דודי אפל מערער: "הראיות המזכות נותרו על רצפת העריכה"

מערער על הרשעתו במתן שוחד לאישי ציבור ועל שליחתו ל-3.5 שנות מאסר ■ טוען: לא היו ראיות ישירות למתן שוחד, לרבות בהאזנות הסתר, אלא "ראיות נסיבתיות שלוקטו באופן סלקטיבי"

איש העסקים והעסקן הפוליטי דודי אפל הגיש היום (ד') ערעור לבית המשפט המחוזי בתל-אביב על החלטת בית משפט השלום בעיר, שהרשיע אותו בעבירות של מתן שוחד וגזר עליו עונש של 3.5 שנות מאסר בפועל, שנה מאסר על-תנאי וקנס של מיליון שקל.

לטענתו, ההרשעה נבנתה על ניתוח ראיות נסיבתיות שלוקטו באופן סלקטיבי, והתעלמה מראיות אחרות, שבכוחן היה לזכות את אפל ו"נותרו על רצפת העריכה של הכרעת הדין".

אפל מבקש לדחות את ריצוי עונש המאסר עד ההכרעה בערעור.

באמצעות עוה"ד משה ישראל, נבות תל-צור ואיתן מעוז טוען אפל בערעורו כי בית משפט השלום שגה שגיאה מהותי גם בכך שהחליט להרשיע אותו בדין, למרות שלא היו בידיו ראיות ישירות לכך שהוא נתן שוחד לאישי הציבור, ראש עיריית לוד לשעבר, בני רגב; וראש מועצת גבעת-שמואל לשעבר, זמיר בן-ארי.

עוד נטען בערעור כי "בית המשפט השלום הרשיע את אפל במתן שוחד לאישי הציבור, למרות שבתקופה הרלבנטית לביצוע תשלומי השוחד הנטענים הוא היה נתון בהאזנת סתר מאסיבית של המשטרה, ובאלפי השיחות שנקלטו "לא נמצא ולו רמז למעורבות כלשהי של אפל בביצוע תשלומי השוחד".

שתיקה רועמת

לטענת אפל, בית המשפט היה צריך לנהוג כלפיו בעניין זה כפי שנהג כלפיו היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, בפרשת האי היווני, כשהחליט למחוק את האישום של מתן שוחד נגדו בפרשה. זאת, לאחר שהאזנות סתר שבוצעו לאפל לא ביססו את החשד שהוא נתן שוחד לראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, ומזוז ראה בכך "שתיקה רועמת".

בדומה לאמת-המידה שקבע היועץ המשפטי בפרשת האי היווני, בהתייחסו ליחסי אפל ושרון, נטען בערעור, "אף בעניינו לא נמצאה ולו אמירה אחת הקושרת את אפל למהלכיו מול מערכת הבחירות של בני רגב. חרף זאת לא ראה בכך בית המשפט שום שתיקה רועמת או שתיקה כלל".

עוד טוען אפל בערעורו, כי הכרעת השופטים המרשיעה בעניינו, "ציירה תמונת עולם אחת, ואולם, עיון מעמיק בראיות, בהנמקות הכרעת הדין ובמסקנות, מעלה כי לא רק שתמונת העולם שצוירה איננה היחידה האפשרית, אלא שהתמונה המובילה לחפותו של אפל, עדיפה וסבירה עליה".

ערעורו של אפל מופנה גם נגד העונש שנגזר עליו, ובין היתר הוא טוען כי עונש המאסר שהוטל עליו "חורג באופן קיצוני לחומרה מרף הענישה הנוהג, אף ביחס למידת הענישה שננקטה כלפי 'מקבלי השוחד'".

כמו כן טוען אפל כי בית משפט השלום לא היה מוסמך להטיל עליו קנס של מיליון שקל, ובעשותו כן חרג מסמכותו. "הקנס המרבי שהיה בית המשפט קמא מוסמך להטיל על המערער, בגין 3 עבירות של מתן שוחד בהן הורשע, עמד על 339,000 שקל", נטען בערעור.

שוחד בתמורה לקידום פרויקטים

ביולי 2010 גזר בית משפט השלום בתל-אביב עונש של 3.5 שנות מאסר בפועל, שנה וחצי מאסר על-תנאי וקנס בסך מיליון שקל על דודי אפל, בגין הרשעתו בעבירות של מתן שוחד ל-3 אישי ציבור, בכדי שיקדמו את ענייניו בכל הנוגע לפרויקטי בנייה של החברה "מגדל הזוהר" שבבעלותו. כמו כן קבע בית המשפט כי במעשיו של אפל דבק קלון.

בסעיף האישום הראשון קבעו השופטים כי אפל, באמצעות חברת "מגדל הזוהר", מימן את קמפיין הבחירות של ראש עיריית לוד לשעבר, בני רגב, בהיקף של 1.4 מיליון שקל, וכן העניק לו הטבות נוספות, בשל אינטרסים שהיו לו בלוד בנוגע לבניית שכונת גני-אביב בעיר ולהפשרת אדמות חקלאיות במושב גינתון.

בסעיף האישום השני הורשע אפל בהענקת 95 אלף שקל למערכת הבחירות של ראש מועצת גבעת-שמואל לשעבר, זמיר בן-ארי, בתמורה לקידום האינטרסים שלו בשינוי ייעוד של קרקעות בתחום המועצה.

באשר לסעיף האישום השלישי, שנגע לבכיר המינהל לשעבר, עודד טל, קבע בית המשפט כי אפל רצה ליצור אצל טל מחויבות והעניק לו טובות הנאה בצורת הבטחות להעסיק את בת-זוגו. בית המשפט קבע גם כי טל סייע לאפל גם בכל הנוגע לבניית ביתו הפרטי בתל-ברוך.