גייתנר דחה דברי גרינספן: "לעולם לא ננסה להחליש המטבע"

שר האוצר האמריקני הגיב לדבריו של יו"ר הפ'ד' הקודם שטען שארה"ב נוקטת במכוון במדיניות של החלשת הדולר ■ גייתנר ניסה להחליש את הלהבות לקראת כנס ה-G20 בסיאול

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, הדגיש היום (ה') שוושינגטון לא תחליש לעולם את הדולר כדי להמריץ את הצמיחה. דבריו נועדו להרגיע את המתח, בעוד מדינות ה-G20 מתקשות לגשר על הפערים בעמדותיהן בסוגיית המטבע.

מנהיגי העולם מתכנסים בסיאול לפסגה בת יומיים, בתקווה לנוע אל מעבר להבטחות על שיתוף פעולה כלכלי.

אלן גרינספן, לשעבר יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) החריף עוד יותר את הדיון הסוער על תוכנית ה'פד' לרכוש אג"ח כדי להמריץ את הכלכלה, כאשר טען שארה"ב נוקטת במכוון במדיניות של החלשת הדולר.

"ארה"ב לעולם לא תעשה דבר כזה", הצהיר גייתנר בראיון שהעניק שעות ספורות לאחר מכן ל-CNBC. "אנחנו אף פעם לא ננסה להחליש את המטבע שלנו כדי לזכות ביתרון תחרותי, או כדי להצמיח את הכלכלה".

קבוצת עשרים המדינות המפותחות והמתפתחות הגדולות בעולם מקווה שהפסגה תאפשר לה להפיג את המתחים בסוגיית שערי החליפין שנוצרו בגלל ההבדלים בשיעורי הצמיחה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קרא למנהיגים האחרים להתעלם מחילוקי הדעות ולדבוק בהסכמים קודמים לתיקון חוסר האיזון בין מדינות מייצאות עתירות מזומנים ומדינות מייבאות עתירות חובות. לאחר פגישתו עם נשיא דרום קוריאה, לי מיונג-בק, אמר אובמה שהוא סמוך ובטוח שהמנהיגים יתמכו בתוכנית לקידום צמיחה מאוזנת, על בסיס הסכמה שגובשה בפסגת ה-G20 בפיטסבורג ב-2009.

"לדעתי זה אינו רעיון שנוי במחלוקת", אמר אובמה.

התקוטטות מאחורי הקלעים

מאחורי הקלעים התקוטטו הצדדים על ניסוחה של ההודעה שתתפרסם עם סיום הפסגה מחר (ו'). ייתכן שהגרסה הסופית לא תרחיק אל מעבר להסכמות שגיבשו שרי האוצר של ה-G20 בחודש שעבר, ולמרות זאת עדיין מתקשים הצדדים להסכים על ניסוחה.

לי אמר כי נרשמה "מעט" התקדמות מאז פגישת שרי האוצר בגיאונגז'ו שבדרום קוריאה באוקטובר, אך עדיין לא יושבו חילוקי הדעות העמוקים לגבי אופן צמצומו של חוסר האיזון בחשבונות השוטפים. היום (ה') ידונו המנהיגים בסוגיה זו במהלך ארוחת הערב, אמר לי.

"הגענו להסכמה בגיאונגז'ו, למרות הספקות לגבי הסיכויים להגיע להסכמה, לנוכח חילוקי הדעות בין ארה"ב, סין, אירופה ומדינות אחרות", אמר לי.

מטיוטה של ההודעה הסופית, שהגיעה לידי רויטרס, עולה שהמנהיגים יתמכו ברעיון "קווים מנחים אינדיקטיביים" לצמצום חוסר האיזון בחשבונות השוטפים. מהטיוטה עולה שהמנהיגים יסכימו "להימנע מפיחותים תחרותיים" של מטבעות, ושהם עדיין דנים בשאלה אם לכלול את המילים "פיחות תחרותי" - שמתייחסות לעמדתה של ארה"ב על מדיניות המטבע של סין.