זכייניות ערוצים 2 ו-10 לא יידרשו לממן את הרחבת מערך ה-DTT

‎‎לאחר שהצעת החוק דרשה מזכייניות הטלוויזיה המסחרית עשרות מיליוני שקלים להרחבת מערך ה-‏DTT‎‏, הוחלט בוועדת הכלכלה לממן את הנושא מכספי התמלוגים‏ שהן משלמות למדינה

‎‎זכייניות הטלוויזיה המסחרית צפויות ליהנות מחיסכון: בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת הסתמן כי תשלומי התמלוגים של הזכייניות יממנו את הרחבת מערך ה-‏DTT‏ - החבילה הדיגיטלית.

‏ההחלטה הגיעה לאחר שהובהר לנוכחים בדיון כי רשות השידור הוצאה מתוך סעיף המימון. במהלך הדיון ביקשו זכייניות הטלוויזיה המסחרית קשת, רשת וערוץ 10, שוויוניות אל מול החוק, ודרשו כי תנאיהן יושוו לאלה של השידור הציבורי.

‏בדיון בראשותו של ח"כ אופיר אקוניס אמר מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, כי "ההקמה צריכה להיות בידיים של המדינה", זאת לאחר שעד היום תמלוגי הזכייניות שימשו להקמה ותפעול של תשתיות".

לפי סמירה, כיום מערך ה-‏DTT‎ כולל בין 140 עד 150 אלף צופים, והמספרים צפויים להגיע ל-3%-4% מהאוכלוסייה בהתאם לתחזיות.

‏‏תשתית הטלוויזיה הדיגיטלית מתאימה כיום להפעלת 6 ערוצים, ובכוונת הרשות השנייה להכפיל את מספר הערוצים שיכולים להעלות על התשתית ל-12, וזאת על מנת שהיא תתאים לעידן הרישיונות ולהעלאת ערוצים מסחריים חדשים, ערוץ ערבי ייעודי ושידור של ערוצי ‏HD‏. על מנת לעשות זאת יש צורך ב-20-30 מיליון שקל.

‏‏‏לדברי סמירה, כבר עכשיו חסכה הרשות השנייה 15 מיליון שקל כאשר עשתה עכשיו שימוש רק ב-60 מיליון שקל, לעומת 75 מיליון שקל שביקשה למטרת הקמת תשתית הטלוויזיה הדיגיטלית מלכתחילה.

‏לאחר שעלתה אפשרות כי הזכייניות ייאלצו להשקיע עוד עשרות מיליוני שקלים בהקמת התשתית, אמרה נציגת ערוץ 10, דבורה קמחי: "הופכים אותנו מזכייני טלוויזיה למשקיעי תשתיות".

לדברי נציג האוצר, יהודה סבן, מהלך של שימוש בכספי התמלוגים לטובת התשתיות למעשה "פוטר את הזכייניות מתמלוגים".

ח"כ אקוניס תקף את דבריו והעביר ביקרות על התנהלות האוצר במקרה זה. לדברי אקוניס, אין הבדל מבחינתו "בין תמלוגי גז לתמלוגי טלוויזיה".

בסופו של הדיון הוחלט כי 4 האחוזים שמשלמות הזכייניות מדי שנה מהכנסותיהן, ואשר עומדים על כ-50 מיליון שקל בשנה האחרונה, יועברו לטובת השלמת התשתית, כמו גם תמלוגים שישלמו שחקנים חדשים בשוק הטלוויזיה עם המעבר לרישיונות.

מכאן יוצא שרשות השידור וערוץ הכנסת יהפכו להיות פטורים ממימון התשתית.

בתוך כך הודיעה יו"ר תחנות הרדיו האזוריות, דוד בן-בסט, כי יפנה למשרד התקשורת ויביע את תמיכתו בהעלאת תחנות הרדיו האזוריות על תשתית ה-‏DTT‏.