"באר-שבע לא מבודדת; מגיע יותר מהר לב"ש מאשר לת"א"

כך אומר ל"גלובס" המיליארדר ליאו נואי, בעלי בריטיש ישראל, בעת הנחת אבן הפינה ל"גרנד קניון באר-שבע" ■ על החלטתו למכור את הקבוצה למשפחת עופר: "המחיר שהוצע הוא מחיר הגיוני. אתה אף פעם לא מרגיש כבול לנכס, זה ביזנס" ■ על באר-שבע: "האזור יתפתח במידה עצומה"

"זה לא שהחלטתי למכור את קבוצת בריטיש ישראל למשפחת עופר, הם פשוט הציעו. המחיר שהוצע הוא מחיר הגיוני. אתה אף פעם לא מרגיש כבול לנכס, זה ביזנס. אין לי גאווה בנכס, יש לי גאווה בביזנס. בכל זאת, אם הם לא ישלימו את העסקה, אהיה מרוצה". כך אמר היום בריאיון בלעדי ל"גלובס" בעל השליטה בקבוצת בריטיש ישראל, המיליארדר היהודי-בריטי ליאו נואי, כשנשאל מדוע החליט למכור את הקבוצה למשפחת עופר דווקא בתקופה בה הקבוצה מתרחבת בישראל.

הריאיון נערך בעת הנחת אבן הפינה לקניון "גרנד קניון באר שבע" שמקימה בריטיש ישראל בשותפות עם היזם אלי להב.

תשובה חיובית, בלי לפרט

כזכור, לפני כשבועיים הודיעו החברות מליסרון ועופר השקעות, שתיהן בשליטת יולי, ליאורה ואייל עופר, על רכישת השליטה בבריטיש ישראל מידי נואי (55.8%) ופויו זבלודוביץ' (15.7%) באמצעות רכישה של 117 מיליון מניות המהוות 71% מהון המניות המונפק של בריטיש ישראל לפי 14.5 שקל למניה, מחיר המשקף לעסקה שווי של 1.7 מיליארד שקל.

לכשתושלם עסקה זו תקבל מליסרון לידיה את השליטה בכ-23 קניונים ומרכזי מסחר, חלקם בבעלותה המלאה של בריטיש וחלקם בבעלותה החלקית, כולל קניונים בבנייה או בתכנון. הקניונים של בריטיש ישראל יצטרפו לחמשת הקניונים של מליסרון ובכך היא תחזיק בכ-28 קניונים ברחבי הארץ.

"גרנד קניון באר שבע", בתכנונו של משרד האדריכלים יסקי-מור-סיון, צפוי לכלול 42 אלף מ"ר של שטחי מסחר, מתוך שטח בנוי כולל של 140 אלף מ"ר, כשלקונים יוצעו 2,200 מקומות חנייה. בנוסף, מתוכנן מגדל משרדים בשטח הפרויקט שיתנשא לגובה של 10 קומות.

בריטיש ישראל, המחזיקה בקבוצת קניוני ישראל, רכשה מחצית מהזכויות ב"גרנד קניון באר שבע" מידי להב במאי האחרון, בהשקעה של 150 מיליון שקל.

- אם אתה מוכר את בריטיש ישראל עכשיו, אתה תצמצם משמעותית את ההשקעה שלך בעסקים בישראל. יש לך אסטרטגיה להרחבת הפעילות העסקית שלך כאן בארץ?

"כן, אבל אני לא אוכל לפרט. התשובה החיובית שלי לשאלה אומרת יותר מהכל".

לשאלה האם ישנן חברות שהוא היה מעוניין לרכוש כאן, השיב נואי כי "אנחנו מסתכלים על מספר דברים", אך לא פירט באילו חברות מדובר.

- באר שבע היא עיר פריפריאלית ומאוד מבודדת מתל אביב וקשה לחשוב על אזורים בבריטניה שאין להם מטרופולין. שם, אפילו אם אתה נמצא באדינבורו הכל נמצא בהישג יד - קניונים, עבודה. מה אתה חושב על התופעה הזו בארץ?

"באר שבע לא מבודדת, כי יש היום את כביש 6. לוקח לי מהר יותר להגיע לבאר שבע מאשר להגיע לתל אביב בבוקר עם כל הפקקים. אנחנו בונים את המדינה ועכשיו הצבא עובר לכאן לדרום (במסגרת עיר הבה"דים - מ.מ) ואנחנו משלבים עשיית עסקים עם עשיית דברים טובים למדינה.

"האזור הולך להתפתח במידה עצומה, ואתה מעניק פה לאנשים את ההזדמנות לקנות, לבלות וליהנות מזמנם, ואתה מעניק להם בחירה. שוק הקניונים משתייך לתעשיית הפנאי וצריך לזכור שעכשיו זוהי תחילתה של באר שבע. אי אפשר לשכוח שיש לנו קניונים במיקומים נוספים שנחשבים פריפריה, כמו קניון נהריה והקניון במעלה אדומים. אנחנו מאמינים בפריפריה".

לכל קניון חיים משלו

במידה שתושלם העסקה שבמסגרתה תרכוש משפחת עופר את בריטיש ישראל, יישלט שוק הקניונים בידי שני שחקנים בולטים - מליסרון, שתחזיק כאמור ב-28 קניונים, וקבוצת עזריאלי, שבשליטת דוד עזריאלי, שבבעלותה 14 קניונים, כולל קניונים בבנייה או בתכנון.

- שוק הקניונים רווי. עדיין, לא היה עדיף שלישראל יהיה שוק קניונים שאינו מרוכז בידי שני שחקנים בולטים בלבד?

"לגבי רוויה, את צודקת, ישראל מתקרבת לקראת רוויה בכל הקשור לשוק הקניונים, אבל לכל קניון ולכל מרכז מסחרי יש חיים משלו. אין קשר ישיר בין קניון אחד לשני, גם אם המנהלים שלהם נפגשים יום יום ועובדים יחדיו. אי אפשר להגיד שיש פה קרטל. גם אם את לוקחת את הקניונים של שני השחקנים הבולטים, המספר שלהם הוא פחות בהרבה מכלל הקניונים בישראל".

- בשוק מדברים על הליכה לקראת דואופול בשוק הקניונים.

"אין דואופול, זה לא קיים".