היוצרים: ערוץ 2 ישתלט גם על השיח הקולנועי הישראלי

מוחים על כוונת הרשות השנייה להקל על זכייניות הטלוויזיה בנושא המחוייבויות בתחום הקולנוע

היוצרים יוצאים נגד טיוטת כללי הקולנוע של הרשות השנייה. על-פי הנהלת מטה המאבק של ארגוני היוצרים, ההצעה - שפורסמה אתמול (א') לראשונה ב"גלובס" - "מעוותת".

היוצרים מוחים על הכוונה לאפשר לזכייניות הטלוויזיה המסחרית להפיק 35% מהוצאותיהן בתחום הקולנוע במסגרת הזכיינית, ולא להוציאה אל שוק ההפקה.

על-פי היוצרים, "הפיכת הערוצים המסחריים למפיקי קולנוע רק תגרום לכך שעל המסך הגדול נראה עוד מאותו הדבר, תוכניות טלוויזיה פופולריות במסווה של סרטי קולנוע, וזאת במקום סרטים צעירים, מקוריים, נועזים וחתרניים. כבודו של ערוץ 2 במקומו מונח, והשפעתו התרבותית גם כך אדירה - לא הגיוני שהוא ישתלט גם על השיח הקולנועי הישראלי".

בתגובתם אומרים היוצרים: "עד כה התבססה תעשיית הקולנוע המקומית בעיקר על הפקה עצמאית, זאת מתוך מטרה ליצור ביזור תרבותי ויצירה כמה שיותר פלורליסטית. רק כך מתאפשר למיטב הכוחות היצירתיים והפוריים במדינת ישראל, שצומחים מלמטה, לבוא לידי ביטוי ולהציג את פרי עבודתם על המסך הקולנוע. יש מגוון דוגמאות מלבבות מהשנים האחרונות לסרטים של יוצרים צעירים שהופקו בהפקה עצמאית וזכו להצלחה גדולה. אלא שהרשות מאיימת עכשיו לגדוע את המגמה המתמשכת והברוכה הזאת".

על חשבון המסך

"פגם מהותי" נוסף, על-פי היוצרים, הוא הכוונה של הרשות השנייה לאפשר הכרה ב-50% מההשקעה בקולנוע כסוגה עילית, על חשבון מסך הטלוויזיה - מתוך זה 40% כדרמה.

"כדי לעודד יצירת סרטים ישראליים איגודי היוצרים הסכימו בזמנו לאפשר הכרה בהשקעה בקולנוע כסוגה עילית, וזאת על חשבון הז'אנר המיוחד, שנגס קשות בדרמה במסגרת מיקוד הרגולציה ומהווה כיום את רוב חובת ההשקעה של הערוצים המסחריים בסוגה עילית", נמסר ממטה מאבק היוצרים. "לא ייתכן שאחרי שהדרמה כבר ספגה מכה קשה אחת, ולקראת המכה האנושה שצפויה לה עם המעבר לעידן הרישיונות, תבוא הרשות ותנגוס בה שוב. עוד רגע וכבר לא יהיה במה לנגוס. ההשקעה בקולנוע חייבת להישאר לפחות ברמתה הנוכחית, ואסור שתבוא על חשבון הדרמה - גם כך מדובר בסכומים נמוכים למדי בשני התחומים גם יחד".

מהרשות השנייה נמסר כי "כפי שנאמר לנציגי היוצרים, הנושא יעלה לדיון במועצה, עמדתם הובאה לידיעת החברים ותובא בשנית. יש לזכור כי המחוקק - בעת התיקון בו הוסדר נושא הקולנוע ואשר זכה לגיבוי משמעותי - קבע כי 50% מההשקעה תוכר כחלק מהסוגה העילית, וכי נדרש איזון במכסות ובמטלות בתחום ההפקה הקנויה, שכן מטלת הקולנוע הינה מעבר למטלת שידורי הטלוויזיה והסוגה העילית בתוכם".