לנדאו מיישר קו: "בלי רווח למשקיעים לא יהיה פיתוח של 'תמר'"

שר התשתיות עוזי לנדאו לקראת פרסום טיוטת דו"ח ועדת שישינסקי מחר: "על הטיוטה עדיין אין חתימה של איש, הנציגים שלי רשאים לפעול לפי שיקול דעתם"

"בלי רווח למשקיעים לא יהיה פיתוח של שדה תמר" כך אמר היום שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו במסיבת עיתונאים לקראת פרסום טיוטת דו"ח ועדת ששינסקי מחר.

מסקנות הביניים של הוועדה כוללות הטלת מס פרוגרסיבי על מאגרי גז רווחיים בגובה של 20%-60%, מיד לאחר שההכנסות מהמאגרים יחצו סף של 150% מההשקעה בפיתוח ובחיפושים.

שר התשתיות, שקרא בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב בנושא,
נמנע היום מלהשיב במישרין לשאלה האם הוא תומך במסקנות הביניים של הוועדה ואמר כי "בטיוטה יש אי-ודאות מסוימות, כי היזמים עוד לא ישבו וראו את המספרים. הטיוטה הזו תצטרך להתאים את עצמה לאינפורמציה שיעלו היזמים ולשוק המקומי".

בהתייחס לשאלה מדוע החרימו שני חברי ועדת ששינסקי מטעם משרד התשתיות את מסיבת העיתונאים שערך משרד האוצר בשבוע שעבר להצגת עיקרי מסקנות הביניים - למרות שלא התנגדו למסקנות עצמן - אמר לנדאו כי "על טיוטת הוועדה עדיין אין חתימה של איש, הנציגים שלי רשאים לפעול לפי שיקול דעתם. המודל שהביאה הוועדה הוא מודל הגיוני צודק ונכון ברמה התיאורטית מה שצריך זה לתרגם אותו לנתונים הספציפיים שמאפיינים כל זירה. לנו חשוב שהמודל יתורגם כך שכל מה שראוי לעם ישראל, לאינטרסים הגיאו-פוליטיים, הביטחון האנרגטי - כל אלה יתממשו. אני רוצה להוסיף שהמודל יש לו רגליים, אבל צריך להתאים אותו למציאות הנוכחית".

לגבי היעדרותם של נציגיו ממסיבת העיתונאים אמר לנדאו כי "אחד היה באילת (הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות ד"ר יעקב מימרן) והשני חשב שהוועדה לא הציגה את המסקנות שלה "והשמחה" קצת מוקדמת. אנחנו נמתין עד להמלצות הסופיות של הוועדה".

לנדאו נמנע מלהגיד האם תוגש עמדת מיעוט לדוח הסופי מטעם משרד התשתיות ונמנע מלהשיב האם רמת המיסוי שממליצה הוועדה גבוהה מדי לדעתו. עם זאת הוא ציין כי חלק המדינה בהכנסות מגילויי גז ונפט בארה"ב נמוך מזה שיהיה בישראל אם יתקבלו המלצותיה של ועדת ששינסקי.

לנדאו אמר כי "בשיקול הכולל של קובעי המדיניות יש להביא בחשבון שמשקיע שבא לכאן צריך לדעת שטוב לו לבוא. עד היום לא ראינו את המובילים הגדולים וגם אותם הייתי רוצה לראות כאן. פיתרון מימוני כבר קיים. מבחינתנו הדבר החשוב ביותר בטווח המיידי זה לצאת מיד לפרויקט תמר. טובת עם ישראל והאינטרס החיוני של מדינת ישראל זה הפיתוח של פרויקט תמר ואני חושב שגם היזמים שותפים לגישה זו. כדאי שכולנו נזכור שאם ההשקעה לא תהיה כדאית לא תהיה השקעה ולא תהיה תמר. אנחנו צריכים להיות אטרקטיביים לפחות כמו כל שוק אחר בעולם.

"אסור שנשכח שאי הגעת גז במועד בזמן מסכנת את אספקת החשמל למדינה ואחריות המשרד שלי להבטיח שאספקת הגז תהיה כסדרה. עד שנדע מתי יפותח השדה יש רק ספק אחד לא-ישראלי שמוכן להתחייב על אספקת גז והיזמים הישראלים שעדיין אין להם סגירה פיננסית ולכן הם אינם יכולים להתחייב לאספקת גז ארוכת טווח. המשרד בוודאי אינו רוצה להימצא במצב שבו יש רק ספק אחד לא-ישראלי שיש לו יתרון על הספקים האחרים. אי אפשר לקבל את העיכוב הבלתי נסבל בפיתוח שדה תמר. בין השאר השדה יפותח אם המשקיעים יראו רווח סביר".