יזמיות חולות סרטן: "אסור לתת למחלה לעצור את מהלך החיים"

איך ממשיכים לנהל עסק לצד מאבק במחלת הסרטן? ■ לרגל חודש המודעות הבינלאומית לסרטן השד, "גלובס" מביא את סיפורן של יזמיות שחלו

900 נשים ישראליות - מתוך 4,000 המאובחנות מדי שנה - מתות מסרטן השד. על-פי חישוב הסתברותי של רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, אחת משמונה נשים עלולה לחלות במחלה, הנחשבת למחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. מנתונים עדכניים שפורסמו באחרונה לרגל חודש המודעות הבינלאומית לסרטן השד, עולה כי בשנה האחרונה נבדקו 181 אלף נשים בגילאים 50-74, מתוכן 1,216 אובחנו עם גוש חשוד.

עוד מתברר, שהמחלה פוגעת גם בגברים: כ-50 גברים מאובחנים מדי שנה בארץ כחולים בסרטן השד. החדשות הטובות הן שמספר הנשים המחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה, בזכות הגילוי המוקדם ושיפור דרכי הטיפול. על-פי האגודה למלחמה בסרטן, שיעורי ההישרדות מסרטן השד בישראל הם מהגבוהים בעולם, ובאחרונה מסתמנת מגמת ירידה בשיעורי התמותה בארץ.

אירוע טראומטי כמו מחלת הסרטן, טראומטי גם בהיבט של פרנסה. הכנסתם של חולים רבים, מטבע הדברים, נפגעת. "עצמאים-חולים, בניגוד לשכירים-חולים, יכולים לחלק את הנטל בניהול העסק עם בני משפחה או עם עובדים, או לחלופין לשים את העסק בסוג של Hold עד לשיפור במצב הבריאותי", אומרת אורית שפירא, עובדת סוציאלית ומנהלת מחלקת שיקום ורווחה באגודה למלחמה בסרטן.

"אסור לתת למחלה לעצור את מהלך החיים", אומרת עו"ד שרה שרון (64), שניצחה את סרטן השד לפני 30 שנה. כשחלתה, עבדה שרון כמורה וכמנחה שכירה באוני' העברית. "בחמישי-שישי-שבת הקאתי דליים, וביום ראשון הלכתי לעבודה עם פאה. לא נעדרתי הרבה מהעבודה ולא ניצלתי יותר מדי ימי מחלה וחופשה, לקחתי את המינימום ההכרחי.

"לא הייתה לי פריבילגיה אחרת, כי הייתי מוכרחה להיות 'בריאה' גם למען בתי, שהייתה חולה מאוד ובינתיים נפטרה, וגם למען אחותי, שנפטרה מאוחר יותר מסרטן השד. החלטתי להיות מעורבת הן בבחירת הטיפולים שקיבלתי והן במחויבות שלי ליצירת חוסן נפשי. שגרת החיים בעבודה עזרה לי לייצר את הכוחות". לימים שרון עשתה הסבה למשפטים ופתחה משרד עורכי-דין המתמחה ברשלנויות רפואיות.

"חשוב ביותר לשמור, עד כמה שניתן, על חיי שגרה"

המחלה אמנם הורידה את היקף העבודה של הצלמת סיגל ארד, הנלחמת כיום בסרטן השד, ב-90%; אבל היא מתעקשת להמשיך לעבוד כי "רק כשעסוקים מצליחים לא ליפול לתהומות עמוקים"

סיגל ארד / צלם תמר מצפי
 סיגל ארד / צלם תמר מצפי

את רעמת התלתלים השופעת של הצלמת העצמאית, סיגל ארד (44), אם לשלושה, החליפה קרחת - אחד מסימני ההיכר הבולטים ביותר של מחלת הסרטן. לפני כשנתיים אובחן אצלה סרטן שד במצב גרורתי. "לצערי, המחלה לא אובחנה אצלי בשלביה המוקדמים", היא אומרת.

ארד, שעברה ניתוח לכריתת שד, עוברת בימים אלה טיפולי כימותרפיה קשים. "פעם בשבוע אני נוסעת מביתי, שבישוב בית אריה, ליום טיפולים ארוך בתל-השומר. ביום הטיפול וביום שלאחריו אני מרגישה לא טוב. חלשה מאוד. רק ביום השלישי אני מצליחה לחזור לשגרה. יחסית, אני יכולה לומר שאני מתמודדת עם תופעות הלוואי כמו נשירת שיער, כאבי בטן, גירודים בכל הגוף ונימול בקצות האצבעות ברגליים ובידיים, אבל לא עם הטעם המר התמידי בפה. קשה לי עם זה".

הקליק של ארד עם המצלמה, החל במצלמה שקיבלה מאביה כמתנת בת-מצווה. "העולם שגיליתי מבעד לעדשה קסם לי. ידעתי שבזה אני רוצה לעסוק, וכך היה". עם סיום שירותה הצבאי כצלמת בחיל-האוויר, החלה ארד, שכל מכריה מכנים אותה כ"סיגל הצלמת", לעבוד כצלמת סטילס עצמאית: צילומי פספורט בסטודיו הביתי, לצד צילומי חוץ שכללו צילומי אופנה למגזינים שונים, קטלוגים ו"צלמת בית" של מספר בתי-ספר וגני-ילדים.

אך אהבתה האמיתית הייתה נתונה מאז ומתמיד לצילומי טבע. בימים אלה, היא מציגה את "רגעים בטבע", תערוכת צילומי טבע שצילמה לפני ותוך כדי המחלה. התערוכה, בחסות חברת התרופות "רוש" והאגודה למלחמה בסרטן, תציג באולם "עינן" בקניון עזריאלי בעיר מודיעין עד ה-3 בנובמבר. הכניסה חינם.

* עד כמה המחלה פגעה בעסקי הצילום שלך?

"נפח העבודה ירד משמעותית. אפשר להגיד שירד ב-90% בגלל הקושי והמגבלה הפיזית. היום אני עושה רק עבודות קטנות בעיקר מהבית. את כוחותיי אני שומרת לצילומי טבע, שזה מה שאני הכי אוהבת לעשות. אני מסתובבת בטבע, עד כמה שאני יכולה, עם מצלמה קטנה - את הגדולה אני לא מצליחה להרים בגלל שכואבות לי הידיים - ומצלמת".

* האם את מתכוונת למכור צילומים בתערוכה?

"בהחלט, אם כי זו לא מטרת התערוכה. שנים רציתי תערוכת צילומים משלי, אבל לא העזתי. הרגשתי חוסר ביטחון מקצועי, שאין לי מספיק תמונות טובות לתערוכה. המחלה גרמה לי להרגיש בטוחה ואמיצה יותר לשתף ולחשוף אחרים באמנות שלי. וכמו שדה-וינצ'י אמר: 'אמנות שנשארת במגירה אינה אמנות, ומה שהופך אותה לאמנות הם עיני האנשים המתבוננים בה'".

* האם יש לך כוונה לצאת עם תערוכה נוספת המספרת את הסיפור האישי שלך?

"לא, אני מעדיפה להישאר מאחורי העדשה".

* איך את מתמודדת עם העובדה שהמחלה הפכה את העסק שלך לעניין שולי?

"זה קשה, אבל אני גם לא יכולה להילחם בזה. זה המצב. הזזתי הצדה את המחשבות האלה, ואני מתמקדת ב'איך לעבור את הטיפולים בשלום וליהנות ממה שיש'. אני מקדישה את כל האנרגיות שלי לגוף ולנפש. למזלי, בעלי, שעובד בהיי-טק, מפרנס יפה את המשפחה ואין לי דאגות כלכליות".

* איך לקוחות וקולגות מגיבים למצבך?

"בהרבה פרגון ובהתחשבות".

* מה הטיפ שלך להתנהלות בצל המחלה?

"המחלה יש בכוחה להפיל אותך לתהומות עמוקים. לכן, חשוב ביותר לשמור, עד כמה שהדבר ניתן, על חיי שגרה. רק כשעסוקים מצליחים להזיז הצדה מחשבות רעות. הטיפ הכי חשוב הוא לשים את עצמך במקום הראשון ולנסות ליהנות מהחיים".

"מי שלוקה במחלה חייב להחזיק בגישה חיובית, שהיא הצעד הראשון בהחלמה"

לצד המאבק במחלה הצליחה מעצבת התכשיטים, נטע ליבנה, למצוא את הכוחות להקים עסק חדש לגמרי. לא אחת בשל הרצון להמשיך לפרנס את עצמה בכבוד ולא להזדקק לאחרים

נטע ליבנה / צלם תמר מצפי
 נטע ליבנה / צלם תמר מצפי

בעיצומה של מסיבת יום הולדתה ה-40, גילתה מעצבת התכשיטים, נטע ליבנה, היום בת 46, גוש חשוד בשד. בדיקת ממוגרפיה וביופסיה שעשתה לאחר מכן, אישרו את הגרוע מכל: הגוש סרטני, אך למרבה המזל לא גרורתי.

"כשהרופא הודיע לי בפעם הראשונה שיש לי סרטן, הרגשתי שחשך עולמי ושחיי לעולם לא יחזרו להיות כפי שיהיו, למרות שהוא הרגיע אותי ואמר לי שחיי אינם בסכנה בזכות הגילוי המוקדם והסוג הספציפי של הסרטן. דמיינתי את עצמי לובשת חולצות רחבות שמסתירות את השדיים ושלעולם לא אלבש בגד-ים או בגדים חושפניים כלשהם.

"כשסיפרתי לבן-זוגי בטלפון שלקיתי בסרטן הוא מיד אמר: 'את תראי שכל זה יהפוך להיות אפיזודה חולפת. את תצאי מזה, והכול יהיה בסדר'. זה היה בסוף הקיץ, הלכנו יחד לקנות שמלה קיצית שתחכה לי לקיץ הבא, אחרי הכול. התמיכה שקיבלתי מבן-זוגי הייתה העוגן החשוב ביותר בהתמודדות".

ליבנה - שבאותם ימים קשים היו לה שני משלחי יד: מדריכה פרילנסרית לחינוך גופני ומטפלת אלטרנטיבית בקליניקה ביתית - עברה ניתוח לכריתה חלקית, שאחריו הסתבר שהגידול לא הוצא במלואו ושעליה לעבור ניתוח נוסף. "הרופאים אמרו לי שגם הפעם אין ערובה שהכול יצא נקי. אחרי התייעצויות והתלבטויות רבות, החלטתי שעדיף לי לעבור כריתה מלאה, כולל שיחזור שד.

"ההחלטה הקשה הזו נבעה מהרצון העז שלי להימנע מהטיפולים הקשים למניעת חזרת המחלה, הכוללים הקרנות וצריכת כדורים הידועים כמאיצים של תהליך הבלות ולתופעות לוואי קשות". בשלב מאוחר יותר, התגלה גידול סרטני גם בשד השני שהצריך כריתה ושחזור. בסך-הכול עברה ליבנה חמישה ניתוחים לכריתה ולשחזור.

* איך הגעת לעיצוב תכשיטים?

"בזמן ההחלמה מהניתוח הראשון, אחותי נתנה לי צמיד יפהפה מתנה, שעורר בי השראה וחשק לעצב תכשיטים בעצמי. לא תכננתי להקים עסק רציני אלא רק למכור ב'קטנה'. אט-אט התמכרתי לעניין. הגידול הנוסף שהתגלה בהמשך בשד השני, עיכב את הכול".

* מתי הפכת את התחביב לעסק של ממש?

"ב-2005, אחרי כריתת השד השני ושחזורו. כיום אני משווקת את התכשיטים שלי בעשרות נקודות מכירה בארץ ובחו"ל, מעסיקה שלושה עובדים, מגלגלת מחזור שנתי של מעל חצי מיליון שקל, נהנית מכל רגע ושואפת להפוך למותג תכשיטים מצליח".

* מאיפה הכוח להקים ולנהל עסק לצד המחלה?

"הכוח בא משני מקומות עיקריים: הראשון, מהצורך העז שלי להתחבר לצד היצירתי שלי וליהנות ממה שאני עושה; והשני, מהצורך להמשיך ולפרנס את עצמי בכבוד ולא להזדקק לאחרים. את הכוח הזה שאבתי מהסביבה הקרובה שלי וגם מזריקת העידוד שקיבלתי ממט"י חיפה, שעודד אותי להשלים עד הסוף את קורס היזמות לתכשיטנים. זה לא היה קל בשנתיים הראשונות של העסק, והיום, לשמחתי, העסק מרוויח וצומח יפה".

* סיפרת על המחלה ללקוחות, לספקים ולקולגות?

"בהתחלה נמנעתי מלשתף וביקשתי מהקרובים לי לא לספר לאף אחד. רק בני משפחה וקומץ חברים ולקוחות מצומצם ידעו. פחדתי שירחמו עליי, יחקרו אותי וייכנסו לי לפרטיות. שחזור השדיים, ללא ספק, עזר לי להסתיר. היום הגוף שלי נקי מסרטן, ואני אדם שלם ומאושר".

* טיפ שלך להתנהלות נכונה בצל המחלה?

"בזמן המחלה הראש נמצא במרחק אלף שנות אור מהעבודה. מהעסק. אבל מי שלוקה במחלה הזאת, חייב להחזיק בגישה חיובית שהיא הצעד הראשון בתהליך ההבראה".

10 טיפים לניהול עסק לצד מאבק במחלת הסרטן

על-פי מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן

מירי זיו / צלם יח
 מירי זיו / צלם יח

1. ניהול הטיפול הרפואי

בהתאם למגבלות הרפואיות, ניתן לנסות ולנהל את שגרת הטיפולים באופן כזה שישתלב עם ניהול העסק. לדוגמה, לקבל טיפול כימותרפי לקראת סוף-שבוע כדי לחוות את מרבית תופעות הלוואי בשישי-שבת ולהגיע מאוששים יותר ליום ראשון. או, לחלופין, לקבוע תורים להקרנות מאוחר בערב אחרי יום העבודה, או מוקדם מאוד בבוקר לפני תחילת יום העבודה. ניתן להיעזר ברשת האחיות שהקימה האגודה למלחמה בסרטן, שגם מתאמות טיפולים.

2. עזרה, עזרה ועוד עזרה

יש לדאוג לגיבוי ולמחליפים, שיכולים לקחת על עצמם את הטיפול השוטף בענייני העסק השונים בימים בהם המטופל לא במיטבו. האצלת סמכויות ובקשת עזרה ותמיכה מהקרובים: בן/בת זוג, קרובי משפחה, חברים, וכל מי שמוכן להושיט יד.

3. חשיפה וגילוי לב

אם החולה נאלץ לדחות או לבטל פגישה או שהוא נתקל בקושי על רקע מצבו הבריאותי, הוא צריך להיות כן, גלוי וענייני מול השותפים, הלקוחות או הספקים שלו. מפתיע לגלות שרבים ישמחו לסייע, לגלות גמישות ולהתאים עצמם למצבו.

4. לספר לעובדים

עדיף למנוע ולהימנע מהתלחשויות ומשמועות במקום העבודה. לכן, עדיף לעדכן את העובדים באופן מקצועי וענייני, כולל אל מי עליהם לפנות במקרה של היעדרות.

5. לספר, אבל לא יותר מדי

גילוי לב הוא דבר חשוב, אך כדאי להימנע ממתן עודף מידע אישי. בעניין הזה, חשוב להקפיד על התנהלות מקצועית ועניינית ככל הניתן.

6. לדאוג לתשתית טובה לעבודה מהבית

בעידן האינטרנט של היום, הרבה יותר פשוט וקל לשמור על קשר עם עובדים, לקוחות וספקים מהבית, ואפילו מבית-החולים.

7. סדרי עדיפויות

יש לקחת בחשבון, שבתקופת הטיפולים נאלצים להוריד את קצב בעבודה ואף לדחות פרויקטים, עסקאות ועוד. זה הזמן לתחזק ולשמר את הקיים ככל הניתן, ויחד-עם-זאת לחשוב ולתכנן תוכניות לעתיד, אך עדיין לא להתחיל להוציאן אל הפועל.

8. תמיכה רגשית ונפשית

כשדאגות הבריאות מצטרפות לדאגות ניהול העסק, העומס הנפשי עלול להיות כבד מאוד. הצטרפות לקבוצת תמיכה המורכבת מאנשים שחווים התמודדות דומה, תעזור לחולה להרגיש שהוא לא לבד. סיוע נפשי ופסקי זמן להתאווררות, למנוחה ולפעילויות מהנות, חיוניים כדי להצליח להתמודד בכל החזיתות. ניתן לפנות לאגודה למלחמה בסרטן בטלפון 995 - 599 - 1800 ולקבל מידע על אודות קבוצות תמיכה מתאימות, שיעורי יוגה ופעילויות גוף ונפש אחרות. ניתן גם להשתתף בפרויקט "להיראות טוב - להרגיש טוב יותר".

9. מודעות לזכויות

בישראל קיימים חוקים המעניקים, בכפוף לוועדות, תמיכה והקלות לחולים שהכנסתם נפגעה כתוצאה ממחלתם. הקלות שונות מוענקות לחולים בתקופת הטיפולים, כמו פטור חלקי או מלא ממס הכנסה וקצבאות נכות. מידע נוסף על ההקלות, ללא תשלום, ניתן למצוא בחוברת "זכויות ושירותים" של האגודה למלחמה בסרטן, באמצעות פנייה ל"טלמידע" 599 - 995 - 1800.

10. הפעם אתה במרכז

גם אם אתה עובר תקופה קשה, אל תאבד את האופטימיות ואת החיוך, כי אפשר להתמודד ולהחלים. דאג לאיכות החיים המיטבית שלך, שים את עצמך במרכז הפעם, תכנן תוכניות לתקופה שאחרי המחלה, גבש מטרות ויעדים אישיים ועסקיים ארוכי טווח. לך יש עוד סיבה אחת טובה לקום בבוקר ולהילחם - העסק שלך.

קו חם של האגודה למלחמה בסרטן: 995 - 599 - 1800