אנשי הפרקליטות לא ייחקרו על תדרוך העדה במשפט אולמרט

עם זאת, המשנה ליועמ"ש מתחה ביקורת על אנשי פרקליטות מחוז ירושלים וקבעה כי לא היו אמורים להעביר את מסמך התדרוך לידי הדר זלצמן, עדת התביעה בתיק ראשונטורס

לא תיפתח חקירה פלילית נגד אנשי פרקליטות מחוז ירושלים בחשד לשיבוש מהלכי משפט בפרשת מסמך התדרוך של עדת התביעה הדר זלצמן, סכנת נסיעות בחברת "ראשונטורס", שהעידה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

כך הודיעה היום (ה') המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), עו"ד רחל גוטליב, לסנגוריו של אולמרט, עוה"ד נבות תל-צור, אלי זהר ונוית נגב.

עם זאת, גוטליב מותחת ביקורת על הפקרליטות וקובעת כי לא היתה אמורה להעביר את המסמך לידי העדה, אף לא בנסיבות חריגות.

סנגוריו של אולמרט ביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד האחראים בפרקליטות על ניהול המשפט נגד אולמרט, לאחר שנחשף מסמך בן 32 עמודים שהוכן בפרקליטות המחוז, ושבו שובצו עיקרי עדויותיה של זלצמן במשטרה, מחולקים לפי שאלות ותשובות, וזאת כהכנה לקראת עדותה במשפט.

וינשטיין, המנוע מלטפל בנושא אולמרט מאחר שייצג אותו טרם מינויו ליועץ, העביר את ההחלטה לידיה של המשנה, גוטליב.

לדברי אנשי אולמרט, מסמך התדרוך "שם בפי העדה גירסאות מעובדות ומלוטשות, שבינן לבין עדות ספונטנית אין ולא כלום, תוך הסתרה מוחלטת מבית המשפט ומההגנה של אותם מהלכים נפסדים".

סנגורי אולמרט טענו כי פרקליטי התביעה הסתירו במכוון את מסירת המסמך לעדה מהסנגורים ומבית המשפט.

עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים הסביר לשופטים כי "רוב החומר הוא ציטוטים מתוך דברי העדה וחקירותיה במשטרה. בסוף כל ציטוט יש מראה מקום". הוא הסביר כי יש אמנם קטע במסמך הכולל את הערות הפרקליטות על דברי העדה, ואולם לדבריו הערות אלה לא היו צריכות להיכלל במסמך שנמסר לעדה, ונוסח זה הועבר לה בטעות.

גוטליב הודיעה כי לאחר שבחנה את התלונה, לא מצאה כל בסיס שיצדיק פתיחה בחקירה פלילית נגד הפרקליטים. היא קיבלה את הסברם של הפרקליטים, ולפיו מסירת המסמך בגירסתו זו לעדה היתה תולדה של טעות בתום-לב, וכי כוונת הפרקליטים היתה למסור לעדה מסמך בגירסה קודמת שלו, שכלל ציטוטים ופרפרזות מעדויותיה של העדה במשטרה, ערוך לפי נושאים, בו נעשה שימוש במהלך מפגשי ההכנה עמה - נוסח אשר לא כלל שאלות או הערות ושהיה אמור לשקף נאמנה את דבריה במשטרה.

כן קבעה גוטליב כי לא מצאה תשתית לטענה בדבר עריכה מגמתית או מסולפת של המסמך שאותו התכוונו למסור לעדה, או לטענה בדבר הסתרה מכוונת של המסמך מהסנגוריה או מבית המשפט.

עם זאת, גוטליב מתחה ביקורת על הפרקליטות, וקבעה כי לא היה מקום למסור לעדה את המסמך, גם בנוסח המקורי שאותו התכוונה הפרקליטות להעביר לידיה.

"אין מקום למסירת מסמך כאמור לעד, גם לא כחריג נוכח נסיבות מיוחדות של מקרה זה, וגם אם אינו כולל שאלות או הערות והוא רק אגד של ציטוטים ופרפרזות ערוך על-פי נושאים", קבעה גוטליב.

לדבריה, "ראוי כי הכלל המנחה לעניין זה יהיה שאין למסור מסמך ערוך על-פי נושאים של ציטוטים מתוך עדותו של העד, גם לא בנסיבות חריגות כמו מקרה זה".

היא ציינה כי יש לגבש נהלים והנחיות מפורטים לפרקליטים בנושא הכנת עדים לעדות בבית המשפט, והמלצותיה בעניין זה הועברו ליועץ המשפטי לממשלה. כל טענה נוספת שיש לסנגוריו של אולמרט בנושא המסמך, קבעה המשנה ליועץ, צריכה להיות מוכרעת על-ידי שופטיו של אולמרט עצמם.

"לא סוף פסוק"

"שוב מוכיחה הפרקליטות כי היא לא מסוגלת לחקור את עצמה", מסר בתגובה אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט, "חבל שאת מידת הסלחנות ותום-הלב שהיא מייחסת לעצמה בקלות שכזאת, היא לא מייחסת לאף אחד אחר. מה שאצלם מוגדר כטעות הופך אצל אחרים לכתב אישום. מבחינתנו לא מדובר בסוף פסוק, ואנו שוקלים את צעדינו".

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר בתגובה כי "התייחסותה של ההגנה למסמך האמור, הן בתקשורת והן בתלונתה המופרכת ליועמ"ש, אינה אלא ספין שכל מטרתו היתה לנפח את העניין הרבה מעבר למידותיו, בניסיון להכפיש את הפרקליטות. כצפוי, הבקשה לפתיחה בחקירה נדחתה על הסף. בהחלטה נקבע במפורש כי המסמך אינו מגמתי וכי המובא בו משקף את דברי העדה".