שופרסל נערכת לתחרות: הוציאה את המשביר מתו הזהב

זאת לאור החלטת המשביר להיכנס לשוק המזון ולפתוח רשת סופרמרקטים ■ עקב הוצאתה מתו הזהב עלולה המשביר להפסיד 40 מיליון שקל בשנה ■ המשביר: "אנחנו לא מבינים את ההחלטה"

רשת שופרסל נערכת להתגברות התחרות בשוק הסופרמרקטים. ל"גלובס" נודע כי במסגרת זו החליטה הרשת על הוצאת קבוצת המשביר לצרכן מרשימת העסקים שבהם מכבדים את תווי הקנייה של הרשת, "תו הזהב". ההחלטה התקבלה בשופרסל לאור החלטת המשביר לצרכן להיכנס לשוק המזון ולפתוח רשת סופרמרקטים.

כזכור, לפני שנה הכריזה המשביר על כניסתה לשוק המזון. לפי תוכניות הקבוצה, היא עתידה לחנוך בשנת 2012 רשת סופרמרקטים שתמנה כבר בשלב ראשון 20 סניפים בגודל של 2,000-3,000 מ"ר. הרעיון הוא להקים רשת בפריסה ארצית בערים מרכזיות. לקבוצה חוזים חתומים להקמת סניפים - בין היתר בנתניה, עפולה, אשקלון, קריית-שמונה וראשון-לציון.

בהתאם לנתונים שמסרה הקבוצה, היקף ההשקעה בהקמת הרשת יעמוד על כ-50 מיליון דולר, ויעד המכירות השנתי הוא 2 מיליארד שקל. מדובר ביעד מכירות גבוה במיוחד, אשר אם הקבוצה תעמוד בו - הוא עשוי להציב אותה כרשת הרביעית בגודלה בישראל.

המשביר: בוחנים את כל האופציות

לקבוצת המשביר שותפות ארוכת שנים בתו הזהב של שופרסל, ורק לפני ימים אחדים קיבלה הקבוצה הודעה משופרסל על הפסקת ההתקשרות.

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי היקף תשלום הקניות ברשת המשביר לצרכן באמצעות תווים עומד על יותר מ-40 מיליון שקל בשנה - שיעור של לפחות 3% מכלל מכירות המשביר בתי-כלבו.

"זה בוודאי עושה לנו נזק", מודה מנכ"ל המשביר בתי-כלבו, אסף בן-דב, "אנחנו לא מבינים את ההחלטה. אין שום הצדקה לביטול. שופרסל מרוויחה היטב מהתו, ואני לא מבין את השיקול העסקי. המשביר בתי-כלבו היא חברה נפרדת מהסופרמקטים, ואנחנו בוחנים אם אין כאן בעיה משפטית של הגבלים עסקיים".

לדבריו, "המשביר הישן היה בעל תו של מעל 200 מיליון שקל בשנה, שבוטל בשעתו בעקבות הוראת הממונה על ההגבלים העסקיים כיוון שקו-אופ רבוע כחול החזיק במשביר. אנחנו כרגע בוחנים את כל האופציות, המסחריות והמשפטיות. היינו חלק מהשותפות בתו, ואני מקווה שנצליח להגיע להבנות עם שופרסל להמשך שותפות בו".

יצוין כי סמוך להכרזה על כניסת המשביר לתחום הסופמרקטים, התייחס אז בעל השליטה בקבוצת המשביר, רמי שביט, לתחרות מול שופרסל: "אנחנו בתחום, ויהיו לנו סופרמרקטים. אני לא חושב שצריכה להיות דרמה בעיתון שמחר ננגח את שופרסל או את רבוע כחול. זה שוק של 50 מיליארד שקל. אנחנו רוצים 2 מיליארד שקל".

עוד אמר אז שביט: "אנחנו נהיה שחקן נישתי לחברי המועדון שלנו. הרעיון הכללי של הרשת הוא ווליו-פור-מאני לחברי המועדון. לא נפתה במבצעים. מבחינתנו, הלקוח יקנה את מה שצריך".

"התו הנמכר ביותר"

משופרסל נמסר בתגובה: "תו הזהב של שופרסל הוא התו הנמכר ביותר במדינת ישראל והבחירה הטבעית של למעלה מ-60% מהעסקים. תו הזהב ניתן למימוש בחנויות שופרסל ובנוסף בלמעלה מ-50 חברות נוספות, ביניהן קבוצת גולף, פוקס, קסטרו, H&O, סטימצקי, הום סנטר, שקם אלקטריק, אייס, גלי וביתילי. מעת לעת חלים שינויים בתמהיל החברות בתו הזהב. לאחרונה המשביר לצרכן יצא, והצטרפו מנגו, פקטורי 54, גולברי ומגה ספורט".