רשות ני"ע חקרה את יו"ר גיזה-זינגר-אבן יחיאל אבן

עסקאת אזורים-לגנא: גיזה-זינגר-אבן סיפקה לאזורים את הערכת השווי שלפיה נרכשה לגנא לפי שווי של 600 מיליון שקל - השקעה שירדה לטימיון

רשות ניירות ערך מהדקת את הפיקוח על מעריכי השווי. ל"גלובס" נודע כי יו"ר גיזה-זינגר-אבן, יחיאל אבן, נחקר ברשות ניירות ערך. על-פי הערכות, אבן נחקר בנושא הערכות שווי שסיפקה גיזה-זינגר-אבן לאזורים , לצורך רכישתה של חברת הנדל"ן לגנא , שהתבררה ככושלת. גיזה-זינגר-אבן ביצעה הערכת שווי ללגנא עבור אזורים, וקבעה לה שווי של כ-830 מיליון שקל.

מגיזה-זינגר-אבן לא נמסרה תגובה לידיעה. גיזה-זינגר-אבן היא מהפירמות הכלכליות המובילות, ונחשבת למובילה בתחום הערכות השווי. במקביל להחלטת הרשות להדק את הפיקוח על מעריכי השווי, פעלו בפירמה ועשו מספר שינויים מבניים.

אתמול (ב') בשעות הבוקר פשטו חוקרי רשות ניירות ערך על משרדי אזורים והחברה-האם בוימלגרין קפיטל , שבשליטת שעיה בוימלגרין, אשר שוכנים ברחוב הארבעה בתל-אביב. בהודעת החברות לבורסה נמסר כי "מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך ערכה חיפוש, ונמסרו לידיה מסמכים שונים".

מחקה את מלוא ההשקעה

ככל הידוע, במסגרת החקירה תושאלו כ-20 אנשים, ביניהם אבן. עוד נחקר גיל טובול, מנכ"ל חברת בוימלגרין קפיטל.

חקירת הרשות מתייחסת לחשד לכאורה לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך, אך לא נמסר מהן. על-פי הערכות, החקירה קשורה להתנהלות הרשלנית לכאורה של החברה במזרח אירופה, באמצעות לגנא הולדינגס, שגם במשרדיה ביקרו אתמול חוקרי רשות ניירות ערך.

אזורים חתמה על העסקה לרכישת לגנא הולדינגס מידי הקבלן יעקב אנגל בנובמבר 2006 (העסקה הושלמה בפברואר 2007), לפי שווי חברה מופקע בדיעבד של כ-600 מיליון שקל. היום נסחרת לגנא לפי שווי של 13 מיליון שקל בלבד, ואזורים מחקה את מלוא השקעתה בה - כ-430 מיליון שקל.

לגנא והחברות המוחזקות - אנגל אירופה, אנגל משאבים ואנגל מזרח אירופה - פועלות בשוקי הנדל"ן של מדינות מזרח אירופה, והן נקלעו למשבר קשה בעקבות המצב הכלכלי באזור זה. נכון להיום הן אינן עומדות בהתחייבויותיהן לנושים.

בחודש שעבר ניתן צו פירוק ללגנא הולדינגס - לאחר שמניות אזורים בחברה הועברו אשתקד למחזיקי האג"ח ללא תמורה - ועו"ד רון בר-ניר מונה למנהל מיוחד בחברה.

בחודש מאי הוגשה תביעה של בעל מניות באזורים בגובה של 137 מיליון שקל נגד חברי הדירקטוריון ונושאי משרה בחברה, שכיהנו במועד רכישת מניות לגנא הולדינגס מידי יעקב אנגל, ובהם בעל השליטה שעיה בוימלגרין, המנכ"ל גיל טובול, גדעון בט, שמואל סלבין, חיים דביר (דויטש), אפי חרמוני, אליצור גורן, דוד לב ורון הימן, וכן נגד חברת גיזה-זינגר-אבן.

בעל המניות דורש מהחברה לתבוע את נושאי המשרה ואת פירמת גיזה בשל אחריותם, לטענתו, לנזק שנגרם לאזורים בגין ירידת שוויים של נכסים שונים של לגנא (בעיקר זכויות בנכס נדל"ן באוקראינה), לעומת שוויים כפי שהוערך במועד העסקה על-ידי גיזה.

לטענת בעל המניות, נושאי המשרה בחברה, שקידמו את העסקה ואישרו את תנאיה, הפרו את חובות הזהירות שלהם כלפי החברה, עת התרשלו בקביעת תנאי העסקה ובאישורה, ועת בחרו לאמץ את הערכת השווי שערכה גיזה ללגנא.

נוסף לכך, טוען התובע, גיזה - שהכינה וערכה את הערכת השווי - התרשלה בהכנת חוות-הדעת ללגנא בכלל, ובקביעת השווי של הנכס באודסה בפרט.

מצבה של בעלת השליטה באזורים, בוימלגרין קפיטל, הוא בכי רע, ולדו"חותיה הכספיים מצורפת כבר כמה רבעונים הערת "עסק חי". לחברה גירעון בהון העצמי של 785 מיליון שקל.

בוימלגרין קפיטל מנסה לקדם הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח במקביל למשא-ומתן המתנהל עם מספר גופים למכירת השליטה בחברת אזורים, מחברות הבנייה הגדולות בישראל.