אין תקציב: תוכנית החונכות העסקית של התמ"ת שוב תקועה

התוכנית נחשבת לאחד מכלי הסיוע החשובים ביותר שהמדינה מעניקה למגזר העסקים הקטנים והבינוניים

תוכנית החונכות העסקית של משרד התמ"ת שוב תקועה בשל העדר תקציב. משמעות הדבר, שיזמים חדשים המצויים בשלבי הקמת עסק חדש או יזמים ותיקים שעסקיהם נקלעו לקשיים וזקוקים לייעוץ ולהכוונה עסקית - נאלצים להמתין.

תוכנית החונכות העסקית - שהוקמה ב-1992 בעקבות כשל שוק חמור בתחום הידע והניהול - נחשבת לאחד מכלי הסיוע החשובים ביותר שהמדינה מעניקה למגזר העסקים הקטנים והבינוניים. מדובר בליווי עסקי של חונכים מקצועיים ובעלי ניסיון רב, המסובסד על ידי המדינה: בעוד עלותו של יועץ עסקי בשוק הפרטי מגיעה לכמה מאות שקלים לשעת עבודה אחת, עלותו של היועץ העסקי מטעם התמ"ת היא 48 שקל בלבד לשעת עבודה. "העלות הנמוכה והמסובסדת", כך אומרים גורמים במט"ים (מרכזי טיפוח יזמות), "מאפשרת לבעלי עסקים קטנים ובינוניים שידם אינה משגת ייעוץ יקר בשוק הפרטי, ליהנות מייעוץ עסקי איכותי מסובסד". למרות חשיבותו ותרומתו של כלי סיוע זה, הוא מושבת חדשות לבקרים בשל בעיות תקציב ובירוקרטיה.

עד כה, כך עולה מנתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים בתמ"ת, נחנכו במסגרת התוכנית כ-25 אלף בעלי עסקים זעירים, קטנים ובינוניים. בשנת 2010 גדל הביקוש לכלי סיוע זה באופן משמעותי: אושרו 6,800 חונכויות עד חודש אוקטובר בעלות של מעל 30 מיליון שקל - עלייה של כ-25% משנת 2009, ובתמ"ת מעריכים שעד סוף 2010 יאושרו כ-500 חונכויות נוספות. ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה לעצירת התוכנית כי "התקציב שהוקצה לכלי סיוע חשוב זה, נוצל מעבר למצופה בשל הביקושים הגבוהים. עם זיהוי הבעיה, פנה התמ"ת אל משרד האוצר בבקשה לתוספת תקציבית של 20 מיליון שקל נוספים. האוצר הסכים עקרונית לתוספת תקציבית, אך לא באופן מיידי". עוד נמסר מהתמ"ת כי הנושא טרם נדון בוועדת הפטור באוצר. "אתמול בבוקר נמסר לנו מהאוצר כי הנושא יידון בוועדה שתכונס ביום ראשון הקרוב. לאחר אישור האוצר ניתן יהיה להעביר את התקציב למפעילי תוכנית החונכות העסקית".