"וול סטריט ג'ורנל": הנאסד"ק זינק 19% מספטמבר; זה יימשך?

"מדובר בראלי החודשיים הגדול מאז אפריל 2009 כשההיי-טק שב להיות הכוכב" ■ הכסף החדש שיוזרם לשוק מגרה התיאבון לסיכונים, ומוביל לסקטור הטכנולוגיה

אם שוק המניות מתחמם, אזי סקטור הטכנולוגיה רותח. כך פותח ה"וול סטריט ג'ורנל" מאמר שכותרתו "בלי הייפ: ההיי-טק שב להיות הכוכב של השוק".

מדד הנאסד"ק , מציינים בעיתון, הוסיף 18.6% במהלך ספטמבר ואוקטובר, ראלי החודשיים הגדול ביותר מאז אפריל 2009, בדיוק כשהשוק התאושש מרמות שפל. זאת, בהשוואה לעלייה של 12.8% במדד S&P 500 . הפער בין שני המדדים - של כמעט 6% - גם הוא הרחב ביותר מאז אפריל 2009.

את הביצועים הלו הניעו רבים מהגורמים שהניעו את השוק כולו. ביום ו' האחרון, המניות הגיעו לרמות שיא של שנתיים, על רקע נתוני תעסוקה חזקים מהצפוי עבור אוקטובר. החששות מפני "תחתית כפולה" התפוגגו, הודות לציפיות - שאכן התגשמו - שהפדרל ריזרב יתערב פעם נוספת כדי לתמרץ את הכלכלה. אולם, מניות הטכנולוגיה שאבו עידוד נוסף מהצמיחה המואצת בשווקים מעבר לים, שהובילה, בתורה, לעלייה בביקוש למחשבים וגאדג'טים. כמו כן, הכסף החדש שיוזרם לכלכלה, באדיבות תוכנית רכישת האג"ח של ה'פד', מגרה את התיאבון של המשקיעים לסיכונים, שמוביל אותם לסקטור ההיי-טק.

כאשר מניות הטכנולוגיה רושמות ביצועים עדיפים על השוק, הדבר מהווה לרוב סימן לכך שבשוק הרחב יש מקום לעליות שערים. "מניות הטכנולוגיה הן לרוב אחד הסקטורים הבולטים לחיוב בתחילתו של שוק שורי", אמר ג'ים סטאק, נשיא InvesTech Research. יש הגורסים כי ה'פד' הכין את הבמה להמשך ראלי בנאסד"ק.

מכפיל הרווח הממוצע לפיו נסחרות מניות ההיי-טק במדד ה-S&P 500 עומד על 13.9, רק מעט מעל המכפיל הממוצע בו נסחרות כל מניות המדד שעומד על 12.7. סקטור הטכנולוגיה, שבד"כ הוא בעל מכפיל הרווח הגבוה ביותר מבין עשרת הסקטורים ב-S&P 500, דורג במקום השישי, נכון ל-2 בנובמבר, אומר האוורד סילברבלאט, אנליסט בכיר ב-S&P. המקום הראשון והשני שייכים לשירותי טלקום ולמניות מוטות צריכה, להם מכפילי רווח של 14.7 ו-14.3, בהתאמה.

כשמניות הטכנולוגיה מובילות את הדרך, סטורים אחרים עשויים ליהנות מכך. עם זאת, במובנים רבים, ראלי הטכנולוגיה אינו מאוזן. בחלקו, את הנאסד"ק דחפו מעלה מניות כמו אפל, המהווה 20.7% מהמדד, וגוגל, המהווה 4.6% ממנו. באוקטובר וספטמבר, אפל הוסיפה24% וגוגל טיפסה 36%.

לא כולם משוכנעים שהביצועים העדיפים ימשיכו. דאג קליגוט מקרדיט סוויס מצביע על ההאטה במכירות המחשבים ומוצרי אלקטרוניקה. בחטיבת הניתוח הטכני של בנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל מציינים כי האינדיקטורים הטכניים מאותתים שמדד הנאסד"ק ככל הנראה נמצא בפתחה של תקופת דשדוש או ירידה קלה, בייחוד בהתחשב בפער הרחב בינו לבין ה-S&P 500.

אך עדיין, אף אחד לא מוכן לכנות זאת בועת היי-טק. הנאסד"ק של עידן הדוט-קום נשלט ע"י חברות האינטרנט, שמניותיהן היו יקרות אך כמעט שלא הניבו רווחים. הפעם, הסקטור הציג צמיחה של 39% ברווחי הרבעון השלישי, ובחודש האחרון, האנליסטים בוול סטריט עדכנו כלפי מעלה את תחזיות הרווח למנות ההיי-טק ב-1.5%.