מוריניו הלך, החיים הפכו להיות קשים

אינטר הגדולה מתפרקת לרסיסים. השחקנים פצועים כתוצאה מהריצה המטורפת בעונה שעברה. אלה שלא פצועים הפכו לפקעת עצבים. רפא בניטז מתחיל להתגעגע לצהובונים באנגליה

רפאל בניטז לא ממש הבין את זה כשחתם בקיץ על חוזה כמנג'ר החדש של אינטר. אבל הוא בעצם גזר על עצמו התמודדות עם התפקיד הכי קשה שהכדורגל העולמי יכול היה להציע לו: זה שמחליף את ז'וזה מוריניו.

תזכורת: באוגוסט האחרון רפא קיבל לידיים קבוצה שהרגע זכתה בטרבל. הישג שאי אפשר אפילו לפנטז על שחזור שלו. ברמה המקומית הוא הגיע למועדון שזכה בחמש אליפויות סרייה A רצופות, שלוש מהן עוד לפני הגעתו של מוריניו. חמש אליפויות רצופות יוצרות מצב שבו כל הפסד ליגה הופך למלודרמה. במובן מסוים רפא ידע שהוא משחק בעיקר כדי לא להפסיד, הרבה יותר מאשר בשביל לנצח.

אבל היה שם עוד משהו לא פשוט להתמודד איתו. להבדיל מקודמיו, בניטז לא קיבל מנדט מהנשיא מאסימו מוראטי לעשות פעולות רציניות בשוק ההעברות בקיץ. "זאת אחת הקבוצות הכי טובות שהיו כאן. אז למה לשנות משהו?", התבטא מוראטי בנושא והתעלם מהתיאוריה הכל-כך ידועה על חובת הריענון לקבוצות שניצבות בראש האולימפוס.

בניטז הוציא 8.3 מיליון אירו בלבד על שני שחקנים מוכשרים, אבל מאוד לא מנוסים: פיליפה קוטיניו, הברזילאי בן ה-18 שהגיע מוואסקו דה גמה; וג'ונתן ביאביאני, צרפתי בן 22 ששיחק בעונה הקודמת בפארמה. אפילו המכירה של מריו באלוטלי למנצ'סטר סיטי עבור קרוב ל-30 מיליון אירו לא שכנעה את מוראטי להכניס את היד לכיס. "אנחנו נשנה העונה לחלוטין את מדיניות ההוצאות שלנו בשוק ההעברות", הצהיר איל הנפט בקיץ.

ואולי בצדק מבחינתו: בין שנת 1995, אז הפך לבעלים של הקבוצה, ל-2009, רשמה אינטר הפסד נקי כולל של 1.15 מיליארד אירו, כשמוראטי מכסה מהונו האישי 730 מיליון אירו. מלבד רומן אברמוביץ' בצ'לסי, אין אף דוגמה בעולם לבעל הון שהפסיד יותר כסף בכדורגל מאשר מאסימו מוראטי.

ז'וזה מוריניו מניף את גביע ליגת האלופות עם אינטר / צילום: רויטרס
 ז'וזה מוריניו מניף את גביע ליגת האלופות עם אינטר / צילום: רויטרס

מוריניו זוכה בצ'מפיונס עם אינטר. געגועים (צילום: רויטרס)

***

עד כמה המצב של רפאל בניטז חמור? למען האמת, הרבה יותר ממה שאפשר היה לתאר. אינטר נמצאת כרגע במשבר הכי גדול שלה מזה חמש שנים. אחרי ההפסד המשפיל ביום ראשון (2-1) לקייבו ורונה, "הנראזורי" ניצבים במקום השישי בטבלה עם 20 נקודות מתוך 39 אפשריות, פער של 9 נקודות מהפסגה. הפסגה שבה ניצבת דווקא היריבה העירונית השנואה מילאן. גם ההעפלה לשמינית גמר הצ'מפיונס ליג עוד רחוקה מלהיות מובטחת: אינטר במקום השני בבית שלה עם 7 נקודות - כמו המוליכה טוטנהאם, כשטוונטה אורבת במקום השלישי עם 5 נקודות.

אף אחד במילאנו לא מרוצה מהתפוקה הזאת. בניטז, שאכל חצץ מהצהובונים באנגליה, מגלה שגם באיטליה אף אחד לא מרחם עליו והתקשורת המקומית יורדת לחייו כבר שבועות ארוכים. באתר "פוטבול איטליה" נשאל "איך מאמן שבמשך 6 שנים לא הביא אליפות לליברפול מקבל צ'אנס דווקא בקבוצה שאסור לה להפסיד אף אליפות?".

אבל מוראטי בינתיים מסרב לדון במעמדו של בניטז. עוד לפני ההפסד לקייבו, צוטט הנשיא: "גם אם נפסיד את המשחק הזה, לא נשנה את צוות האימון. זה מובן שלוקח זמן לשחקנים להבין וללמוד את השיטות של טקטיקן חדש".

***

למען האמת, יש לבניטז כמה נסיבות מקלות למצב שאליו נקלעה הקבוצה. הראשונה היא ירושה כתוצאה מהאדמה החרוכה שהשאיר לו מוריניו מהעונה שעברה: אינטר סובלת ממכת פציעות קטלנית. ואלה שמות המושבתים, נכון להיום: ז'וליו סזאר, מייקון, וולטר סמואל, דייגו מיליטו, סולי מונטארי, קוטיניו, כריסטיאן קיבו, טיאגו מוטה, ג'ואל אובי, מק'דונלד מאריגה. 10 שחקנים, וכולם חלק אינטגרלי מהרוטציה של הקבוצה. את הבעיה הזאת אפשר לקשר לחוסר מזל. אבל יותר נכון יהיה להאשים בה את מוראטי וההחלטה שלו לא לחזק את הקבוצה בקיץ.

מה הקשר? ובכן, חמשת הפצועים הראשונים ברשימה השתתפו בקיץ במונדיאל בדרום אפריקה. זאת לאחר העונה הקודמת המתישה, שבה הגיעו עד הסוף בכל המפעלים. איך האיש הקובע באינטר לא השכיל להבין שהסגל המותש שלו פשוט ייפול מהרגליים אם לא ירוענן כמו שצריך?

קחו לדוגמא את מייקון. זה שבעיני רבים הוא נחשב למגן הימני הטוב בעולם, עדיין לא הופך את הברזילאי לסופרמן: בעונת הטרבל אשתקד הוא שותף בלא פחות מ-63 משחקים (כולל חמישה משחקים במונדיאל עם ברזיל). את העונה הנוכחית הוא פתח כשבניטז משתף אותו ב-13 משחקים - כשבכולם שיחק 90 דקות מלאות. עד שלמייקון נגמר הכוח, ובעיות בשרירים ובקרסוליים השביתו אותו.

אינטר מול קייבו ורונה, סרייה A, ווסלי סניידר / צילום: רויטרס
 אינטר מול קייבו ורונה, סרייה A, ווסלי סניידר / צילום: רויטרס

גם סניידר לא הספיק מול קייבו (צילום: רויטרס)

***

ההמשך של הפציעות והתוצאות הגרועות יצרו כדור שלג שכולו לחץ. עד כמה גדול הלחץ באינטר אפשר ללמוד מתקרית שהתרחשה בדקה ה-38 של המשחק עם קייבו: דווקא סמואל אטו, מלך השערים של הקבוצה והכוכב הגדול שלה, מצא זמן לשחזר את תקרית זידאן-מטראצי מגמר מונדיאל 2006 כשנגח בפראות בשחקן יריב (מומלץ לראות את קטע הווידיאו הזה). השופט אמנם לא ראה את האירוע ולא הרחיק את הקמרוני, אבל מצלמות הטלוויזיה יסדרו לו בתקופה הקרובה מנוחה של כמה שבועות ביציע.

ריקארדו רוסי, הבלוגר של המגזין המוערך "פור-פור-טו", כותב: "בניטז פשוט לא מצליח להכניס בשחקנים שלו מוטיבציה כמו שעשה מוריניו. הכישרון נמצא ברגליים של אינטר, כבר ראינו את זה בשנה שעברה. הבעיה היא שאין מי שיממש אותו".

מוריניו הצליח לשכנע בשנה שעברה את סמואל אטו לשחק מגן ימני בקאמפ נואו. רפא בניטז צריך לנסות לשכנע העונה את אטו לא לנגוח ביריבים שלו.

אולי פה בעצם נמצא כל ההבדל.