המדינה מוכנה להסדר פשרה עם MTS, זכיינית הרכבת הקלה

MTS תבעה פיצויים מהמדינה בסך של למעלה מ-2 מיליארד שקל ■ באוצר מוכנים לדון בהסדר שיתבסס על השבת הערבויות הבנקאיות בסך 138 מיליון שקל שחולטו ע"י המדינה

המדינה מוכנה להגיע להסדר פשרה עם MTS, זכיינית הרכבת הקלה, כך אמרו ל"גלובס" גורמים באוצר. לדברי אותם גורמים הסדר כזה יכול להתבסס על השבת הערבויות שהפקידה MTS ושחולטו ע"י המדינה בחודש שעבר בסך 138 מיליון שקל. בתמורה תמשוך MTS את תביעת הפיצויים שהגישה כנגד המדינה במסגרת הבוררות בין הצדדים בסך של למעלה משני מיליארד שקל.

תהיה עתירה נגדית

MTS הגישה ב-5 באוקטובר תביעה נגד המדינה בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל, בתגובה לביטול הסכם הזיכיון ב-10 באוגוסט. מעבר לפיצויים כספיים דורשת MTS מהבוררים, השופטים בדימוס יהודית צור ובועז אוקון ועו"ד אלי זוהר, לחייב את המדינה לחזור לשולחן הדיונים ולחדש את המו"מ על השלמת הסגירה הפיננסית לפרויקט.

בנוסף, מבקשת MTS מהבוררים צו מניעה שיאסור על המדינה לנקוט בפעולה כלשהי בשטח, ובכלל זה קידום הפרויקט בתקציב המדינה. באוצר אומרים כי סוגיית צו המניעה אינה מהווה איום משמעותי על הפרויקט התקציבי, שינוהל קרוב לוודאי על-ידי חברת נ.ת.ע הממשלתית, לאחר שזו תעבור "שינויים".

עוד אומרים באוצר, כי המדינה מתכוונת להשיב לעתירת MTS לבוררים בעתירה נגדית בגין העיכובים בביצוע הפרויקט. באוצר אומרים כי הם משוכנעים של-MTS אין יכולת להרים את הפרויקט, שעלותו 11 מיליארד שקל לפחות, ואף מגדירים את הקבוצה "גוויה".

כראייה לכך מציינים באוצר כי MTS העלתה בעבר את האפשרות להחליף את אפריקה ישראל בחברת הקמה אחרת ובין השמות שעלו, שפיר הנדסה ושיכון ובינוי. באוצר אומרים כי העלאת הצעה זו היתה בבחינת הודאה של MTS בחוסר יכולתה לבצע את הפרויקט על-פי הסכם הזיכיון.

MTS ציפתה להרוויח 1.5 מיליארד שקל

MTS ציפתה לרווח מהוון של 1.5 מיליארד שקל מפרויקט הרכבת הקלה, כך עולה מכתב התביעה שהגישה. MTS זכתה ב-31 בדצמבר במכרז BOT שפרסמה המדינה להקמה ולהפעלה של הקו האדום לתקופת זיכיון של 32 שנה, מהן חמש שנות הקמה ו-27 שנות תפעול.

הצעת MTS התבססה על קבלת מענק מהמדינה בסך שהיה שווה בזמנו ל-7.4 מיליארד שקל. בנוסף הודיעה הקבוצה כי הוציאה עד היום 115 מיליון אירו בהוצאות ישירות על הפרויקט. העלות של כל חודש פעילות של MTS מגיעה ל-1.5 מיליון שקל, לפי הבקשה שהוגשה לבוררים.

MTS, בניהולו של יוחנן אור, היא בבעלות שווה של אפריקה ישראל, סימנס הגרמנית, אגד, CCECC הסינית וסוארז דה קושטה הפורטוגלית.