב על כך שעשרות אלפי משפחות מהציבור החרדי שצועדות איתה לאורך עשרות שנים נענשות על לא עוול בכפן, בשל הסתה פרועה של גורמים חרדים קיצוניים הקוראת להחרים את מוצרי החברה".

אלקטרה מוצרי צריכה היא הקמעונאית הגדולה בתחום מוצרי החשמל, המחזיקה ברשתות שקם אלקטריק, ביג סנסור ומחסני חשמל. בחברה סירבו להתייחס לפגיעה במכירותיה מאז החל החרם.