"הקרנות לא הבינו בווידיאו באינטרנט ולכן לא השקיעו בנו"

רן הר-נבו, מנכ"ל 5min, שנמכרה ל-AOL בתמורה ל-65 מיליון דולר, דיבר לראשונה מאז המכירה בכנס TWS 2010: "קרנות ההון סיכון הישראליות אמרו שאנחנו לא מבינים"

"בזמן שהתחלנו לפעול בתחום הווידיאו באינטרנט, אף אחד עוד לא ממש הבין את התחום, כולל הקרנות הישראליות. הם אמרו לנו שאנחנו אלה שלא מבינים מספיק ושאלו אותנו מה עשינו קודם בתחום", כך אמר היום (ב') רן הר-נבו, ממייסדי 5min ומנכ"ל החברה במסגרת כנס TWS 2010 שנערך זו השנה הרביעית ברציפות.

הר-נבו, שיחד עם שותפיו לחברה מכר את 5min ל-AOL לאחרונה תמורת סכום מוערך של 65 מיליון דולר, דיבר בכנס לראשונה מאז בוצעה העסקה. "הקרנות הזרות, לעומת הישראליות, חיפשו עוד לפני שהכירו אותנו אחרי חברות שפועלות בתחום הזה, ולכן השקיעו בנו בסוף". כך, ברשימת המשקיעים של הסטארט-אפ הישראלי נמצאות רק קרנות הון סיכון זרות, בהן ספארק קפיטל וגלובספאן.

"להתחיל לעבוד בשוק האמריקני"

הר-נבו השתתף בפאנל "איך לבנות סטארט-אפ בינלאומי מצליח מישראל". בפאנל השתתפו גם יזהר שי, מנהל הפעילות בישראל של קיינן פרטנרס; ניר זוהר, סמנכ"ל תפעול ב-Wix; אייל מגן, ממייסדי Gigya; ודניאל טל, ממייסדי ומנכ"ל Wibiya. את הכנס הפיק היזם ירון אורנשטיין, שעורך את הבלוג the.co.ils.

"קרנות הון סיכון ישראליות רגילות לחברות שמייצרות הכנסות מיומן הראשון והן ממוקדות בכך. אבל קשה להגדיל את היקף הפעילות, לייצר הכנסות ועדיין לשמור על קצב הוצאות נמוך", אמר הר-נבו.

בין שאר השינויים שביצעה החברה בעבר היה גם שינוי כיוון מאתר יעד לפלטפורמת הפצה. "קשה לבנות אתר יעד מצליח, הרבה סטארט-אפים מתקשים בזה", אמר הר-נבו. "לכן, שינינו את המודל שלנו. בנוסף, אנחנו חברה שמבוססת על פרסום, ובתחום זה חייבים להתחיל לעבוד בשוק האמריקני. הגדלת היקף הפעילות בארה"ב היא אולי הדרך היחידה לצמוח באופן מהיר בעולם, ולכן גם אנחנו הבנו שחייבים להעביר חלק מהחברה לארה"ב".

העצה הטובה ביותר שקיבל, לדבריו, הייתה דווקא לבזבז יותר כסף. "מנכ"לים ישראלים רגילים לצמצם בהוצאות ולא לשרוף הרבה כסף. אבל בארה"ב הבנו שעל-מנת להגיע לאן שרצינו עם החברה, עלינו להוציא יותר ממה שחשבנו מראש".

"שיווק אגרסיבי הוא המפתח"

זוהר מ-Wix, פלטפורמה לבניית אתרי פלאש, התייחס אף הוא לפעילות החברה בשוק האמריקני. "55% מתוך כ-6 מיליון המשתמשים הרשומים בוויקס הם מארה"ב. הכניסה לשוק האמריקני הייתה קלה עבורנו, ושיווק אגרסיבי הוא כלי מפתח. כשהשקנו את המוצר עשינו זאת בעשרה סגמנטים שונים. התחלנו לראות מה עובד פחות ומה יותר, ולשם הזרמנו את המשאבים".

זוהר סבור כי "נראה עוד ועוד חברות אינטרנט שיצמחו מישראל. בעידן הווב 2.0 כולם חשבו שמספיק לפתח מוצר והוא מיד יאומץ.

"מאז, היזמים הבינו שהאינטרנט הוא דינמי ותחרותי ומצריך שיווק אגרסיבי. זה משהו שמתאים מאוד ליזם הישראלי".

מגן, ממייסדי Gigya, המספקת פתרונות לגילוי ולמסחור במדיה החברתית, סיפר בפאנל על השינוי במודל העסקי של החברה. "צמחנו מאוד, אבל גילינו שווידג'טים או פרסום ברשתות חברתיות הם עסק מסובך, וקשה מאוד לגדול בו. לכן, עברנו ממודל המבוסס על פרסום למודל SaaS (תוכנה כשירות). הבנו שעבור מוצר כמו שלנו זה המודל העסקי הכי טוב, והוא עובד גם טוב עכשיו".

טל, מנכ"ל Wibiya, שמפתחת סרגל כלים ונחשבת לאחת מחברות האינטרנט הישראליות המצליחות ביותר עם 175 מיליון משתמשים שונים בחודש, אמר כי "העצה הטובה ביותר שקיבלנו מהמשקיעים שלנו היא הנכונות שלהם לאפשר לנו לעבוד, לזהות את צוואר הבקבוק בכל שלב של החברה, ולהתמקד בו מבלי להיות מוטרדים איך נגדיל את ההכנסות. זו פילוסופיה שמאפיינת את כל המשקיעים שלנו, שאפשרו לנו להתמקד בכל פעם במחסום שמנע מהחברה לצמוח לשלב הבא". עם משקיעי החברה נמנים גם ד"ר יוסי ורדי וג'ף פולבר.

לצד הפאנלים בכנס TWS 2010, התקיימו גם פרזנטציות של סטארט-אפים, שבהן חברות ישראליות הציגו את המוצר שלהן בפני פאנל משקיעים שכלל בכירים בתעשיית האינטרנט המקומית והעולמית, כגון האנג'ל רון קונווי, מהמשקיעים הראשונים בגוגל; מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל; ויאיר גולדפינגר, ממייסדי ICQ ומייסד דוטומי.