חשש בספרד: נתוני מחירי הדירות גבוהים מהמציאות בשטח

הבעיה: אין נתונים אמינים על מחירי הדירות בספרד, בתקופה בה המחירים יורדים ומכבידים על הצמיחה הכלכלית ■ החשש: הפסדי הבנקים יתפחו בשיאו של משבר החוב

מסתבר שלא רק משבר החובות מטריד את המשקיעים החשופים לספרד: בועת הנדל"ן במדינה התפוצצה, אך מסתבר שמחירי הדירות מסולפים ויוצרים תמונה לא בהירה באשר לשוק הנדל"ן הספרדי. כך מדווח היום העיתון "וול סטריט ג'ורנל", במאמר שכותרתו: "פאזל מחירי דירות בספרד".

מאז פקיעתה של בועת הנדל"ן בספרד, חלה ירידה חדה במספר העסקאות וגם במחירי הבתים. כתוצאה מכך, הבנקים מעקלים יותר דירות ומעמידים אותן למכירה בשוק, תוך שהם לוחצים את המחירים עוד יותר מטה.

אך הבעיה היא במציאת נתונים אמינים של מחירי הדירות. המחירים בספרד מחושבים על ידי חברות פרטיות אשר מתבססות על מחירי היצע ולא על מחירי ביקוש, ולפיכך מפורסמים מחירים יקרים יותר מאשר המחירים שבהם נסגרות העסקאות בפועל.

כך נוצרים העיוותים בנתונים והפערים ניכרים: אחד המשרדים הממשלתיים בספרד דיווח לאחרונה שמחירי הדירות ירדו ב-11% מאז השיא ב-2007; אולם חברת השמאות Tinsa טוענת כי המחירים נפלו ב-18%. בינתיים, לפי ה"ג'ורנל", חברות שמאות קטנות יותר מחזיקות בנתונים המעידים על נפילה של 20% עד 30% במחירי הדירות מהשיא ב-2007.

"בשורה התחתונה, אין לנו נתונים מדויקים", אומר חוזה גרסיה, ראש החוג ללימודי כלכלה ועסקים באוניברסיטת Pompeu Fabra בברצלונה.

לפי מחקר של LSE בלונדון, מחירי הדירות בספרד זינקו ביותר מ-100% במהלך התנפחות הבועה. כעת, משגוברים החששות באירופה מפני משבר החובות, ישנה חשיבות גדולה לנתוני נדל"ן, שמעיקים על הכלכלה הספרדית ומהווים משקולת בדרך להתאוששות. אחת הסכנות היא שהבנקים המסחריים למעשה יפסידו הרבה יותר מהצפוי בגין הבתים שעיקלו ועליהם למכור בשוק, אם אכן ימכרו אותם במחירים נמוכים. לפי נתוני הבנק המרכזי של ספרד, הבנקים מחזיקים בנכסי נדל"ן בשווי מוערך של 60 מיליארד אירו.

"זה אומר שישנה אפשרות שהבנקים יספגו הפסדים כבדים יותר ברבעונים הבאים", אמר אנדרו לים, אנליסט בנקים ב-Matrix Corporate Capital שבלונדון.