הבורסות המרכזיות של אירופה סגרו בשיא של חצי שנה

על גב העלאת תחזית הצמיחה בגרמניה והעליות בוול סטריט ■ מדד מנהלי הרכש במרחב האירו רשם ירידה ל-53.4 נקודות בספטמבר

הבורסות המרכזיות של אירופה עלו היום (ה') לשיא של 6 חודשים, עם רוח גבית מהעלאת תחזית הצמיחה בגרמניה והעליות בוול סטריט. מדד מנהלי הרכש במרחב האירו הצביע על האטה בקצב הצמיחה ב-16 מדינות מרחב האירו, לאחר שהמדד ירד ל-53.4 נקודות בחודש ספטמבר מרמה של 54.1 בחודש הקודם.

בגיזרת המאקרו, גרמניה, הכלכלה החזקה באירופה, העלתה באופן משמעותי את תחזית הצמיחה ל-2010 ל-3.4% לעומת תחזית קודמת של 1.4%. העלייה החדה בתחזית היא על רקע צמיחת הכלכלה הגרמנית ב- 2.2% ברבעון השני, מעל לתחזיות המוקדמות. לעומת זאת, גרמניה מורידה את התחזית לשנת 2011 ל-1.8%.

בבריטניה התפרסם נתון מכירות קמעונאיות שמצביע על צניחה בלתי צפויה של 0.2% בחודש ספטמבר וזאת לעומת צפי לעלייה חודשית של 0.7% ולעלייה של 1.5% בשנה.

קרדיט סוויס הגיבה בירידה לאחר פרסום תוצאות כספיות לרבעון השלישי השנה. הבנק השני בגודלו בשווייץ בו מחזיקה כור דיווח היום (ה') על נפילה של 74% ברווח הנקי ברבעון השלישי של השנה ל-609 מיליון פרנק (630 מיליון דולר) לעומת 2.38 מיליארד פרנק ברבעון המקביל אשתקד. זהו רווח נמוך יותר מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על 861 מיליון פרנק.

בסקטור המשקאות והמזון חברת Pernod Ricard SA הצרפתית ריכזה עניין לאחר פרסום דו"ח רבעון שלישי ליובי המצביע על עלייה המכירות.

בבורסת לונדון מניות הכרייה דחפו את המדדים לעליות על רקע עלייה בחוזים העתידיים על הזהב.

מגמה מעורבת באסיה על רקע האטה בכלכלת סין

בורסות אסיה נסחרו היום (ה') במגמה מעורבת על רקע נעילה חיובת אמש בוול סטריט מחד ונתונים שהצביעו היום על האטה כלכלית מסין מאידך. המדדים המובילים באסיה ובהם בורסת שנחאי מגיבים בשלילה היום לנתון צמיחת התמ"ג שפורסם בסין, לפיו הכלכלה השנייה בעולם צמחה ברבעון השלישי ב-9.6% (בקצב שנתי), לעומת צמיחה של 10.3% ברבעון הקודם.

המדד המוביל ביפן, הנייקי, רושם תנודות קלות ונסחר במגמה מעורבת כאשר זירת המט"ח ביפן מרכזת את רוב תשומת הלב של המשקיעים. הצהרתו של שר האוצר האמריקני, גייתנר, בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" עדיין נותנת את הטון במסחר ביפן. טימותי גייתנר ציין בריאיון אמש כי ארה"ב אינה רואה עוד צורך בהיחלשות נוספת של הדולר מול הין. הצהרה זו של גייתנר דחפה אמש את הדולר לרמה של 81.84 ין לעומת רמה של 81.13 בצמד דולר/ין.

מדד MSCI אסיה ירד היום ב-0.4% ומשלים בכך ירידה של 1.9% מה-14 באוקטובר, אז הוא הגיע לשיא של שנתיים.

"יש תנועות הון רבות באזור בשבוועים האחרונים לאחר שהמשקיעים הבינו שסין לא יכולה להמשיך לצמוח בקצבים המהירים הללו", אמר לסוכנות בלומברג ג'ים מקפרטי, אנליסט בשלוחת רויאל בנק אוף סקוטלנד בהונג קונג. " בנוסף, כל פעם שהשוק עולה בחדות ישו הפיתוי לממש רווחים".

באסיה מתכוננים גם לכינוס פורום מדינות ה-G20 בהמשך השבוע בדרום קוריאה. מנהיגי ה-G20 יידונו גם ב"מלחמת המטבעות" המתחוללת בין המדינות המפותחות למדינות המתפתחות בתקופה האחרונה, כמו גם בתוכניות התמרוץ הממשלתיות שנועדו לתמרץ את הכלכלה הגלובלית.

מבין המניות הבולטות היום באסיה, מניית חברת הפיננסים Hana Financial נופלת בכ-7% בהונג קונג לאחר שקרן ההשקעות של סינגפור, טמסק (Temasek), מכרה בלוק מניות של 9.6% מ-Hana בדיסקאונט על מחיר השוק.