יורק לאייפקס: "עסקת פסגות מבוטלת"; מתכוונת להגיש תביעה

מכתב ששלחה יורק לאייפקס: "יורק רואה את עצמה כמי שאינה מחויבת עוד בשום דרך ואופן לאייפקס - על כל המשתמע מכך" ■ בכוונת יורק לתבוע את אייפקס על הפרת הסכם

עסקת פסגות - הסוף: אתמול (ד') שלחה קרן יורק מכתב לקרן אייפקס, שבו הודיעה כי "שבוע לאחר הפרת ההסכם על-ידכם, מבחינתנו העסקה הסתיימה וההתקשרות הגיעה לכלל סיום (‏Terminated‏)".

מנכ"ל אייפקס ישראל היא זהבית כהן, ונציג יורק בישראל הוא ג'רמי בלנק.

‏במכתב הודיעה יורק באופן רשמי כי ההסכם בין הצדדים - שבו אייפקס אמורה לרכוש את החזקת יורק בבית ההשקעות פסגות - "בטל ומבוטל (‏Null and Void‏)". מעתה יורק רואה את עצמה "כמי שאינה מחויבת עוד בשום דרך ואופן לאייפקס - על כל המשתמע מכך".

המכתב מהווה למעשה את הביטול הרשמי של העסקה לרכישת פסגות.

"לא מסוגלים לבצע"

‏באי-כוחה של יורק הם עוה"ד דוד חודק וריק מן ממשרד גרוס קלינהנדלר חודק ושות'. בכוונת יורק להגיש בבית המשפט בניו-יורק תביעה כנגד אייפקס על הפרת הסכם.

מקורב ליורק אמר כי התביעה תהיה בסכום של "עשרות מיליוני דולרים", וכי יורק רואה עצמה חופשייה לנהל משא-ומתן עם כל גורם אחר. "לאייפקס ניתן כל מה שנדרש לביצוע העסקה, אך כנראה שהם לא מסוגלים לבצע אותה", אמר המקורב.

את אייפקס מייצגים עורכי הדין אהוד סול ואילנית לנדסמן יוגב ממשרד הרצוג פוקס נאמן ועורכי הדין מיקי צלרמאייר וג'ף נדלר ממשרד צלרמאייר פילוסוף רוזובסקי צפריר טולדנו.

הטלת אשמה הדדית

"צריך להשלים עם המצב - דרכינו נפרדות", אמר ל"גלובס" מקורב לעסקה בשבוע שעבר, כאשר נודע על פיצוץ המגעים בין הצדדים.

כזכור, בשבוע שעבר אמור היה להתקיים הקלוזינג. ביורק ציפו לקבל מאייפקס מסמך חתום המאשרר את תנאי העסקה, אך במקום זה התקבלה הודעה שבה נאמר כי מבחינת אייפקס, יורק הפרה את ההסכם, וליורק ניתנו 30 יום לתקן את ההפרות.

‏שני הצדדים מטילים את האשמה אחד על השני. מבחינת יורק, אייפקס הפסיקה את המשא-ומתן והיא אשמה. מבחינת אייפקס, חקירת רשות ניירות ערך נגד פסגות בחשד לתרמית בניירות ערך מציבה איום בהרשעה פלילית על בית ההשקעות, כאשר מזווית הראייה של אייפקס סיכון בהרשעה פלילית לבית ההשקעות מהווה הפרת ההסכם מצד יורק. חומר החקירה עבר באחרונה לפרקליטות.

‏‎‎כל הדרך לפיצוץ

‏‎‎בדצמבר 2009 חתמו הצדדים על הסכם לעסקה, שלפיו תרכוש אייפקס 76% מפסגות בתמורה ל-2.36 מיליארד שקל - מחיר ששיקף לפסגות שווי של 3.1 מיליארד שקל.

לאחר שהחקירה כנגד פסגות תפסה תאוצה, והיה ברור כי התנאי המתלה לקיום העסקה - הישארותו של מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס, בתפקיד - לא יתקיים, ניסו הצדדים להגיע לפשרה, שבסיסה הנחה במחיר העסקה.

יורק הסכימה להעניק לאייפקס הנחה של 10%, אך אייפקס דרשה נוסף על כך כי יורק תסדיר את העניינים מול הפרקליטות, ותבטיח כי לא יהיו נגד בית ההשקעות עצמו אישומים פליליים.

למרות אינדיקציות חיוביות מהפרקליטות לא היתה יורק מוכנה להאריך את מועד סגירת העסקה, ומאחר שעדיין לא הושג הסדר מול הפרקליטות, סירבה כהן לחתום על ההסכם - והעסקה התפוצצה. ‏‎‎‏