סיאלו מתכוונת לגייס 5-6 מיליון שקל בהנפקה

החברה מתמודדת עם תביעת המדינה לגבי בעלותה על הפטנטים שלה ■ המנכ"ל, איציק הניג: "פניית המדינה חסרת בסיס. אנחנו מוכנים ללכת עד בג"ץ"

חברת סיאלו , המפתחת מוצרים לטיפולים בחלל הפה, ונסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 36.4 מיליון שקל, פועלת לגיוס 5-6 מיליון שקל לפי תשקיף מדף שפורסם באוקטובר - כך נודע ל"גלובס". את ההנפקה מובילה סייבל הנפקות.

סיאלו מייצרת ומשווקת מוצרים לטיפולים זעיר פולשניים בפה, בין היתר להוצאת אבנים מבלוטות הרוק, טיפולי שורש והשתלות שיניים, הנעשים באמצעות אנדוסקופ עם סיב אופטי לצפייה ישירה במקום הטיפול. זאת, במקום בניתוח או בפרוצדורה עיוורת כמקובל היום.

אף שמוצריה נמצאים בשוק מ-2005 לערך, מכירות סיאלו עדיין נמוכות - כ-159 אלף שקל בלבד במחצית הראשונה של 2010. "המכירות נמוכות כי אנחנו משווקים כרגע רק באירופה, אך אנו נערכים לכניסה גם לארה"ב", אומר מנכ"ל החברה, איציק הניג. לרוב מוצרי החברה כבר יש אישור FDA (מינהל התרופות והמזון האמריקני).

הניג מאמין כי החברה תוכל לשפר את מעמדה השיווקי בעולם, באמצעות הסכם שחתמה באוגוסט עם מפיצת הציוד הרפואי Henry Schein. ההסכם אינו בלעדי. לחברה 9.6 מיליון שקל בקופה, אשר לדבריה אמורים להספיק לה עד 2012 בקצב השריפה הנוכחי, אלא שלשם שיווק המוצרים החדשים בארה"ב ובאירופה היא תצטרך קצת יותר כסף. לחברה גירעון של כ-6.3 מיליון שקל בהונה העצמי.

"המדינה לוחצת עלינו"

לאחרונה קיבלה החברה, דרך בית החולים ברזילי באשקלון, הודעה מן החשב הכללי במשרד האוצר, המעלה תהיות לגבי הבעלות על הפטנטים שלה. יזם סיאלו, פרופ' עודד נחליאלי, נציין, עבד בבי"ח ברזילי במקביל לתקופה בה הוקמה החברה.

הרקע למהלך הוא פעילותה של המדינה בשנים האחרונות, לאיתור חברות שהפטנטים שלהן פותחו על ידי עובדי מדינה, ביניהם רופאים בבתי חולים ממשלתיים. פטנטים אלה נחשבים על פי חוק כשייכים למדינה.

במשך שנים לא הוסדר באופן חוקי מעמדם של היזמים והממציאים עצמם בקניין הרוחני הזה, לעומת החוקרים באוניברסיטאות למשל אשר זכאים לנתח של עשרות אחוזים מתמורת המצאותיהם.

עד לפני כמה שנים העלימה המדינה עין מחברות שהוקמו על בסיס פטנטים של רופאים, אך המצב השתנה. בשנים האחרונות חתמה המדינה עסקת פשרה בעשרות מיליוני דולרים עם יזם וונטור, פרופ' אהוד שוומנטל מבי"ח שיבא, ותבעה את חברת אומריקס, בטענה שגם הפטנטים שלה הומצאו על ידי רופא משיבא.

הניג טוען כי במקרה של סיאלו, למדינה אין עילה כלשהי לתביעה. "פרופ' נחליאלי ניגש עם הקמת החברה לבית החולים, וטען שאם לא יותר לו להחזיק בקניין הרוחני שיפתח בחברה, הוא עובר להארוורד", מספר הניג. "בבית החולים הסכימו, ויש לנו מסמכים התומכים בכך.

"המדינה חושבת שתצליח להלחיץ אותנו להתפשר, אבל אנחנו מוכנים ללכת איתם עד בג"ץ", מוסיף הניג, ומדגיש כי "החברה הוקמה תחת חממה וקיבלה עם הקמתה את כל אישורי המדען הראשי, בין היתר לבעלותה על הקניין הרוחני שלה".