ככה מפוצצים בועה: צניחה בעסקאות הנדל"ן בהונג-קונג

החלטת הממשל להעלות את המס על נכסי נדל"ן הביאה לירידה של 83% במכירות הבתים ולצניחה במדד הנדל"ן המקומי - לאחר זינוק של 50% תוך פחות משנתיים במחירים

בקרוב אצלנו? צעדים מרחיקי לכת שנוקט הממשל בהונג קונג כנגד מחירי הנדל"ן המזנקים מוכיחים את עצמם כיעילים במיוחד בצינון שוק הדיור באופן מיידי.

שר האוצר של הונג קונג, ג'ון צאנג, הודיע בסוף השבוע על החלת מס מיוחד של 15% שיוטל על כל נכס שיימכר תוך 6 חודשים ממועד הרכישה של הנכס. נכסים שיימכרו תוך תקופה שבין 6 חודשים לשנה יהיו נתונים ל-10% תוספת מס ואילו נכסים שיימכרו בתקופה שבין שנה לשנתיים ממועד המכירה - ל-5% מס.

בנוסף, הודיע הממשל כי המקדמה על כל נכס שעלותו 12 מיליון דולר מקומי או יותר (כ-1.5 מיליון דולר אמריקני) תעלה ל-50%. המקדמה על כל נכס שעלותו 8 מיליון דולר מקומי או יותר (כמיליון דולר) תעמוד על 40% מעתה.

שוק הנדל"ן המקומי הגיב במהירות: עם פתיחת המסחר היום בבורסה של הונג קונג צנח מדד הנדל"ן העוקב אחרי 7 החברות הגדולות ביותר בתחום בשיעור חד של קרוב ל-4% - הצניחה בשיעור החד ביותר מאז חודש מאי.

אבל הנתון המדהים באמת הוא הצניחה חסרת התקדים בעסקאות למכירת דירות: חברות התיווך דיווחו בסוף השבוע על ירידה חדה של לא פחות מ-83% במכירת דירות קיימות ביחס לסוף השבוע הקודם - ועל פי הצפי צפויה ירידה נוספת במכירות במהלך השבוע הנוכחי שתביא גם לירידה חדה במחירים.

מחירי הנדל"ן בהונג קונג זינקו בשיעור אדיר של 50% תוך פחות משנתיים, מאז ינואר 2009