ישראל כץ: המטרונית בחיפה תחל לפעול בספטמבר 2012

(עדכון) שר התחבורה אמר את הדברים בטקס החתימה על ההסכם עם דן, זכיינית המטרונית, מערכת התחבורה הציבורית עתירת הנוסעים ■ האוטובוסים עתירי הקיבולת צפויים לנוע בשלושה קווים

המטרונית, מערכת התחבורה הציבורית עתירת הנוסעים (BRT - Bus Rapid Transit) שתפעל בחיפה על-ידי חברת האוטובוסים דן, תתחיל לפעול בספטמבר 2012 - כך אמר היום (א') שר התחבורה ישראל כץ בטקס החתימה על ההסכם עם דן. עלות הקמת הפרויקט למדינה ולדן נאמדת ב-1.5 מיליארד שקל.

באוגוסט האחרון זכתה דן במכרז להקמתה, אחזקתה ותפעולה של מערכת ה-BRT במטרופולין חיפה לתקופה של 12 שנים. החברה תפעיל 90 אוטובוסים מפרקיים רבי-קיבולת ונמוכי רצפה, המותאמים לנכים ולמוגבלים ומעוצבים באופן הדומה לרכבת קלה. במסגרת פיילוט, יופעלו מטרוניות המונעות במנוע היברידי של דיזל וחשמל, ובהתאם להצלחתו, יורחב השימוש בהן על חשבון מטרוניות המונעות בדיזל.

המטרוניות ינועו בשלושה קווים: במסלול הראשון תנוע המטרונית מצפון הקריות, סמוך למחנה כורדני לשעבר, דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. בשני, תיסע המטרונית מקריית אתא למסוף בת גלים, דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה. במסלול השלישי היא תיסע מקריית ים וקריית חיים לשכונת הדר בחיפה.

כמצופה ממערכת BRT, המטרונית תהנה מזכויות דרך בלעדיות בכבישים והעדפות ברמזורים, לאורך כל מסלולי הקווים. העלייה והירידה מהמטרונית יתבצעו באופן חופשי מכל הדלתות. התשלום יבוצע טרם העלייה למטרונית, באמצעות כרטוס חכם ומכשירים אוטומטים ברציפים. לשאלת "גלובס" נמסר ממשרד התחבורה כי מחירי הנסיעה במטרונית יהיו זהים למחירים הקיימים כיום (6.2 שקלים בתוך חיפה, 9.5 שקלים בין חיפה לקריות ו-5.1 שקלים בתוך הקריות עצמן).

ברציפי ההמתנה של המטרונית יוצב שילוט אלקטרוני, שיעדכן את הציבור בזמן אמת על הגעתה של המטרונית לתחנה. בימים אלה מקימה החברה העירונית יפה נוף את מסלול המטרונית ומשדרגות את התשתיות והרחובות בצירים הראשיים באזור חיפה.