הרשות להגנת הצרכן תפחית את העילות הפליליות נגד בתי עסק

הכוונה: להעביר את הטיפול בעבירות על חוק הגנת הצרכן מהמישור הפלילי למישור המינהלי, תוך הגברת הקנסות ■ בתי העסק מברכים על היוזמה - האם הצרכנים צריכים לדאוג?

קשה לומר שבתי עסק העוברים על חוק הגנת הצרכן מרגישים כיום מאוימים על-ידי החוק. עבירות צרכניות מתרחשות חדשות לבקרים, ואמצעי אכיפה המופעלים בשטח הם מחזה נדיר הרבה יותר.

האם יוזמה חדשה של הרשות לסחר הוגן, לפיה יופחתו העילות הפליליות נגד בתי עסק, תקל על מצבם הלא רע של הסוחרים - או תסייע בהגברת אכיפה יעילה יותר, כפי שנטען ברשות?

היום (ב') הודיעו משרד התמ"ת והרשות החדשה להגנת הצרכן והסחר ההוגן כי הם מקדמים תיקון לחוק הגנת הצרכן, אשר מציע כי הפרות מסוימות יטופלו במישור המינהלי באמצעות עיצום כספי, ולא במישור הפלילי כפי שאמור היה להיות עד כה.

הממונה על הרשות, עו"ד תמר פינקוס, הציגה את הנושא בפגישת עבודה ראשונה עם נציגי המגזר העסקי שהתקיימה לאחרונה באיגוד לשכות המסחר.

תחילתה של היוזמה עוד בוועדת שטרום - ועדה בין משרדית של משרדי המשפטים, האוצר והתמ"ת, שמונתה לפני שנים ספורות כדי לבחון לעומקו את נושא האכיפה בחוק הגנת הצרכן. הצעה ראשונה בנושא נולדה עוד בוועדה - אך מעוררת באופן מתמשך חילוקי דעות בין כותלי משרד התמ"ת.

עו"ד פינקוס ציינה בפגישה כי מטרת הרשות היא לצמצם את ההליכים הפליליים נגד עוסקים, ולהשתמש במסלול זה רק במקרים של עבירות ליבה כגון ניצול מצוקה, הטעיה בנסיבות מחמירות, נזק כלכלי נרחב, עבריינים חוזרים ועבירות חוזרות.

עו"ד חנה וינשטוק-טירי, ראש תחום הסדרה ואכיפה בלשכה המשפטית במשרד התמ"ת, הסבירה כי התיקון המיועד משאיר בידי הרשות שיקול-דעת לבחור בין הליך פלילי להליך מינהלי, וכי נוסח התיקון נמצא כרגע בבדיקת משרד המשפטים.

נציגי הסוחרים מתייצבים כמובן לימינה של הממונה ומברכים על היוזמה: נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, ביקר במהלך הפגישה את תופעת הפליליזציה הקיימת בחקיקה הישראלית בכלל ובחקיקה הצרכנית בפרט, וציין: "אנו הופכים את מי שעוסק בניהול העסקי לעבריין פלילי. התופעה הזו אינה רק בחוקי הגנת הצרכן אלא אף בחוקי עבודה, בחוקי הסביבה ועוד. זו תופעה מסוכנת ולא בריאה למשק".

אך האם אין מדובר ביוזמה שתקל ממילא על חייהם של עבריינים צרכניים, ושחוטאת למטרה העיקרית לשמה הוקמה הרשות לסחר הוגן - הגנה על הצרכן?

מנהלת הלשכה המשפטית של האיגוד, עו"ד שוש רבינוביץ, סבורה כי הדבר יביא דווקא לייעול של מערכת האכיפה הקיימת היום ותקצר הליכים באופן משמעותי: "ברגע שפוגעים בכיס של העוסק זה המכה הרבה יותר יעילה", היא מסבירה בשיחה עם "גלובס". "בבתי המשפט דברים נמשכים לאורך שנים. חשוב לנו שהמסלול האזרחי יהיה דרך המלך, והמסלול הפלילי יהיה האופציה האחרונה".

רבינוביץ מוסיפה כי הפרות רבות אינן פליליות במהותן וחסרות את מרכיב הכוונה הקיים בחוק הפלילי. "עבירות צרכניות תמיד יקרו", היא אומרת, "אנשים טועים בסימון מחירים, לא הכול פלילי במהותו. האישום הפלילי הוא לא האכסניה בשביל זה. עם זאת, במקרים של ניצול מצוקה ופגיעה קשה בצרכן עדיין ניתן לחזור למישור הפלילי".

מה שלא ברור בינתיים הוא האם במקביל מתכוונים ברשות להגביה את רף הקנסות כדי להגביר את ההרתעה המינהלית. "הקנסות היום גבוהים, אולי לא מספיק", מודה רבינוביץ.

כך או כך, השינויים ייאלצו לעבור את המסלול הביורוקרטי - ועם תום הניסוח המשפטי, מקווים ברשות לסחר הוגן כי הסוגיה תידון בכנסת כבר במושב החורף.