GM גייסה 23 מיליארד ד'; האם המניה תזנק ב-20%-10%?

המחיר בהנפקה - 33 דולר למניה ■ אנליסטים ב-CNBC: "קרנות נאמנות מצפון ארה"ב קנו הרבה מניות. מדברים על כך שהמניה תזנק ב-10-20%"

ג'נרל מוטורס, ענקית הרכב מדטרויט, גייסה הלילה 23.1 מיליארד דולר בהנפקה הראשונית לציבור הגדולה בארה"ב, כאשר מחיר המניה נקבע על 33 דולר והיא תחל להיסחר היום (ה') בפתיחת המסחר בוול סטריט.

בכך, ירדה ההחזקה של הממשל האמריקני ב-GM בכמחצית, כזכור, בשיאו של המשבר הכלכלי התערב הממשל האמריקני והציל את GM בהשקעה של 50 מיליארד דולר, בתמורה להקצאת מניות. כעת, לאחר שממשל אובמה שלשל לכיסו 23 מיליארד דולר, הוא נותר עם 500 מיליון מניות נוספות, אותן הוא ככל הנראה ימכור בעתיד בהדרגה כדי לא ליצור לחץ על המניה בשוק.

לפי ה"ניו יורק טיימס", הממשל יצטרך למכור את המניות במחיר של 53 דולר למניה כדי לצאת מההשקעה הכוללת ללא הפסד. במילים אחרות, הממשל ייאלץ להמתין לעלייה של 60% כדי להגיע לאיזון על ההשקעה (break even). הממשל מחזיק כעת ב-26% מהמניות, לעומת 61% לפני ההנפקה.

"מי השתתף בהנפקה? הרבה מנהלי השקעות מארה"ב וגם מקנדה, שם פעילה GM", אמרו אנליסטים לרשת CNBC. "רוב הכסף הגיע מקרנות נאמנות בצפון ארה"ב ו-4 מיליארד דולר הגיע ממשקיעים פרטיים. בשוק מדברים כעת על זינוק של 10-20% במניה בטווח הקרוב ונצטרך לראות אם זה יקרה".

האנליסטים ציינו כי ההתלהבות מההנפקה נבעה מהתחזיות האופטימיות שפיזרה GM בפני המשקיעים במהלך הרוד-שואו (הצגת הנתונים הפיננסיים והערכות החברה לגבי עסקיה במסגרת משקיעים לפני ההנפקה, במטרה למשוך אותם להשתתף בה), שכן היא מסרה כי רווחיה עשויים להגיע אפילו ל-16-17 מיליארד דולר בשנה. זאת, לאחר מהלך התייעלות מאסיבי שעברה החברה הכושלת, אשר כלל גם פיטורי עובדים.

GM הולאמה לפני 17 חודשים ומחקר מטעם הממשל הראה שההלאמה הצילה 1.4 מיליון מקומות עבודה מאז.