אסאנג' הוא גיבור על דמוקרטיה

גם לאחר הפרסום לא יודעים את כל האמת, כי הוא ושכמותו מחפשים אותה תחת הפנס

העתונאי ג'וליאן אסאנג' עלה על נוסחה שלא יכולה להפסיד: אתר הדלפות. כל מי שיש לו משהו שעלול להביך שלטון כלשהו, או לעשות כותרות, יקבל מקום של כבוד באתר זה.

במיוחד מבוקשים שם מסמכים חסויים, וככל שחסיונם רב יותר, כן ייטב. לפרסומים כאלה מובטחת תשומת לב רבה, וכך הופך אתר זה לסופר מבוקש, ויש להניח שזה גם לא מזיק חשבון הבנק של אסאנג'.

השיקול לפרסום באתר הוא מידת הענין שיש בחומר, להבדיל ממידת החשיבות. ברור שלא נותנים שם את הדעת להשפעה שעלולה להיות לפרסום כזה או אחר. אין שם שיקולים מוסריים או בטחוניים. אין שם שום שיקול דעת ותחושת אחריות לגבי תוצאות הפרסום.

הדלפות מתחת לפנס

בימים אלה אמר אסאנג' כי הקורבן המלחמה באפגניסטן ובעירק הראשון היא האמת. אבל האמת היא שהקורבן הראשון של פרסום המסמכים היא הדמוקרטיה. כי גם לאחר פרסום המסמכים אנחנו לא יודעים את האמת. בוודאי לא את כל האמת.

אנחנו יודעים על מעשי בנות הברית, אנחנו לא יודעים דבר על מעשי כוחות הטרור שגרמו למלחמות. כי אסאנג', ועתונאים אחרים כמותו, מחפשים את ה"אמת" מתחת לפנס, במקום שם אפשר להדליף מסמכים חסויים בחסות הדמוקרטיה. הם לא מחפשים מקורות ומדליפים ומסמכים וצילומים בתוך ארגוני ומדינות הרשע, מכיוון שזה הרבה הרבה יותר קשה, אולי בלתי אפשרי.

אסאנג' נחשב לגיבור גדול בחוגים המתנגדים למלחמה מבלי לעשות הבחנה בין מלחמת הגנה,או אין ברירה, לבין מלחמה דת, רשע,גזענות וכל השאר. כולם שווים. הבעיה היא שלא פוגעים בכולם במידה שווה. הבעיה היא שפוגעים רק במדינות שהמשטר בהן הוא דמוקרטי, כי רק במשטר כזה אפשר להשיג הדלפות מן הסוג הזה.

הדלפה היא חלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה, בלי הדלפות מקבלים משטר סתימת פיות. אבל העקרון הדמוקרטי הקדוש ביותר הופך לאויב הדמוקרטיה כאשר הוא מנוצל לרעה. כשם שבמסגרת חופש הביטוח מבחינים בין ביטוי הראוי לחופש הזה, לבין ביטוי מופקר שאינו ראוי, כך יש הדלפות ראויות וחשובות, והדלפות מופקרות ומזיקות שאינן ראויות לפרסום.

לכן אני לא מתרשם מ"הישגי" אתר ויקי ליקס של אסאנג'. אם הוא עתונאי כזה דגול, אם הוא אכן רודף אמת - נראה אותו מחפש את האמת במדינות שם קשה קצת יותר למצוא אותה. לפרסם "אמת"רק על צד אחד למלחמה זה לכבול את ידיו ומנגד לאפשר לאחרים להמשיך להשתולל מבלי לחשוש שמעשיהם שלהם גם ייחשפו ויוקעו.

כמה זמן עוד תוכל הדמוקרטיה להתקיים במצב הזה בו נוגסים בה באמצעות כלליה שלה? הרי אם זה יימשך נצטרך כולנו, גם הארגונים שוחרי ה"אמת" להחליט על אמצעים להגן על הדמוקרטיהשלנו מפני אלה המנצלים אותה נגדנו. האם לא ראוי להחליט על כך לפני שהדמוקרטיה תיבלע על ידי הכוחות המתנכלים לה (וזה כולל כמה ארגונים "שוחרי טוב")?