מסתמנת פשרה בין האוצר לחברות הביטוח על הטיפול בתביעות

הערכות: משרד האוצר ירכך עמדותיו בסוגיית מסמך הנהלים, בהתאם להסתייגויות החברות ■ במקרה של הסכמה ימשכו החברות עתירה לבג"ץ בעניין

מסתמנת פשרה במגעים בין משרד האוצר לחברות הביטוח במחלוקות לגבי חוזר יישוב התביעות. "יש מומנטום חיובי ומגיעים להבנות", אומר בכיר בחברת ביטוח. על פי הערכות, האוצר יתפשר וירכך את נוסח החוזר בהתאם להסתייגויות שהעלו חברות הביטוח. אם יהיו הסכמות צפויות חברות הביטוח למשוך את עתירתן לבג"ץ כנגד האוצר.

בין איגוד חברות הביטוח לאגף שוק ההון באוצר מתנהל מו"מ אינטנסיבי. את חברות הביטוח מייצגים עו"הד רנאטו יאראק וצבי אגמון ממשרד אגמון ושות'. המפקח על הביטוח הוא פרופ' עודד שריג. מקורות באוצר מאשרים כי יוכנסו לחוזר "הבהרות ותיקונים", ומסבירים כי עדיף מבחינת האוצר להגיע להסכמה עם חברות הביטוח על מרבית הנושאים, כדי לא "לתקוע" את ההליך בדיונים משפטיים ובעתירות לבג"ץ.

המקורות סבורים כי גם לאחר הפשרה, החוזר ישפר את מצב המבוטחים. "עד עכשיו החברות עשו מה שבא להן, וכעת זה ייפסק", אומרים באוצר. המקורות מדגישים כי אם לא תושג הסכמה עם החברות יישם האוצר באופן חד-צדדי את החוזר במתכונתו המקורית.

הגברת ההגינות

מדובר במהלך שמוביל האוצר להסדרת אופן בירור ותשלום התביעות הביטוחיות שמגישים המבוטחים. החוזר, הידוע בשמו הרשמי חוזר "בירור ויישוב תביעות וטיפול בפניות ציבור", קובע את נהלי הטיפול של חברות הביטוח בתביעות שמגישים לקוחותיהן. בכל חברה ייקבע מפרט שירות פנימי

S.L.A (service level agreement), המגדיר את מחויבויותיה ללקוחותיה, למשל מבחינת לוחות זמנים מחייבים לטיפול.

באוצר סבורים כי מדובר בפרמטרים שיגבירו את ההגינות במסגרת מערכת היחסים הלא-סימטרית הקיימת מטבעה בין חברות הביטוח לציבור. מנגד, בחברות הביטוח טוענים שמדובר ב"התערבות קיצונית וחסרת תקדים" בפעילותן, הגורמת לפגיעה בתחרות.

החוזר צפוי להיכנס לתוקף באפריל הבא, לאחר שהאוצר דחה את המועד בשלושה חודשים על מנת לאפשר למצות את המו"מ עם החברות ולא להיגרר לבג"ץ (לגבי תביעות בביטוח רכב חובה ייכנס החוזר לתוקף ביולי הבא).

לאחר פרסום הטיוטה לפני שנה נוצר עימות בין האוצר לחברות הביטוח. בחברות סברו כי החוזר אינו ישים, ואף אין בו תועלת לצרכן, וביקשו מהאוצר לשנות חלק מהנהלים החדשים. לאחר שנדחו הסתייגויות החברות הוגשה במארס עתירה לבג"ץ בבקשה למתן צו על-תנאי כנגד המפקח על הביטוח בנושא. כאמור, באוצר סבורים כי יש להם עילה להיאבק עם החברות בבג"ץ - אך מעדיפים שלא להגיע לכך.