הסחורה החמה הבאה: מחיר השמן צפוי להתייקר ב-20%

שמן תעשיות, החברה הגדולה בתחום, צפויה לייקר את מחירי כל סוגי השמנים למעט שמן זית ■ מנכ"ל החברה, אליעזר פרנפס: "אנחנו עדיין לא בשיא, ולשמן יש עוד לאן לטפס"

חברת שמן תעשיות, חברת השמן הגדולה בישראל, תייקר בימים הקרובים את מחיר השמן בשיעור ממוצע של 20% - כך נודע ל"גלובס".

שמן תעשיות היא בעלת המותגים עץ הזית, מגד ומילומור ומחזיקה בנתח שוק כספי של 34% בשוק המבורקד. עליית המחיר תקיף את כל סוגי השמנים למעט שמן זית.

מדובר בעליית מחיר שנייה בתוך 3 חודשים, וזאת לאחר שבחודש אוגוסט האחרון השמן התייקר ב-15%. כתוצאה מכך צפויה עלייה במחירי השמן לצרכן כבר בקרוב.

מעבר לכך, שמן תעשיות היא ספקית השמן הגדולה בישראל ,ולהתייקרות הנוכחית צפויה להיות השפעה רוחבית על מרבית תעשיית המזון ולהוביל להתייקרות מוצרים כמו סרדינים וטונה בשמן, סלט חומוס, שקדי מרק, צ'יפסים, חטיפים ועוד.

לדברי מנכ"ל שמן תעשיות, אליעזר פרנפס, "אין מנוס מעליית מחיר לאור התייקרות חומרי הגלם בעולם. הלפתית, שהיא מקור לשמן קנולה, עלתה בבורסה בצרפת, ואילו פולי הסויה שנסחרים בבורסת הסחורות של שיקגו רשמו בחודשיים האחרונים עלייה של 20%. הסויה והתירס מתחרים על אותם שטחי גידול ומשפיעים האחד על השני".

- היכן עומד המחיר היום ביחס למחירי השיא שנרשמו בתחילת 2008?

"אנחנו עדיין לא בשיא, ולשמן יש עוד לאן לטפס. על פניו נראה כי עליית המחיר לא נעצרה".

- כיצד עליית המחיר תשפיע על מוצרי מזון אחרים?

"לדעתי זה ישפיע כי יש עלייה כוללת של מחירי הסחורות. כמעט כל התעשייה משתמשת בשמן, וכמעט כל התעשייה קונה את המוצרים שלנו. מעבר לזה, במוצרי מזון רבים אחוז השמן נע בין 10% ל-30% , והמשמעות היא שמרכיב השמן כבד יחסית בתמחור. בשקדי מרק, למשל, יש קרוב ל-30% שמן".

- עסקאות סחורות נעשות לטווח של כמה חודשים. אם כן, מדוע המחיר מתייקר מיד במקביל להתייקרותו בבורסת הסחורות?

"אני לא לוקח סיכון על מחירי השמנים או מחירי הגרעינים, והבורסה היא מנגנון תמחור. ברגע שלקוח מתמחר עסקה מולי, אני מתמחר אותה בבורסה עבורו. אני עובד 'גב אל גב' מול הבורסה. מכאן שאם קמעונאי סגר איתנו עסקה לחצי שנה קדימה - אנחנו סגרנו עסקה בבורסה, והקמעונאי לא חשוף לעליית מחיר".

- אתם עדים היום ליבוא מוגבר של שמן קנולה מצד מותגים פרטיים?

"שוק השמנים בישראל הוא שוק רווי תחרות, גם בין היצרנים המקומיים וגם מול היבוא מתחרה. המותג הפרטי נותן פייט יפה".

להערכת פרפנס, שוק השמן בישראל נאמד ב-600-700 מיליון שקל בשנה, כולל שמן לתעשייה. מרבית הצריכה הביתית היא של שמן קנולה.

התייקרות השמן צפויה להציב את המוצר בפרונט במסגרת מלחמות המחירים בין הרשתות. עדי צים, מבעלי השליטה ברשת כמעט חינם, אומר כי בכוונתם להבליט מבצעים על השמן לאור ההתייקרות. "הלוואי שהשמן יתייקר בעוד 100%, כי יש לנו מלאי עד סוף ינואר-פברואר 2011. לא רק שלא נעלה מחיר אלא נעשה מבצעים. אנחנו מוכרים 4 יחידות שמן סויה ב-20 שקל ו-4 יחידות שמן קנולה ב-24 שקל", אומר צים.