שוקי המניות דוהרים - ורוביני מזהיר מפני "הלם כלכלי"

למרות שמדד S&P 500 זינק ב-9.5% מתחילת החודש ונבואות הזעם על "ספטמבר השחור" התבדו, רוביני מסרב להיות אופטימי

"נביא הזעם" נוריאל רוביני, שחזה את משבר האשראי, מזהיר כעת שוב מפני הידרדרות הכלכלה האמריקנית למיתון נוסף וקורא לנתונים האחרונים שפורסמו בשוק הדיור האמריקני "נוראים". רוביני אמר את הדברים בראיון לכתבים בקואלה למפור שבמלזיה, שם הוא שוהה בימים אלה.

"הכלכלה העולמית תסבול ממספר משבר פיננסיים נוספים במהלך 10 השנים הקרובות", אמר רוביני. הוא סבור שהרפורמות הפיננסיות הנערכות היום בעולם המערבי ובעיקר בארה"ב אינן מספיקות ולא יצליחו למנוע משברים נוספים בשנים הקרובות. לדבריו, "שום דבר לא השתנה. הרפורמה בארה"ב היא בגדר מעט מדי ומאוחר מדי".

רוביני אמר שהמחצית השנייה של השנה תהיה חלשה יותר עבור הכלכלה האמריקנית בהשוואה למחצית הראשונה, והוא מעריך שנתוני התמ"ג ברבעון השני יעודכנו כלפי מטה. כזכור, הנתונים הצביעו על צמיחה של 1.6% בלבד במשק האמריקני ברבעון השני, צמיחה נמוכה למדי לעומת 3.7% ברבעון הראשון.

"מרגיש כמו מיתון"

"כבר עכשיו אנחנו במצב שמרגיש כמו מיתון, גם אם אנחנו לא ממש במיתון", אמר רוביני. "אם הנתונים המאקרו-כלכליים יאכזבו נראה תיקון בשוקי המניות, התרחבות בפערי הריביות בשוקי האשראי, עלייה בתנודתיות, גידול ברתיעת המשקיעים מסיכון - וזה עלול להוביל להלם כלכלי".

מדד ה-S&P 500 זינק ב-9.5% מתחילת החודש, חרף הנבואות הפסימיות של כלכלנים שונים שהזהירו מפני "ספטמבר השחור" בוול סטריט. למרות זאת, רוביני מזהיר מפני חולשה כלכלית ובינתיים ממשיך לטעון כי הריביות הנמוכות בעולם יוצרת בועות נכסים, בעיקר בשווקים מתעוררים.

"בנקים בארה"ב כבר עכשיו יושבים על עודפי רזרבות הון של כטריליון דולר, אך הם לא מלווים", אמר רוביני. "הבעיות בכלכלה האמריקנית הן בעיות של פשיטות רגל, אשראי, דיור, חברות - לא בעיות נזילות. אני לא חושב שהרחבה מוניטארית נוספת תעזור". רוביני התייחס בכך להצהרת הפדרל ריזרב כי הוא מוכן לנקוט בצעדים נוספים כדי לתמרץ את הכלכלה.