מפולת מניות הנפט והגז: רשות ני"ע ביקשה הבהרות מהחברות

(עדכון) - חוסר שקיפות משווע בסקטור הנפט והגז: מודיעין, הזדמנות ישראלית, רציו וגלוב אקספלוריישן הסתפקו בהודעות לקוניות ומעורפלות למשקיעים

יום לאחר ההודעה הדרמטית של משרד התשתיות, בראשות השר עוזי לנדאו, שהחליט לעצור עסקאות למכירת רישיונות חיפושי נפט וגז, מגיבה היום (ה') חברת ספן וטוענת כי העסקה עליה הודיעה לרכישת 10% מרישיון "שרית" ליד אשדוד - ככל הנראה לא תצא לפועל. המניה, כמובן, מגיבה בירידות חדות.

"לאור הודעת משרד התשתיות ולאור העובדה כי העברת הזכויות ברישיון כפופה לאישור הממונה על נכסי הנפט, קיים ספק מהותי באשר להתמלאות התנאי המתלה עד למועד פקיעת הרישיון, ולאור זאת, ספק אם ההסכם שנחתם עם הרשברג בקשר עם העברת הזכויות בזכויות ההשתתפות הבלתי מסוימות 'שרית' יצא אל הפועל", נכתב בהודעת החברה.

רק שלשום הודיעה ספן כי תרכוש את הנתח שלה ברישיון "שרית" ממשה הרשברג, והיא תקצה לו גם אופציות להמרה ל-750 אלף מניות ספן. הודעה זו הקפיצה את המניה במאות אחוזים, כאשר היא כבר נסקה ב-290% עוד לפני ההודעה בשל שמועות בשוק על העסקה.

מניה נוספת שצונחת היום היא איזי אנרגיה , אשר נמצאת במו"מ לרכישת 10% מרישיון החיפוש "גל" בים התיכון, הגובל בחלקו הצפוני-מזרחי עם מבנה "לוויתן". הסיפור של איזי אנרגיה מזכיר מאוד את זה של ספן: שמועה בשוק על כניסה לתחום החיפושים הזניקה את המניה ב-145%, עדות ל"הייפ" הנפט והגז שאחז את המשקיעים בבורסה.

הזדמנות ישראלית שבשליטת בעלי בית ההשקעות הלמן-אלדובי הודיעה לבורסה כי "השותף הכללי בוחן את משמעות ההודעה הנ"ל והשלכותיה על השותפות, וזאת בשים לב, בין היתר, לעסקאות לרכישת זכויות השתתפות בנכסי נפט עליהן דיווחה השותפות".

הודעה דומה יצאה גם מבית מדרשה של גלוב אקספלוריישן , שהודיעה על מו"מ עם יולי עופר לכניסה לרישיונות פלאג'יק. "השותפות בוחנת את השפעת ההודעה האמורה על המו"מ", נכתב בהודעה. מודיעין פרסמה הודעה ברוח דומה ואמרה כי לא ניתן לחזות מה יעלה בגורלם של מו"מ שונים שהיא ניהלה לרכישת זכויות ברישיונות חיפושים, כולל המו"מ ברישיון פלאג'יק. גם רציו הסתפקה בהודעה ברוח "הנושא ייבחן" באשר למו"מ שהיא מנהלת למכירת 10% מרישיון "גל" לאיזי אנרגיה והמו"מ לרכישת זכויות ברישיונות פלאג'יק (כ-170 ק"מ מול חופי חיפה).

מי שהוציאה עצמה מחוץ לדרמה היומית בסקטור היא זרח , שהודיעה גם היא שתבחן את הנושא אך הדגישה כי אין היא מקיימת מו"מ למכירה של זכויות באף אחד מרישיונות החיפוש שלה.

גיל בשן: "הירידות הן תוצאה של עליות גבוהות מדי שהיו לאחרונה"

אך כגודל הנסיקה כך גודל הנחיתה לקרקע. הודעת משרד התשתיות טרפה את הקלפים וכעת המשקיעים ממתינים להבהרות נוספות מצד החברות הבורסאיות, כיוון שרשות ני"ע פנתה לחברות וביקשה מהן להוציא הבהרות בהמשך להודעת משרד התשתיות. בינתיים, ה-16 בספטמבר מסתמן כיום של מפולת במניות חיפושי הגז והנפט וכיום בו משתנים כללי המשחק בסקטור החיפושים בישראל.

ובאשר למשקיעים, הם מקבלים היום שיעור כואב במסחר במניות ספקולטיביות; ספן, למשל, נגעה השבוע בשער 8.5 שקל למניה, והיום היא כבר משלימה קריסה של יותר מ-80% בתוך יומיים בלבד. איזי אנרגיה משלימה גם כן נפילה של יותר מ-50% ביומיים.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI מסר בשיחה עם "גלובס" כי "הירידות של היום הן תוצאה של עליות גבוהות מדי שהיו בתקופה האחרונה. מניות ושותפויות שונות טסו מאות אחוזים בלי בסיס כלכלי ממשי ועכשיו הן גם יורדות חזק. בסופו של דבר, הדיווחים ממשרד התשתיות לא ממש משנים לשותפויות הגדולות כמו אבנר, דלק קידוחים או ישראמקו".