צפו: "מפולת 2008 היא משחק ילדים לעומת מה שצפוי ב-2011"

כריסטופר ויילן, מנהל סיכונים מוערך בוול סטריט: הבנקים הגדולים עדיין לא ביצעו ארגון מחדש, כינוסי הנכסים יקפיצו את ההוצאות שלהם וחלקם יפשטו רגל

המפולת הגדולה בשווקים בשנת 2008 היתה "משחק ילדים" לעומת מה שצפוי בשנת 2011. כך טוען כריסטופר ויילן (Christopher Whalen), מנהל סיכונים מוערך בוול סטריט ובעולם.

במאמר האחרון שפרסם טוען ויילן כי הסיבה העיקרית להדרדרות המחודשת הצפויה בשווקי ההון בשנה הבאה הוא משבר חמור נוסף במערכת הפיננסית בארה"ב. הבנקים הגדולים בארה"ב עדיין לא ביצעו ארגון מחדש הכרחי, כינוסי הנכסים שנמצאים רק ברבע הדרך יקפיצו את ההוצאות שלהם וחלקם יפשטו רגל, הוא מעריך.

ויילן מתכוון לענקי בנקאות כמו בנק אוף אמריקה ו-JP מורגן, שיפגעו קשות מכך שכ-20% מהמשכנתאות עלולות להגיע למצב של חדלות פרעון.

המשמעות של הכשלון של ממשל אובמה לבצע ארגון מחדש במערכת הבנקאות הוא שהמהלך יתבצע מתישהו ב-2-5 השנים הקרובות. זה הכרחי ואין דרך הימלטות. "הסוגיה היא הכרה בהפסדים, ולא רק בזמן שמתבצעת מכירה".

פשיטת רגל של הבנקים הגדולים תוביל סוף סוף לפיצוץ בועת הסאב-פריים. סופו של מחזור הנזילות הנוכחי יקרה בעוד 4-5 שנים, להערכתו.

כריס ויילן הוא מנהל סיכונים מוערך בוול סטריט ובעולם, מפרסם ניוזלטר בנושא וכותב מאמרים ברוייטרס. הוא חבר ודירקטור אזורי לשעבר באיגוד מנהלי הסיכון העולמי (Professional Risk Managers International Association).

גם המשקיע האגדי ג'ורג' סורוס התבטא באותו עניין לפני מספר ימים. סורוס אמר כי הרפורמה ברגולציה הפיננסית לא פותרת את הבעיה של המערכת הבנקאית, שלטענתו "מקושרת מדי מכדי ליפול". "לא הפנמנו את הבעיות האמיתיות", אמר סורוס במהלך כנס שערך העיתון "פיננשל טיימס". לדבריו, הוא אינו מבין מה נעשה כדי לפתור את הבעיה הזו. "אני חושב שהעניינים יצאו משליטה, והם לא נרגעו על ידי הפעולות שננקטו עד כה."