אובמה: ההישג הרפובליקני בבחירות - בגלל הכלכלה ולא בגללי

נשיא ארה"ב בראיון ב-CBS: הנהגה אינה רק חקיקה, זה גם מאמץ לשכנע אנשים ולא עשיתי זאת מספיק ■ מנהיג רפובליקני: אובמה הוא איש מכירות טוב. המוצר שלו פגום

בהתבטאות שתעורר ללא ספק זעמם של רפובליקנים, אמר אמש (א') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הבחירות לקונגרס ולמושלי מדינות, בשבוע שעבר, שבהן רשמו הרפובליקנים הישגים משמעותיים, היתה בגדר "משאל עם על הכלכלה", ולא משאל עליו עצמו, על המדיניות שלו או על המפלגה הדמוקרטית.

בראיון לתכנית "60 דקות", ברשת CBS, הדגיש אובמה כי הוא נושא באחריות לכלכלה הלאומית כמנהיגה של ארה"ב, אך הוא לא קיבל את הטענה שיישם אג'נדה שגויה בשנתיים שחלפו מאז שנכנס לבית הלבן. המסר שלו: לא בניתי תמיכה ציבורית למהלכים שלי. הנהגה אינה רק חקיקה, אלא גם מאמץ לשכנע אנשים ולא עשיתי זאת מספיק.

בראיון, התבקש אובמה להגיב על טענת מחוקקים רפובליקניים שתוצאות הבחירות משקפות למעשה את דעת הבוחרים עליו ועל הדמוקרטים. תגובת אובמה: "אני חושב, שבראש ובראשונה הבחירות היו משאל על הכלכלה, והמפלגה בשלטון הוכרזה כאחראית על כלכלה שעדיין אינה מתפקדת באופן אופטימלי".

אבל הנשיא הודה שהוא אחראי לשורת שגיאות מאז שהושבע לתפקידו. הוא אמר, כי לא העריך נכונה את קצב ההתאוששות הכלכלית וכי לפעמים סטה מהבטחת הבחירות שלו לשנות את טון ההתנהלות של הממשל הפדרלי.

"היינו כל כך עסוקים וכל כך ממוקדים במאמץ להשיג דברים שונים עד שהפסקנו לשים לב לעובדה שהנהגה אינה רק חקיקה; היא גם מאמץ לשכנע אנשים, לנטוע בהם ביטחון, לאחדם ולקבוע את הטון", אמר אובמה. "לא תמיד הצלחנו במשימות אלה ואני נוטל על עצמי אחריות אישית מלאה לכך. זה משהו שאצטרך לבחון בקפידה בעתיד".

ההתבטאויות האלה משקפות פער גדול בין הנשיא ליריביו הפוליטיים. הוא רואה בכשלון הדמוקרטים בבחירות תוצאה של כישלון הממשל "למכור" את מדיניותו הכלכלית, להסביר את ההטבות שגלומות בה למשק ולאזרחים. הרפובליקנים, לעומתו, גורסים שהבחירות הן, למעשה, הצבעת אי אמון באדם שמאייש את הלשכה הסגלגלה בבית הלבן ובמפלגה שהוא עומד בראשה.

"אני חושב שהנשיא מאמין שהמוצר שלו היה טוב והוא פשוט לא היטיב למכור אותו", אמר ראש הסיעה הרפובליקנית בסנאט, מיץ' מקונל, בראיון בתכנית מול פני האומה, בסי.בי.אס, עוד לפני שידור הראיון ב"60 דקות". "אני חושב שהוא דווקא איש מכירות טוב. לדעתי, הבעיה שלו אינה כישוריו כאיש מכירות, אלא המוצר שלו. העם האמריקני פשוט לא אהב את מהות הדברים שעשו שהנשיא והקונגרס הדמוקרטי".

בכל זאת, הטון הכללי של דברי אובמה בראיון היה חרטה, אפילו הכאה על חטא, טון שאפיין את כל התבטאויותיו אחרי שנודעו תוצאות הבחירות ביום ג' בערב. "חלק מהבטחתי לעם האמריקני, כאשר נבחרתי, היה לקיים טון (של התנהלות) שיאפשר לנו לא להסכים בלי להיות פוגעניים. אני חושב שבשנתיים שחלפו סטיתי מהמחויבות הזו", אמר הנשיא. פעילים דמוקרטיים חולקים על כך בלהט, לאור העובדה שהרטוריקה הפוגענית נשמעה בעיקר מפוליטיקאים ופעילים רפובליקניים, שהקדישו משאבים ניכרים בשנתיים שחלפו לפגוע באובמה ובלגיטימיות של נשיאותו.

אובמה הודה, כי היו פעמים שבהן סבר כי הכלכלה תשתפר יותר מכפי שהיא השתפרה בפועל וכי לפעמים הוא חש עצמו חסר אונים נוכח אי יכולתו להזיז דברים. "לפעמים ידי רפות... היו פעמים שבהן חשבתי שהנה הכלכלה מתייצבת... כנשיא, אתה מוחזק כאחראי לכל דבר. אבל לא תמיד יש לך שליטה על כל דבר. לפעמים, ובמיוחד כשמדובר בכלכלה כל כך גדולה, יש לך רק כלים מוגבלים לדחוף להגדלת מספר מקומות העבודה".

הנשיא הודה, שמאמציו להנהיג רפורמות במערכת הרגולציה הפיננסית הקימו עליו אויבים מהקהילייה הפיננסית. "אין ספק שהיחסים עם הקהיליה העסקית בשנתיים שחלפו נעשו מתוחים ויש אפוא צורך בעבודה מתקנת".