תביעה: הועסקתי באופן לא חוקי בארה"ב ומסרבים לשלם לי שכר

חיילת משוחררת טוענת כי חברת הסופרנוס, המשווקת מוצרי קוסמטיקה בעגלות בקניונים בארה"ב, מנצלת את היעדר הדיווח לרשויות על מנת להתנער מחובתה לשלם שכר לעובדיה

"חברת הסופרנוס, המתמחה במכירה ושיווק של מוצרי קוסמטיקה וטיפוח ישראליים מים המלח ב'עגלות' בקניונים ברחבי ארצות-הברית, העסיקה אותי באופן לא חוקי ומסרבת לשלם לי את שכרי ואת זכויותיי הסוציאליות בגין עבודתי אצלה" - כך טוענת החיילת המשוחררת לי חן בתביעה בסך יותר מ-600 אלף דולר שהגישה באחרונה נגד חברת הסופרנוס ונגד בעליה, איתי לוי ועידן שגב, לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

באמצעות עוה"ד יריב שלום, שבתאי מיכאלי ואיילת רם ממשרד ליפא מאיר ושות', טוענת הצעירה כי עם שחרורה מצה"ל היא נחשפה לקמפיין של הנתבעים לגיוס עובדים ישראלים בארצות-הברית, והתפתתה לעבוד עבורם על יסוד מצגים של יכולת השתכרות גבוהה וחוויה תעסוקתית מיוחדת.

ואולם, טוענת התובעת, עם סיום עבודתה, שנמשכה מספר חודשים, הסתבר לה כי העסקתה (כמו גם העסקתם של רבים אחרים) בארצות-הברית היתה בלתי חוקית, שכן לא ניתנה לנתבעים אשרה להעסקתה כאמור.

עוד טוענת הצעירה כי "למרות הבטחות מצד הסופרנוס כי שכרה המוסכם ישולם לה במלואו, וכי אין באי-הדיווחים לרשויות בארצות-הברית כדי לשלול את זכויותיה אלה - בסופו של יום מנצלים הנתבעים את היעדר הדיווח לרשויות על מנת להתנער מלי ומחובתם לשלם ללי שכר וזכויות סוציאליות".

על-פי התביעה, תמימותה של לי ואמונה בנתבעים הגיעו עד לכדי כך שהיא הסכימה להפקיד את מירב שכרה בכספת של הנתבעים, באמונה כי בבוא העת תוכל לקבל לידיה את הכספים. ואולם, נטען, לאחר שהסתיימו יחסי העבודה, ולאחר מספר חודשים בהם לי השקיעה את כל זמנה ומרצה לקידום האינטרסים של הנתבעים, מתנערים האחרונים מלי ומחובותיהם לתשלום שכרה וזכויותיה, ובכלל זה מתשלום הכספים "שהצטברו" בכספת של הנתבעים.

לדברי הצעירה, הנתבעים לא שילמו לה שכר מוסכם בסך המצטבר ליותר מ-57 אלף דולר, אשר לכאורה נשמרו בכספת שבהחזקת הנתבעים. יתירה מזו, נטען, "הנתבעים לא שילמו ללי זכויות סוציאליות קוגנטיות שבבסיס משפט העבודה המגן, ובכלל זה גמול שעות נוספות, פיצויי פיטורים, הבראה, הודעה מוקדמת וכיוצ"ב".

"עניינה של תביעה זו הנו אפוא ניצול מחפיר של תמימותה של בחורה צעירה וניצול אמונה בנתבעים כי ישלמו לה עבור עמלה ועבודתה", נכתב בתביעה. "הנתבעים ניצלו את עבודתה של לי לצרכיהם, מבלי לשלם לה את שכרה המוסכם ומבלי לשלם לה את זכויותיה הסוציאליות הבסיסיות ביותר שבמשפט העבודה".

טרם הוגש כתב הגנה.