הבנקים לא מפחדים

המהלך שעליו הכריז סטנלי פישר אתמול, 'הוא לא דרמה' בעיני הבנקים וספק אם ישפיע

הצעד של בנק ישראל מאתמול הוא צעד נכון, חשוב, מושכל, מידתי. אפשר לכתוב עליו עוד הרבה מילים יפות אבל יש רק בעיה אחת - זה אקמול לחולה אנוש. ייקור ריבית המשכנתאות לחלק קטן מהלווים אינו התרופה לבעיות בשוק הנדל"ן. "זה לא דרמה", אמרו לנו הבוקר בבנקים, ובצדק.

התחרות בין הבנקים קשה, ההוראה החדשה אמורה לייקר את הריבית ב-0.5%-1%, אבל לא נתפלא לראות בנקים שרוצים להגדיל את נתח השוק שלהם במשכנתאות ולכן יהיו מוכנים לספוג את העלויות הנוספות. במקרה זה להוראה לא יהיו כמעט השלכות.

מה עושה חזקיהו? בבנק ישראל מנסים לעבוד על דעת הקהל, ליצור את המומנט הפסיכולוגי. רוני חזקיהו מאותת לשוק - צעדים נוספים בדרך. אני יכול לעשות הרבה יותר ואני אעשה את זה אם יהיה צורך.

אם הציבור יאמין לו, וכותרות ענק בעיתוני הבוקר מסייעות לכך, אזי אנשים שרוצים לקנות דירה ימתינו כי יבינו שהמחירים יפסיקו להתייקר או ירדו. הביקוש יקטן, ומנגד אנשים שרוצים למכור ימכרו עכשיו ולא יחכו שערך דירתם יעלה - ההיצע יגדל. חזקיהו סבור שהפער בין ביקוש להיצע הוא של אלפי דירות בודדות, ואם יצאו מספיק קונים מהשוק הפער ייסגר ועליית המחירים תיעצר. הוא צודק, אבל זה לא הפתרון לבעיה.

טיפול בצד הביקוש בלבד הוא טיפול נכה, רק טיפול בצד ההיצע יפתור את הבעיה. רק צעדים כמו הגדלת היצע הקרקעות לבנייה או מתן תמריצים (או קנסות) לקבלנים כדי שיתחילו לבנות על קרקעות ברשותם, יכניסו לשוק מלאי דירות נוסף. בסופו של דבר מדובר בבעיה ריאלית, לא פיננסית. יותר אנשים רוצים לקנות דירה בעיקר כדי לגור בה, מאשר דירות שנמצאות בשוק.

כמו שאומרת בחוכמה רבה ורד דר מפסגות. "בעשור האחרון פשוט לא נבנו בארץ מספיק דירות". גם חזקיהו מבין את זה, והוא קונה זמן לממשלה עד שד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר, הידוע גם כממציא התקציב הדו-שנתי, ושר השיכון אריאל אטיאס יתעשתו, יפסיקו לדבר ולקשקש, ויעשו צעדים קונסטרוקטיביים.