מחקר: מיתון בצמיחת החברות הישראליות הפועלות בחו"ל

מהמחקר של התאחדות התעשיינים עולה עוד, כי רוב החברות הישראליות הפועלות בחו"ל העדיפו למקד את השקעותיהן באירופה

מחקר של התאחדות התעשיינים בשיתוף גורמי אקדמיה מעלה כי המשבר הכלכלי העולמי הביא למיתון בצמיחת החברות הישראליות הפועלות בחו"ל. לפי ממצאי המחקר, בשנת 2009 חלה ירידה של 11% בהיקף המכירות של החברות הישראליות בחו"ל וחלה ירידה של 6% במספר המועסקים בהן. המחקר מתקיים זו השנה הרביעית, ושותפים לו פרופ' זאב הירש מהפקולטה לניהול באונ' ת"א; ד"ר ניראון חשאי מביה"ס למינהל עסקים של האונ' העברית וגורמי מחקר מקולומביה, ארה"ב.

מהמחקר עולה כי החברה לישראל, טבע, אלקו אחזקות ואורמת הן ארבע החברות הגלובליות הגדולות בישראל. הן אוחזות ב-75% מכלל הנכסים הבינ"ל של 21 החברות הישראליות הגלובליות המובילות. היקף הנכסים של חברות אלה עמד אשתקד על יותר מ-11.5 מיליארד דולר. 21 החברות הנסקרות במחקר החזיקו אשתקד בנכסים בשווי העולה על 15 מיליון דולר, הן העסיקו ב-2009 כ-72 אלף עובדים בחו"ל וההיקף המצטבר של מכירותיהן הגיע לכ-30 מיליארד דולר.

עוד עולה מהמחקר כי רוב החברות הישראליות הפועלות בחו"ל העדיפו למקד את השקעותיהן באירופה. כמעט מחצית מהחברות הבנות שלהן פועלות ברחבי אירופה, כ-20% בצפון אמריקה וכ-17% באסיה ובאוקראינה.

מרשימת 21 החברות שנסקרו במחקר נעדרו החברות כתר פלסטיק ולהבים, ובהתאחדות התעשיינים הסבירו היום כי בשל היותן חברות פרטיות, הן העדיפו שלא למסור נתונים על היקף פעילותן בחו"ל. ממצאי המחקר יוצגו במפגש של נציגי החברות הרב-לאומיות המובילות שמארגנות אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית בסוף חודש אוקטובר. במפגש שתקיים התאחדות התעשיינים ייבחנו היבטי המחקר, וזאת בניסיון לאבחן את החסמים העומדים בפני החברות הרב-לאומיות הישראליות בפעילותן בשווקים הבינלאומיים.