מנכ"ל משרד הבריאות: אפרק את מבנה הבעלות בקופות החולים

תוכנית הבראה למערכת החולה? "אני צריך להיות חכם בהליך הזה. אקריב את ההליך אם אהיה פופוליסטי" ■ ד"ר רוני גמזו נמנע עדיין מקריאה להתפטרות ראשי הקופה, אך מבהיר: "אני לא מצביע על אף אחד אבל גם לא מסיר את האצבע; בסוף לא יהיה מנוס ממסקנות אישיות"

המנכ"ל הטרי של משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, מבהיר היום (ג') בגילוי לב כי הוא מסכים עם מרבית הביקורת שנמתחה אמש ב"גלובס" על משרד הבריאות ועל החוק שמצר את סמכויותיו, לאור הדו"ח החמור שפרסם אתמול מבקר המדינה על קופת חולים מאוחדת.

גמזו מציין כי סעיף 37 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי לא מאפשר לו להדיח את ראשיה של קופת חולים אלא רק לאחר הליך ארוך ורב-שלבי. קודם הוא צריך להתריע בפני הדירקטוריון, אחר כך הוא רשאי למנות ועדה בודקת, ורק לאחר מכן הוא רשאי להשעות בעל משרה. "אני צריך להיות חכם בהליך הזה. אקריב את ההליך אם אהיה פופוליסטי", הוא אמר.

גמזו רמז בין השורות כי הוא ואחרים במשרדו היו רוצים לראות את בכירי הקופה הולכים מיד הביתה, אבל אילו היו נוקטים פעולה המנוגדת להליך הקבוע בחוק, זה היה משרת דווקא את בכירי מאוחדת. בהקשר זה נודע כי עורכי דינה של מאוחדת לא חיכו לתגובת משרד הבריאות וכבר לפני ימים אחדים הבהירו באמצעות מכתב התרעה כי פעולה שלא על פי ההליך המקובל תהיה בניגוד לסמכות ולדין.

גמזו נשען אמנם על החוק, אולם החוק אינו מונע ממנו לקרוא בגלוי לראשי מאוחדת, ובעיקר למנכ"ל שמואל מועלם, להתפטר מתפקידם. אף על פי כן גמזו לא עושה זאת בגלוי גם היום. "אם מחר כל הדירקטוריון וגם המנכ"ל מתפטרים, אז אני צריך להתחיל לדאוג לאיתנות הניהולית של הקופה", הוא מסביר. כלומר, גמזו מעדיף שהקופה תיכנס לתקופת מעבר שבה יתוקנו הליקויים תוך בקרה צמודה מצד משרד הבריאות, ורק אז אפשר יהיה לדבר על חילופי משמרות בצמרת הקופה. "בסוף לא יהיה מנוס ממסקנות אישיות", הוא מבהיר, "אני לא מצביע על אף אחד אבל גם לא מסיר את האצבע".

לדברי ד"ר גמזו, משרד הבריאות רוצה לכבד את ההליך בחוק, אך יחד עם זאת הוא מאותת לקופה: "נגמרו המשחקים, תתחילו לפעול".

הזדמנות אידיאלית

גמזו מכנה את דו"ח המבקר "המפץ הגדול", ומבחינתו הנקודה המשברית הזו היא גם ההזדמנות האידיאלית ביותר לעשות את מה שכל קודמיו נכשלו בו עד כה: להחיל על קופות החולים שלטון תאגידי, שיפרק את מבנה הבעלות הקיים שבו ארגוני עובדים או חבורה של עסקנים הם אלה שמרכיבים את הגופים המנהלים בקופות (דירקטוריון ומועצה מפקחת).

הקופות התנגדו

יצוין כי לאחרונה הצליחו משרדי האוצר והבריאות להפריד בין ההסתדרות הלאומית לקופת חולים לאומית, אולם יתר הקופות התנגדו עד היום לכל ההצעות שנכללו בעניין בחוק ההסדרים וטרפדו את הדבר כל שנה מחדש. "משרד הבריאות מצר על אי הסדרת השלטון התאגידי בשלוש קופות החולים -מאוחדת, מכבי והכללית עד כה - וייקח את הנושא כמשימה נחושה בחודשים הקרובים, כי זו הדרך הנכונה לנהל חברות ציבוריות ותשתית ציבורית איתנה", אמר גמזו.

ד"ר גמזו הבהיר כי הוא לא אהב את התגובה הראשונית ששיגרה אתמול הנהלת הקופה לאמצעי התקשורת, שדיברה בין היתר על איתנותה הפיננסית של הקופה. "הנושא הוא לא האיתנות הפיננסית אלא תרבות הניהול, ולאן זורם הכסף", אמר.