רובוט שעושה קניות: מה צפוי בתחום הרובוטיקה - ומתי זה יקרה

רובוטים שמכסחים את הדשא ושואבים אבק נמכרים כבר במחירים סבירים ■ האם השלב הבא הוא רובוטים שיחליפו את חיית המחמד שלנו, יעשו עבורנו קניות בסופר וימיינו כביסה?

"היום כשאתה בא הביתה עייף ורוצה מסאז', אתה מסתפק לכל היותר בכורסת עיסוי יקרה. בעתיד תגיע הביתה ויהיה רובוט שיפנק אותך בעיסוי, בזמן שאחר יכין לך קפה, אחד נוסף יסדר את השולחן לארוחה, ואחרון ינקה את הבית" - כך מצייר פרופ' צבי שילר את המציאות שלנו בעתיד הלא רחוק.

חלום רטוב של טכנופיל? עולם של רובוטים נתפס כרחוק מאוד מהמציאות העכשווית שלנו, אך שילר, מהמחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה במרכז האוניברסיטאי אריאל, סבור כי תוך 10 שנים תהיה פריצת דרך של הרובוטיקה לבית שלנו: "בשביל מהפכה טכנולוגית 20 שנה זה הרבה. המחשב האישי פותח בתחילת שנות ה-80, והנה, 20 שנה מאוחר יותר כבר אין מה להשוות".

רוב הפיתוחים הרובוטיים בישראל מיועדים לתחום התעשייתי או הביטחוני, אבל יש גם כמה שיוכלו לשרת כל אחד מאיתנו, ואלה כבר קיימים בשוק.

כזה הוא למשל רובומו - מכסח הדשא שפיתחה חברת פרנדלי רובוטיקס הישראלית. רובוט אחר, דולפין של חברת מיטרוניקס, נועד לנקות בריכות. ב-2009 השיקה חברת iRobot בארץ את Roomba 560 - רובוט ניקוי שיודע לשאוב אבק מכל חלקי הבית. מחירו: 1,990 שקל.

לדברי שילר, "הדבר היחיד שיכול לעכב את פריצת הרובוטיקה זה רמת ההשקעות. אם המדינה תחליט שזה נושא חשוב, הרובוטים יהיו חלק חשוב בחיינו בעוד 10 שנים, וקרוב ל-20 אם לא תעשה כן. בכל אופן, המהפכה הזו תגיע לפה. כל מה שאנו חושבים שהיום חדשני, בעוד מספר שנים ייחשב לפרימיטיבי".

מה המשמעות? שבעוד פחות מ-20 שנה כל עולם הצריכה שלנו יהיה מוקף בהם: מנהיגת הרכב שלנו, דרך טיפול בהורינו המתבגרים או טיפול בכביסה שלנו - וכלה בחינוך ילדינו ובהכנת האוכל בשובנו עייפים לעת ערב מהעבודה.

לדברי שילר, "גם בישול אוכל יעבור אוטומציה, ויהיו רובוטים שיסייעו בעניין. יש כבר מכונה שמכינה לחם. בעתיד יהיו גם רובוטים שיחתכו עבורנו סלט ושאר סוגי מזון שדורשים הרבה תשומת-לב".

שילר מתאר את הדור הבא של מכונות הכביסה: "בעתיד אניח כביסה ליד המכונה, וזרוע רובוטית תמיין אותה ותכניס את הכביסה הצבעונית. אחרי שתסתיים מלאכת הכביסה עצמה, המכונה גם תייבש את הבגדים, וזרוע רובוטית אחרת תוציא אותם ותקפלם. בהקשר לזה היום כבר יש תוכנה לקיפול בגדים אוטומטי. היתה כבר הדגמה של רובוט שעשה זאת. עד שתושלם הטכנולוגיה, גם המחיר יהיה נמוך, כדי שיהיה מספיק אטרקטיבי. יעברו אמנם מספר שנים עד אז, אבל גם זה בדרך אלינו".

רובוטים ספורים אפשר לרכוש כבר היום דרך אמזון. למשל, את iRobot ניתן לרכוש תמורת קרוב ל-300 דולר, ורובוט דומה שפיתחה חברת סמסונג מוצע למכירה באתר. רובוט נוסף המוצע לרכישה באתר של ענקית הקמעונאות המקוונת הוא Litter Robot, שמנקה את הארגז של חתול הבית, ומחירו 350 דולר.

בעקבות היפנים

כדי לנבא כיצד הרובוטים הופכים למוצרי צריכה בתחומים רבים בחיינו, מספיק להצטייד בכרטיס טיסה לטוקיו, או בעידן ה-YouTube - פשוט לצפות במה שנעשה שם.

במזרח הרחוק כנראה לא נבהלים מסרטי האימה הבידיוניים שבהם משתלטים הרובוטים על כדור-הארץ. שם נכנעו לרובוטיקה ללא תנאי, כאשר יפן היא ללא ספק המובילה בתחום. היא היתה בו כבר משנות ה-70 של המאה הקודמת, והיא שועטת קדימה ללא מעצורים. כיום פועלים בעולם כ-700 אלף רובוטים תעשייתיים, מתוכם חצי מיליון ביפן.

למה דווקא יפן? ראשית, כי שם לא מעודדים הבאת כוח עבודה זול מבחוץ, וכשאין כזה, דרוש פתרון אחר לעבודות כמו ניקיון וסיעוד; שנית, בגלל הפוטנציאל הכלכלי שרואים שם בתחום מתפתח זה, ובשל סיבה זו גם דרום קוריאה הצטרפה לתחום בהתלהבות לפני שנים ספורות; ושלישית, בגלל השילוב של ילודה מועטה ותוחלת חיים ארוכה במיוחד.

בהתאם לבעיה, חלק גדול מהפתרונות ביפן נוגעים לתחום הסיעוד. שילר מספר כי כבר היום אפשר למצוא ביפן רובוט שעוזר לנכים לאכול, כיסאות גלגלים חכמים ומערכות לעיוורים לזיהוי מכשולים. מערכת אחרת שם מחלקת תרופות במינון הנכון ובזמן הנכון. הרובוט יזהיר שהפציינט לא לקח את התרופות ואולי אף ישלח הודעה בנושא לרופא. יש מערכת נוספת לאדם בודד שלא יכול לפתוח את הדלת, שהיא עושה זאת עבורו.

השנה היה גם זוג יפני שבחר לתת לרובוט, I-Fairy שמו, לנהל את טקס חתונתם. הסיבה: הם נפגשו לראשונה דרך עבודתם שנוגעת לתחום הרובוטיקה.

בקוריאה לקחו את תחום הרובוטיקה במידה רבה לכיוון החינוך. לדברי שילר, "בקוריאה זיהו את התקשורת עם ילדים בבית כבעיה שצריך לתת לה פתרונות. במקום שהילד יצפה בטלוויזיה, הרובוט נותן לילד משימות, שואל אותו שאלות ומקבל ממנו תשובות".

המהפכה בינתיים מחכה

בחדוות היצירה, היפנית והקוריאנית בעיקר, יש גם משהו מתעתע. כבר כמה שנים שחוקרים קוריאנים מדווחים כי ב-2010 יהיה רובוט בכל בית. 2010, כידוע, עוד מעט נפרדת מאתנו, והרובוטים המובטחים טרם הופיעו על מפתן דלתנו.

המבחן האמיתי של התחום יהיה דווקא בפרקטיקה - ברובוטים שיעשו יותר מדבר אחד, שיחשבו כמו בני אדם - וכמובן שיעלו במחיר שנוכל להרשות לעצמנו להשתמש בהם.

גאוף פגמן, דירקטור ב-R U Robots, מיצרניות הרובוטים היחידות בבריטניה, טען השנה כי "ככל שאנו משתמשים יותר ברובוטים, אנו מעריכים יותר את יכולות האדם. זה קשה להנחות אותם. אתה יכול לארגן שהם יחלקו קפה, אבל זהו בעצם".

יש גם מספרים שמגבים זאת. מספר הרובוטים התעשייתיים שמיוצרים בבריטניה נמצא בירידה תלולה.

רובוט 1: חבר לעת צרה

ביפן כבר הבינו - רובוט יכול גם להיות חבר, או לפחות לתת מענה לבעיית הבדידות. אפילו ילד רובוט פיתחו שם.

"הרעיון הוא שאם יש ילד יחיד בבית, הילד-רובוט ישמש לו כמעין אח", מסביר שילר. "לחברת סוני היה כזה, וגם להונדה יש כזה, אבל הוא לא מיוצר בכמות מסחרית".

במסגרת זו פותחו עוד חיות מחמד רובוטיות, אבל פה חווים לעתים רגרסיה, בעיקר בגלל המחיר הגבוה. שילר מספר כי למשל "חיית המחמד של סוני, AIBO, היתה יקרה מדי. היא עלתה 1,500 דולר, ולכן הפסיקו לייצר אותה".

* Paro: כלב ים רובוטי עם פרווה לבנה המסייע לקשישים ומוגבלים פיזית, שחפצים במעט אינטראקציה. הוא נעים למגע וגם מגיב לליטופים.

* Wakamaru: רובוט אחר שמשמש לאותה מטרה. גובהו מטר, והוא עולה 14 אלף דולר. בין היתר, הוא מזכיר לבעליו לקחת תרופות ומזעיק עזרה אם הוא חושד כי משהו אינו כשורה.

* דינו-רובוט: חיית מחמד בשם Pleo, הנראית כמו דינוזאור. יש לה חושי שמיעה, ראייה ומישוש, והיא ויכולה אף לחוש שמחה, עצב וכעס. כשהיא עייפה, היא נעשית ישנונית.

* PaPeRo: חיית מחמד של חברת NEC, המשחקת עם אנשים, שמחה לשוחח עימם, לרקוד ולסייע בתכנון שעות הפנאי. אם מתעלמים ממנה, היא נעשית עצלנית.

רובוט / צלם: רויטרס
 רובוט / צלם: רויטרס

רובוט 2: בישול וסיעוד

* Okonomiyaki: ב-2009 הוצג ביפן רובוט שמציע להכין לנו, בהתאם כמובן למדינה בה פותח, ארוחה יפנית למהדרין, בהתאם להוראות שנאמרות לו באופן וורבלי.

* Robovie-II: הרובוט נכנס לו לסופרמרקט, מנופף לשלום למוכר ומבקש את עזרתו. עם סל על זרועו, הוא עובר עם אחד מעובדי הסופר ומציין באוזנו בכל מקום איזה מוצר עליו להביא לבעליו, וזה שם אותו בסל. רשימת הקניות מועברת לסופר עוד קודם להגעת הרובוט.

רובוט שעושה קניות בסופר, מסוג robovie-II/ צלם: רויטרס
 רובוט שעושה קניות בסופר, מסוג robovie-II/ צלם: רויטרס

רובוט 3: הגשה ואירוח

מעבר לסיוע לקשישים וחסרי יכולות, לימוד ילדים ומילוי פונקציה של חבר או חיית מחמד, רובוטים יוכלו לשמש כפקידי קבלה, שומרים ואפילו מורים. כך למשל בהונג-קונג, שם מיוצרים צמד רובוטים שישרתו את הסועדים במסעדה. הראשון לוקח הזמנה, והשני מגיש את האוכל.

* Asimo: הרובוט יכול לקבל את פני אורחינו וכמובן גם ליידע אותנו על הגעתם על-ידי שליחת תמונה שלהם. גם את ההדרכה להגעתם עד אלינו הוא יספק בשמחה. הוא מבחין בין קולות שונים, עונה לשאלות, מניד בראשו, מזהה פנים, לוחץ ידיים ועוד. הבעיה: הוא עולה מיליון דולר.

* Banryu: רובוט שיכול להתקשר לבעליו כדי לדווח לו אם הבחין בריח, קול או חום לא רגיל בבית. הוא גם ישלח לבעליו סרטון וידיאו בזמן אמת.

רובוט / צלם: רויטרס
 רובוט / צלם: רויטרס

רובוט / צלם: רויטרס
 רובוט / צלם: רויטרס