"אם עסקת בריטיש-מליסרון תתממש, השווי של גן העיר יעלה"

לאחר תקופה ארוכה של דשדוש, מנכ"ל קניון גן העיר דדי ריזל מציג תוכניות להתרחבות - ובטוח ביציבות הקניון גם מול ההתהוות של שתי קבוצות הענק בתחום

מצעד המותגים הבינלאומיים לא מרגש במיוחד את דדי ריזל, מנכ"ל קניון גן העיר ויו"ר ועידת הקניונים השנתית. גם לא העובדה שהם לא מתוכננים לפעול בקניון שלו.

"ניהלנו עם GAP משא-ומתן לפתיחת חנות בגודל 1,200 מ"ר במחיר של 172 שקל למ"ר, והיינו מוכנים לפנות חנויות בשבילם. אבל אחרי שביקרתי בלונדון וראיתי חנויות ריקות של GAP לעומת תנועת קונים ערה בחנויות H&M, ולאחר סחבת מיותרת במשא-ומתן, הודענו ל-GAP שאנחנו יורדים מהסיפור", הוא מספר.

- זו לא היתה טעות?

"ממש לא. ברגע ש-GAP פתחו גם בקניון ארנה וגם בקניון עזריאלי, זה לא היה מביא לנו שינוי ששווה בשבילו לפנות שוכרים ולהתפשר על שכר דירה".

7 שנים אחרי שקיבל לידיו את ניהול קניון גן העיר, ריזל יכול כבר מזמן לסמן לעצמו וי. אחרי הכול, הקניון שדשדש והחזיק יותר מ-20 חנויות ריקות חזר להיות קניון משגשג, עם תפוסה מלאה ותוכניות עתידיות להתרחבות. אז מה אם קניון עזריאלי מחזיק בעוגן H&M, דיזנגוף סנטר שב לימי הזוהר, ובקניון רמת-אביב תיפתח חנות של אמריקן איגל.

"קניון עזריאלי הוא קניון מצוין, אבל התל-אביבים לא רואים את עזריאלי כקניון שלהם. דיזנגוף סנטר, למרות קרבתו לגן העיר, לא מתחרה על אותו פלח שוק. הסנטר מיועד יותר לצעירים, ואנחנו באופן מופגן לא פונים לצעירים אלא לקהל המשפחות. אנחנו הקניון השכונתי האולטימטיבי של הצפון הישן התל-אביבי".

- ומה עם קניון רמת-אביב?

"אין לי בעיה שלקוחות שלנו נוסעים לקניון רמת-אביב אחת לחודש, העיקר שאת הקניות העיקריות הם מבצעים אצלנו".

נלחם בתדמית היוקרתית

מאז שנכנס לתפקיד, ריזל דאג לטפל בתדמית היוקרתית הבעייתית של הקניון ולהיפרע מעסקים פרטיים רבים. "הקניון סבל מתדמית יוקרתית, ובסקר שעשינו מצאנו כי הרוב המכריע סבור כי אותה חולצה בקסטרו גן העיר עולה יותר מאשר בקסטרו עזריאלי. לכן יצאנו בשעתו בקמפיין תחת הכותרת 'מחיר זעיר בגן העיר'. כל שבוע הכרזנו על הנחות בלעדיות רק לחנויות גן העיר. אני אמנם לא חסיד של קמפיינים מהסוג הזה, אבל היינו חייבים להבהיר שאנחנו לא רק קניון יוקרתי. במקביל, נפרדנו משוכרים פרטיים ולא אטרקטיביים, ובמקומם הכנסנו חנויות ורשתות התואמות את צרכי האוכלוסייה".

- היו הימורים על חנויות שלא צלחו?

"בטח. פתחנו חנות של מעצב האופנה דני מזרחי למרות חששות. אחרי השקה רבת סלבריטאים, החנות לא התרוממה. הבגדים היו גרנדיוזים והתאימו אולי לתחרות מלכת היופי אבל בהחלט לא לנשות תל-אביב. מזרחי סגר את החנות לפני שחגג לה שנה".

מבנה הבעלות על נכסי הקניון הוא מורכב, והוא שייך ברובו (85%) לשלמה אליהו ומשפחת שכטר. יתרת החנויות מצויות בבעלות פרטית.

- כמה מהחנויות הפרטיות בקניון רכשתם?

"בשנים האחרונות רכשנו 6 חנויות בשטח כולל של 1,700 מ"ר".

- מה מונע מכם לרכוש את כל החנויות הפרטיות בקניון?

"רק המחיר. נהיה מוכנים לרכוש כל חנות במחיר ריאלי".

- קסטרו רכשה חנות פרטית גדולה בקניון. למה לא הזדרזתם ורכשתם את הנכס?

"היתה לנו רגישות מיוחדת לנכס הזה בגלל שבעלת הנכס, יהודית שרון, הפעילה בקניון בית-קפה משגשג ולמרבה הצער היא נפטרה. בכל מקרה, קסטרו היא חברה מצוינת, והעובדה שהיא מחזיקה בנכס באופן פרטי רק מועילה לנו".

- איזה מותג צעירים לא תכניס לקניון?

"לוצ'י, TNT, בילבונג, TWENTYFORSEVEN. אלה מותגים של גילאי 13-23, שאין להם מה לעשות בגן העיר. גן העיר לא מכוון לנוער, והנוער גם לא מגיע אליו".

- עסקת רכישת בריטיש ישראל על-ידי מליסרון יוצרת שני גופי ענק בתחום עם כוח משמעותי מול הרשתות. איך זה ישפיע על קניונים בודדים?

"אני לא חושב שזה ישפיע באופן מיוחד כי לא נוצרה קבוצה חדשה. בעסקה הזאת קניונים רק עוברים ידיים, וגם בלי העסקה הזאת מליסרון היא קבוצה משמעותית. על גן העיר זה ישפיע רק לטובה".

- כיצד?

"אם העסקה תצא לפועל, השווי של גן העיר יעלה. העסקה תעשה טוב לכל הקניונים במיקומי פרימיום שעובדים טוב, כי בקושי נשארו קניונים כאלה בארץ. מי נשאר? שבעת הכוכבים וקניון הזהב? כל היתר בתוך הקבוצות, ולכן אם הקבוצות ירצו להגדיל את הפורטפוליו שלהן - זה מה שנשאר להן".

- אתה אדם דתי ולמרות זאת ניסית להכניס את טיב טעם, רשת שמוכרת חזיר, לגן העיר. מדוע?

"זה היה לפני 4-5 שנים, כשהמצב בגן העיר לא היה מזהיר בלשון המעטה, ואני חיפשתי עוגן חזק. זה לא היה לי קל, כי אישית אני בחיים לא אכנס לטיב טעם. זו רשת שמוכרת חזיר ופתוחה בשבת, אבל האינטרס של גן העיר הוא זה שהכריע את הכף. האירוניה היתה שכאשר המשא-ומתן התפוצץ, בטיב טעם היו בטוחים שאני מנסה להכשיל את העסקה בגלל עניין הדת, והם פנו לשלמה אליהו (מבעלי הקניון, א.ח), שמלכתחילה התנגד בחריפות לעסקה. בסופו של דבר האינטואיציות של אליהו התבררו כנכונות".

- הכנסת את עדן טבע מרקט לקניון בזמן שיש לך סניף של טבע קסטל ושתיהן מתחרות על אותו שוק.

"אין ספק שחוויית הקנייה שמייצרת עדן טבע מרקט יוצרת לטבע קסטל בעיה אמיתית. אנחנו מודעים לזה, אבל לרגע לא מצטערים על העסקה עם עדן טבע מרקט".

- אתם נמצאים בתוך תל-אביב. לא כדאי לשקול לפתוח גם בשבת?

"בשבת אנשים לא באים לעשות קניות אלא מחפשים פתרונות שמשלבים בילויים ואטרקציות. גן העיר הוא קניון של קניות ופחות של בילויים. מעבר לכך, אנחנו יושבים בצמוד לבתי מגורים ומכבדים את שכנינו ואת רצונם במנוחה".

- בקיץ 2007 ניהלתם משא-ומתן למכירת הקניון. הקניון נמצא היום על המדף?

"המשא-ומתן התנהל אז מול בריטיש ישראל ואחר-כך מול גזית גלוב וחברת הביטוח הראל. בעסקה סגרתי אתם על תג מחיר של 440 מיליון שקל לחלק שלנו בקניון, אבל ברגע האחרון, אחרי שכבר הסתיימה בדיקת הנאותות, שלמה אליהו החליט שהוא לא מעוניין למכור. היום שווי אותו חלק עלה ל-500 מיליון שקל ,והקניון לא למכירה".

לפני 5 שנים יזם ריזל את ועידת הקניונים, שבמסגרתה מתכנסים בכל שנה בכירי הריטייל והנדל"ן המניב לכנס בן 3 ימים. היוזמה הזאת סייעה למצב את מעמדו של ריזל בענף.

- מה התפקיד הבא שלך?

"אני מאוד אוהב את גן העיר, ואני לא חושב על התפקיד הבא. כשהוא יבוא, הוא יבוא".

קניון גן העיר

שנת הקמה: 1988

מבנה אחזקות: חברת פרויקט גן העיר (85%), בעלות פרטית (15%)

בעלים של חב' פרויקט גן העיר: שלמה אליהו (50%), משפחת שכטר (50%)

מנכ"ל: דדי ריזל

מספר עסקים: 90

שטח מסחרי: 13,000 מ"ר

שווי: כ-600 מיליון שקל

דמי שכירות: 185-370 שקל למ"ר לחודש.

דמי ניהול: 53 שקל למ"ר לחודש.

פדיון חודשי של חנויות הקניון: 1,700 שקל למ"ר ומעלה לחודש.

עסקים בולטים: עדן טבע מרקט, המשביר לצרכן, ניו-פארם , קבוצת גולף אנד קו, קסטרו, שילב, סטימצקי, פוקס

חנויות יוקרה: מקס מרה, פול אנד שארק, לאורל, אסקדה, ונדום, תכשיטי ג'יי בי, פדני, כרונוטיים, טולמנס.

חנויות שיצאו/הוצאו מהקניון בשנים האחרונות: הביטאט, יוז'י, צרפתי, קפה יהודית, תכשיטי ראובן, דניאל פיין, בוטיק בא-לי, אופנת פלירט ועוד