"אין סיבה לשביתה בבינלאומי; שוקלים לפנות לביה"ד לעבודה"

השביתה בבנק הבינלאומי ובבנק פאג"י נמשכת כבר 4 ימים ברציפות, והמנכ"לית סמדר ברבר-צדיק שוברת שתיקה בראיון ל"גלובס": "אין עובד בבנק שמקבל פחות משכר מינימום, ומרבית העובדים משתכרים מעל השכר הממוצע במשק" ■ "מרבית העובדים לא יודעים מדוע הם שובתים"

כבר 4 ימים שסניפי הבנק הבינלאומי ובנק פאג"י סגורים. ביולי, אחרי 12 ימים של שביתה מלאה נכנסו ועדי העובדים וההנהלה למו"מ אינטנסיבי. המו"מ לא התקדם לשביעות רצון הפקידים ובשבוע שעבר אחרי כמה ימי עיצומים חלקיים החליט חנוך לבנה יו"ר ועד הפקידים להשבית את הבנק. ועד המנהלים ומורשי החתימה אינו שובת וממשיך לנהל מו"מ אך הסניפים סגורים. מנכ"ל הבנק סמדר ברבר-צדיק שוברת הבוקר שתיקה ארוכה ולראשונה מתייחסת לשביתה וליחסי העבודה בבנק.

- סמדר ברבר-צדיק, על מה בעצם העובדים שובתים?

"זו שאלה טובה. אין לסכסוך כל הצדקה, הבנק הבינלאומי לא תכנן ולא מתכנן לפטר אף עובד. לא פגענו ולא איימנו על שערה משערות ראשו של עובד, אני לא הולכת לשנות הסכמי עבודה או לפטר עובדים. הם בהסכם קיבוצי ששומר על זכויותיהם ואנחנו מכבדים הסכמי עבודה במלואם. לצערי השביתה פוגעת בלקוחות ואני מתנצלת על כך".

-ובכל זאת, הרי חייבת להיות סיבה לשביתה, הרי הסניפים סגורים כבר מיום רביעי.

"כשאני שואלת את העובדים על מה אתם שובתים, מרביתם לא יודעים על מה. יותר ויותר אנשים חושבים שצריך להפסיק את השביתה. התשובה הרשמית של ועד הפקידים לפי התבטאויותיהם בתקשורת היא 'בגלל לחצי העבודה בבנק'. זה סכסוך שאני לא מבינה מה הסיבה לו. המטרה שלנו היא הסדר ארוך טווח. אפשר לפתור את כל בעיות במו"מ, דרך מגשר או בורר. אני מוכנה לקבל כל גורם חיצוני וגם נושא זה נענה בשלילה על ידי הוועד".

- לטענת ועד הפקידים הפעלת מערכת השיווק החדשה אגרסיבית מאוד ופוגעת בלקוחות.

"סוגיית מערכת 'יוזמה', מערכת השיווק של הבנק נפתרה מול ועד הפקידים עוד ביולי, לפני שהסתיימה השביתה הראשונה. זה אחד מהנושאים הראשונים שישבנו עם הוועד כבר אז. אני רוצה להסביר על מה מדובר. זו מערכת שיווק סטנדרטית שקיימת בכל הבנקים ומטרתה להתאים ללקוח את המוצרים המתאימים לו. בבינלאומי היא חדשה יחסית וכל שינוי יוצר חששות, לכן סיכמנו את הפעלתה עם הוועד.

"המערכת הבנקאית כולה נמצאת בתחרות קשה, מצב שונה לחלוטין מה שהיה לפני כמה שנים. מורשי החתימה מבינים את זה וגם הפקידים אבל ועד הפקידים חי בעולם מיושן ולא רלוונטי. העולם משתנה, אי אפשר להיתקע כמו לפני עשרים שנה. מטרת המערכת לשפר את המקצועיות והשירות. אבל את הוועד לא מטרידה המערכת אלא העובדה שמודדים אותם".

- אם הגיעו עם הוועד להבנות לגבי הפעלת המערכת, איפה הבעיה?

"לוועד הפקידים יש דרישות שלא מקובלות. אי אפשר להגדיר מראש כמה פעמים בחודש נעשה מבצעי שיווק או להגביל אותנו למבצע אחד ברבעון. יש תחרות ואי אפשר לתת לוועד לנהל את מערכת השיווק של הבנק. הוועד רוצה לשלוט בצורה בה מנהל הסניף ינהל את הסניף שלו. אנחנו לא מוכנים לזה ואין דבר כזה בשום מקום במערכת הבנקאית".

- עוד טוען הוועד שהמערכת גורמת לכך שהעובדים נאלצים "לדחוף" ללקוחות מוצרים שהלקוחות לא צריכים.

"זו טענה לא נכונה. המערכת קיימת בכל הבנקים ומשפרת את השירות ללקוח. גם הסקרים שלנו מראים שהלקוחות מרוצים מכך שהבנק מתאים להם מוצרים. ושוב אגיד - השביתה לא קשורה למערכת 'יוזמה'".

- אז מה באמת רוצה הוועד?

"הסיבה האמיתית לשביתה היא רצון לשפר את השכר מעבר להצמדה לתנאי עובדי בנק לאומי ומעבר לרמות הבונוס הגבוהות שהבנק שילם. לא אפרט כמה מרוויח עובד בנק, הנתונים מופעים בדו"ח הכספי ואפשר לראות אותם (עלות השכר הממוצעת של עובדי הבנק, מנהלים ופקידים עמדה בשנת 2009 על 25600 שקל בחודש ע.פ), אבל עובדי הבינלאומי נמצאים ברמת שכר ממוצעת ומעלה בהשוואה למערכת הבנקאית. הם צמודים להסכמי השכר של בנק לאומי ורק השנה קיבלו תוספת שכר של 5.8% מראש עבור שנת 2010 וגם בונוס של משכורת אחת. הוצאות השכר שלנו קפצו במחצית הראשונה ב-18% בגלל הסכם השכר".

- לטענת הוועד יש בבנק הרבה מאוד עובדים בשכר נמוך מאוד הקרוב למינימום.

"אין עובד בבנק הבינלאומי שמקבל פחות משכר מינימום ומרבית העובדים משתכרים מעל השכר הממוצע במשק. יש עובדים בשכר נמוך יותר. במערכת של 5,000 עובדים, העובדים המתחילים מקבלים פחות וכשמתקדמים מקבלים יותר".

- בינתיים אתם שוברים את שיאי השביתות במערכת הבנקאית.

"זה מה שמתסכל אותי, אין הצדקה לשביתה. לא היתה אף פעם שביתה כל כך ארוכה ואם היתה ידועה לי הסיבה האמיתית לשביתה, מעבר לרצון לקבל תוספות שכר נוספות, זה היה נסגר יותר מהר".

- הוועד לא לבד. גם ההסתדרות נמצאת במו"מ, יו"ר האגף לאגוד מקצועי אבי ניסנקורן מעורב אישית. האם לדעתך ההסתדרות נוהגת באחריות?

"סכסוך העבודה שאישרה ההסתדרות הוכרז על רקע נושאים לא מידתיים לאורך השביתה. אני חושבת שגם ההסתדרות שאישרה את הסכסוך לא שיערה את אורך השביתה. אני מקווה שהמהלכים שעושה כעת ההסתדרות יסייעו לסיים את השביתה".

- מדוע אינכם פונים לבית הדין לעבודה שיוציא צו מניעה.

"אם לא תהיה התקדמות אנחנו נפנה לבית הדין וכעת מנסחים את הפנייה. זה יהיה בימים הקרובים".

- עם שני הוועדים האחרים, עובדי אוצר החייל והמנהלים של הבינלאומי יש התקדמות. אולי הבעיה נעוצה באישיותו של ראש ועד הפקידים חנוך לבנה.

"לא אדבר על אנשים ספציפית. אבל בהחלט עם שני הוועדים האחרים יש התקדמות גדולה והסכמות שהתגבשו, עם אוצר החייל או טו וטו חותמים ולגבי המנהלים, הם לא משתתפים בשביתה. יו"ר ועד הפקידים שנבחר לתפקידו בשנת 1998, אמר בעבר בראיון עיתונאי שמטרתו להביא לשביתות בבנק. אני רק מקווה שהוא והוועד שלו יגלו אחריות ומידתיות. נושאים שיווקים אינם עילה לסכסוך עבודה".

- כמה הבעלים של הבנק, צדיק בינו מעורב בסכסוך העבודה. האם הוא, כפי שטוענים העובדים, קובע את הכל מאחורי הקלעים.

"בינו הוא בעל השליטה בבנק אבל יש לבנק דירקטוריון חזק שמתווה את המדיניות. הדירקטוריון מעודכן בתהליך ויש להנהלה גיבוי מלא מהדירקטוריון. (ההתרגשות בקולה ניכרת) התבטאויות הוועד לגבי בינו לא סבירות לחלוטין ופופוליסטיות. הדירקטוריון וצדיק כדירקטור, התווה לבנק מדיניות שהביאה את הבנק ממשבר גדול בשנת 2002 להיות אחד הבנקים הכי בטוחים בישראל, בנק שעבר את המשבר הנוכחי בצורה טובה מאוד".

עלויות שכר עובדי הבנקים 2009
(אלפי שקלים, בנטרול פרישה מוקדמת, כולל בונוסים)

עלות שכר שנתית לעובד 2009 עלות שכר חודשי לעובד 2009 בנק
332 27666 דיסקונט*
310 25833 הפועלים*
310 25800 ממוצע
307 25616 לאומי*
307 25577 בינלאומי ופאג"י
305 25416 אגוד
290 24166 מזרחי טפחות
287 23916 ירושלים
286 23836 יובנק
273 22750 אוצר החייל
266 22166 מסד

* הבנק עצמו