תכנון חסכוני

חברות הענק משקיעות בהנדסה חסכונית כדי ליצור מוצר שיתמקד בדיוק במה שהלקוח צריך

רוב בני האדם מתעבים את עצם הרעיון של בזבוז כסף, בין אם כאשר מתברר לנו שרכשנו מוצר שאינו דרוש לנו, ובין אם בהרגשה המוכרת היטב, ששילמנו כסף רב עבור מוצר שרוב תכונותיו ויכולותיו אינן נהירות לנו ועל כן השימוש בו הוא חלקי בלבד.

בשפת השיווק זוהי השאיפה של כולנו לעסקת קנייה הקרויה VFM (ואליו פור מאני), שעיקרה קבלת הערך המלא עבור הכסף שהשקענו בה. הדוגמה המיידית והנפוצה ביותר היא ברכישה של תוכנות מחשב בסיסיות כמו "וורד" ו"אקסל", שרוב הצרכנים משתמשים רק בחלק מזערי מהתכונות שלהן, ואין להם כל מושג כיצד מפעילים את התכונות הרבות האחרות ששילמו עבורן בכסף מלא. גם הטלפונים הסלולריים החכמים מייצגים עבור משתמשים רבים סוג של תסכול, שכן השימוש בתכונות כמו גלישה אינטרנטית או האזנה למוזיקה ולתוכניות רדיו עדיין אינו נפוץ בקרב קבוצות גיל של 50 פלוס, אשר עבורן הטלפון החכם ששילמו עבורו סכום ניכר משמש בעיקר לשיחות יוצאות ונכנסות ולמשלוח וקבלה של מסרונים.

הצרכנים עברו מהפך מחשבתי

המשבר הפיננסי שהביא בעקבותיו את המיתון האחרון יצר אצל צרכנים רבים סוג של מהפך מחשבתי, אשר כתוצאה ממנו נוצר בשנים האחרונות קונספט חדש - "הנדסה חסכונית" (Frugal Engineering), אשר בתחילת דרכו נראה כמו מהלך שיווקי של גורמים עסקיים להגיע לקהלי יעד חדשים בארצות מתפתחות באמצעות חיסכון בעלויות ייצור, כדי להחדיר לקהלי יעד בעלי כוח קנייה נמוך מוצרים נחותים יותר במחירים זולים. אך באחרונה ניכרת מגמה חדשה המאופיינת בערכים אידיאולוגיים ומבוססת על ההנדסה החסכונית, המיועדת לתת מענה לקהלי יעד בעל הכנסה גבוהה יותר, גם בארצות המערב, הרוצים להיפטר מהרגלי הצריכה הבזבזניים של העבר.

את ניצניה של מגמה זו ניתן היה לראות בשיאה של תקופת המיתון, אז ראו בה אנליסטים רבים תופעת דה ז'הוו אופיינית, וצפו כי עם תום המיתון תחזור תקופת הבזבוזים במלוא עוצמתה. אך המציאות מראה כי מגמה זו, המתקשרת גם למגמה הירוקה, צומחת במהירות וקונה לה מספר גדל והולך של אוהדים הדבקים בעקרונותיה. כך לדוגמה, צרכנים בארצות-הברית החלו להעדיף תוצרת חקלאית הגדלה באזור מגוריהם, הן כדי לתמוך בעסקים מקומיים והן כדי לסייע בהפחתה של האנרגיה המושקעת בהובלה של המוצרים.

הנדסה חסכונית היא גישה חדשה-ישנה לחיים המבוססת על יצירתיות וחדשנות חכמה, המיועדת להעניק לקהלי יעד רבים ככל האפשר את היכולת ליהנות מביטחון כלכלי יחד עם היכולת להשתמש במוצרים החדישים ביותר, אשר תוכננו כך שיוכלו להעמיד לרשותם בדיוק את אשר דרוש להם, לא פחות אבל גם לא יותר.

את עוצמת הביקוש לאידיאולוגיה החדשה ניתן לראות הן במספר המוצרים המתוכננים ומיוצרים על-פי קונספט ההנדסה החסכונית, והן במספר הבלוגים הפופולריים בנושא, המושכים מאות אלפי גולשים מידי חודש. אחד הבלוגים, www.MoneyNing.com, הושק לפני כ-3 שנים על-ידי דייוויד נינג ומסייע לגולשים להבין כיצד שינויים קטנים אך חשובים בניהול התקציב האישי או המשפחתי שלהם משפרים את איכות החיים שלהם, ומעניקים להם את היכולת לנהל את חייהם ללא מתח כלכלי. הבלוג של נינג הוא אוסף של טיפים מעשיים כיצד ובמה כדאי לצרכנים להשקיע את כספם, גם אם אינו מצוי בשפע, וכיצד לקבל החלטות קנייה נבונות. על מידת הפופולריות של הבלוג ניתן ללמוד מכך שדף האוהדים שלו בפייסבוק זוכה לכ-300 אלף כניסות מדי חודש.

תאגידי הענק נרתמים למגמה

הירתמותם של תאגידי ענק לפיתוח מוצרים חדשים העונים על עקרונות ההנדסה החסכונית רק ממחישה את עוצמת המגמה. שתי חברות גלובליות החלו לאמץ את קונספט ההנדסה החסכונית - האחת היא יצרנית הרכב ההודית טאטה, שגרפה קריאות התפעלות מכל קצווי העולם לאחר שפיתחה את מכונית הננו הטרנדית, שתוכננה על-פי כל כללי העיצוב התעשייתי המתקדמים והעמידה לרשות מיליונים רכב המאפשר להם לנוע בנוחות סבירה במחיר רכישה חסר תקדים של כ-2,000 דולר.

טאטה ננו היא פריצת דרך תפיסתית, שכן זוהי הפעם הראשונה שמיטב המהנדסים חיפשו ומצאו כיצד לייצר רכב ראוי ועמיד במחיר כה אטרקטיבי בלי לפגוע באיכות שלו. הננו אינו מהדורה זולה של מכונית תקנית שעברה תהליך של קילוף מרכיבים רבים ככל האפשר כדי להוזיל את מחירה, אלא מכונית שעיקר האתגר של המהנדסים היה לתכנן אותה כרכב ייחודי אמין וזול, שאינו כולל אביזרי יוקרה מנקרי עיניים, אך מאפשר למספר רב של משפחות להגיע ליעדיהן בבטיחות ונוחות. כך לדוגמה, החליטו המהנדסים כי במכונית לא יותקן מכשיר רדיו, אך במקומו עוצב חלל אחסון נוסף שנועד למקסם את השימוש המשפחתי בה.

בעקבות הננו החלו חברות אחרות לייצר, על-פי אותה תפיסה של הנדסה חסכונית, גם מקררים, מחשבים ניידים, ואפילו טרקטורים מתוצרת מהינדרה ומהינדרה, המתחרים כיום בהצלחה בטרקטורים הוותיקים והיקרים של חברת Deere האמריקנית. חברת ג'נרל אלקטריק הבינה גם היא את מגמות השוק, לא רק בראייה עסקית, אלא גם מתוך גישה אידיאולוגית של מעורבות חברתית וקהילתית, ופיתחה מכשיר ידני לסריקת אולטרה סאונד שנמכר במחיר נמוך במיוחד ומאפשר לרופאים ופרמדיקים לבצע בדיקות שהתוצאות שלהן מתקבלות באופן מיידי ומאפשרות להם לקבוע את תהליך הריפוי. ג'נרל אלקטריק פיתחה גם מכשירי א.ק.ג. ניידים וזולים, אשר בתחילה היו מיועדים לשוק ההודי ועתה הם מוחדרים גם לאירופה ולארצות-הברית.

חברת Zhongxing Medical שבסין פיתחה מכשיר רנטגן שמחירו נמוך ב-95% ממחיר מכשיר רנטגן מקובל. היכולת לייצר מכשיר רנטגן כה זול התבססה על התובנה שצילומי חזה מהווים את רוב הצילומים המתבצעים כיום במרכזים הרפואיים. לכן יכול המכשיר החדש והזול לבצע רק צילומי חזה, כאשר לצילומים אחרים משתמשים במכונות המסורתיות, שמספרן בסין כיום נמוך יותר מאשר בעבר. מכשיר הרנטגן יעיל וזול בשל אותה התובנה, שאנו משלמים עבור תכונות שרובנו אינם משתמשים בהן במעבד התמלילים "וורד". ואכן, היצרן הסיני כבר שולט עם מכשיר הרנטגן שלו בכמחצית מהשוק בסין.

חברת נוקיה, שנכנסה אף היא לתחום זה, זיהתה את הביקוש העצום לטלפונים זולים, בעיקר בקרב עשרות מיליוני שכירים בענף החקלאות בהודו שמבלים את יום העבודה שלהם בשדה. לאחר בדיקה שערכה החברה, התברר כי העובדים, המתפקדים בתנאי חום קשים, מתקשים לחייג - מאחר שאצבעותיהם המזיעות מחליקות על הכפתורים. לכן שולבו בטלפונים החדשים שלה כפתורי סיליקון מחוספסים, שמאפשרים להם לחייג ללא כל קושי. כך פותח הנוקיה 1100, שחיי הסוללה שלו הם ארוכים במיוחד מאחר שאין לו כל תוספות כמו משחקים וגלישה אינטרנטית אשר זוללות את האנרגיה הטמונה בסוללה. לכך נוסף, כמובן, המרכיב העיקרי - שהוא המחיר הזול של הטלפון, הנע בין 15 ל-20 דולר.

טלפונים המבוססים על אותה גישה מופצים גם בארצות-הברית לקהל יעד של קשישים, המתקשים לתפעל את הטלפונים החכמים על כל היכולות שלהם, והם נמכרים במחיר אטרקטיבי של כ-30 דולר. כך גם תוכננו ויוצרו מקררים קטנים, הכוללים כ-20 חלקים בלבד, לעומת 200 החלקים מהם מורכב המקרר המצוי בביתנו. מקררים אלה נמכרים במחיר של 55 דולר, ומעמידים לרשות הקונים מכשיר קירור יעיל, המאפשר להם לאחסן מוצרי מזון חיוניים ולשמור על טריותם.

לא רק לעולם השלישי

תפיסת ההנדסה החסכונית, אשר יועדה בתחילה לסייע לתושבים במדינות העולם השלישי ליהנות ממזון טרי שאינו מזדהם בשל אחסון לא מתאים, מוצאת את דרכה אל ליבותיהם של צרכנים רבים בארצות המערב, היודעים כיום כיצד להבחין בין מוצרים המעניקים להם את מלוא התמורה לכספם, לבין אלה אשר חלק גדול מתכונותיהם אינו נמצא בסל הביקושים שלהם.

כך, כפי שבארצות המתפתחות יכולים בעלי עסקים זעירים לקדם את עסקיהם בעזרת טלפונים סלולריים "טיפשים" אך איכותיים ובמחיר רכישה נמוך, יכולים גם צרכנים בארצות המערב ליהנות מהחיסכון המשמעותי הכרוך בכך.

ניתן להציג את הצלחתה של ההנדסה החסכונית על רקע התפכחותם של צרכנים בעולם המערבי, שיצרה שינויים מהותיים בהתנהגות הצרכנית שלהם. צרכנים אלה הבינו כיצד בעבר הם נסחפו והתמכרו לקניות של מוצרים רבים ויקרים, שלאחר מכן התברר שאין להם כמעט שימוש, בעוד ההתמכרות לקנייתם סיכנה את שלמות משפחתם ואת עתידם.

דוגמאות למוצרי "הנדסה חסכונית"

* יצרנית הרכב ההודית טאטה פיתחה את מכונית הננו, שתוכננה על-פי כל כללי העיצוב התעשייתי המתקדמים והועמדה למכירה במחיר חסר תקדים של כ-2,000 דולר.

* חברת Zhongxing Medical שבסין פיתחה מכשיר רנטגן שמחירו נמוך ב-95% ממחיר מכשיר רנטגן מקובל. המכשיר החדש והזול מבצע רק צילומי חזה (רוב הצילומים הנדרשים), ולכן עלותו כה נמוכה.

* חברת נוקיה יצרה טלפונים בעלי כפתורי סיליקון שעמידים בפני זיעה, וחיי סוללה ארוכים במיוחד, ללא פונקציות מיותרות, עבור עשרות מיליוני שכירים בענף החקלאות בהודו, שמבלים את רב יומם בשמש הקופחת. מחיר המכשיר נע בין 15 ל-20 דולר.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com