נתניהו: "צעדי ריסון נוספים יתפרסמו מדי כמה שבועות - עד שנבלום או נאט העלייה במחירי הדירות"

(עדכון) - "נוציא את אזרחי ישראל מהצינור הצר של חדרה-גדרה, יש בדרום ובצפון המדינה שטחים ריקים גדולים" ■ קרן המטבע: עליית מחירי הדירות - סכנה ליציבות הכלכלית ■ נתניהו על ההדלפה בוויקיליקס: "חומר לא רע, פיקנטי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנה את ההדלפה הגדולה של וויקיליקס "רכילות" וסבור כי ההשפעת ההדלפה לאורך זמן לא תהיה טובה בזירה הדיפלומטית. נתניהו אמר את הדברים בוועדת העורכים. הוא התייחס גם לשוק הנדל"ן ותשובה לשאלת עורך "גלובס" חגי גולן באשר לצעדי הממשלה לרסן את השוק, ענה נתניהו כי הממשלה תגבש צעדים נוספים לקירור מחירי הדירות.

"אנחנו מדינה קטנה שהתעקשה באופן היסטורי לעשות עצמה עוד יותר קטנה", אמר נתניהו. "למעלה מ-90% מאדמות המדינה הוחזקו עד לפני שנה במניהל מקרקעי ישראל, יש לנו צפיפות גבוהה ואנחנו צריכים גם בטווח הארוך וגם בטווח הקצר להגדיל את היצע הקרקע.

"הדבר השני זה להביא לצירי תחבורה לנגב ולגליל. אתמול טסתי לראות את הגדר בגבול המערבי. אתה טס מעל מרחבים עצומים וריקים - זו העתודה שלנו. אנשים מתגודדים בחדרה-גדרה. אנחנו רוצים לפתוח רכבת שתחבר את ת"א לאשדוד ולאילת. גם בכבישים מתבצעת עבודה עצומה; צריך לייצר נגישות תחבורתית לגליל ולנגב. אנחנו משקיעים בזה 30 מילארד שקל בעשור הקרוב.

"הדבר השלישי, שעדיין לא מימשנו לחלוטין, זה הרפורמה בוועדות התכנון והבנייה. יש קרקע גמישה אבל אתה לא יכול להגיע אליה ולשווק אותה. זה המרכיב הנחוץ להוציא אותנו מהמצוקה ההיסטורית וזה הפיתרון האמיתי למחירי הדירות במדינה.

"ויש גם טווח קצר; הודענו על 3 צעדים, נודיע בקרוב על צעדים נוספים מעת לעת. כל כמה שבועות נודיע על צעדים למצוא פתרון גם לטווח הקצר. או שנבלום או שנאט את קצב עליית המחירים. בנוסף, ביטלתי איסור של הממשלה הקודמת שלא לבנות באזור המרכז. אנחנו משנים את פני המדינה בתוכנית התחבורתית ואנחנו יוצאים מהצינור הצר של חדרה-גדרה; זו בשורה גדולה".

"חומר לא רע"

"היום הזה הוא יום מיוחד בממשק בין עיתונות לתקשורת, מנהיגים ודיפלומטים", אמר נתניהו בהתייחסו להדלפה מוויקיליקס. "יש פה השפעה קודם כל בתהליך על המקצוע שלי וכן על המקצוע שלכם; אתם בעלי עניין, אתם רוצים סקופים, אין ספק שקיבלתם חומר לא רע. אין ספק שמעניין מה אומרים מנהיגים, זה חומר פיקנטי. אין ספק שזה יפרנס חלק מהעיתונאים הרבה זמן ויספק כר פורה לדוש ולחפור בו.

"אבל בסך הכל אינני חושב שההשפעה לאורך זמן תהיה טובה לכיסוי של עניינים דיפלומטיים; כשהדיפלומטים חשופים הם יצמצמו את החשיפה ויהיה יותר קשה לדיפלומטים של ארה"ב להכניס למכתבים ומברקים מה שהיו מכניסים קודם. כל מנהיג ישראלי שהתנסה בזה יודע שמברקים זה דבר שדולף ואנחנו כבר התאמנו את המציאות שלנו לכך.

"אנחנו חושבים מתי אנחנו מצמצמים את המפגש לאירוע ב-4 עיניים. אני תמיד אומר שכל אדם שאתה מוסיף מעבר ל-3 אנשים - אתה מעלה את הסיכון לדליפה; אתה יודע שדברים יצאו".

כאשר נשאל למהות המסמכים ענה נתניהו: "אין פער בין מה שאנחנו אומרים בחסוי לבין מה שנאמר בפומבי. האיום הגדול על שלום העולם נובע מהתחמשות איראן. הדבר החשוב זה שיותר ויותר מדינות, ממשלות ומנהיגים בעולם מבינים שזה האיום. יש פער בין מה שנאמר בחדרי חדרים ובחוץ, בעיקר באזור שלנו. אם בעקבות זה מנהיגי העולם יעזו לומר בגלוי מה שהם אומרים בחשאי - תהיה פה פריצת דרך אמיתית. יש פה מפתח לשלום אזורי; כשמנהיגים מוכנים לומר לעמם את האמת, יש פה סיכוי לתהליך אמיתי לשלום".

נתניהו נשאל גם על הקפאה נוספת של הבנייה ביו"ש ואמר: "אנחנו מקיימים מגעים הדוקים עם ארה"ב מתוך רצון לקדם תהליך שלום בינינו לבין הפלסטינים, כאשר לצורך העניין אנחנו בודקים אפשרויות שונות".

נתניהו התייחס גם לדברים שאמר עליו מובראק ("יש לו צ'ארם, אך הוא לא מקיים הבטחות") ואשר הודלפו בוויקיליקס, ואמר: "אענה כמנהיג שרמנטי; אני רואה את מובראק כשותף ליעד לשלום ולקדם את היציבות באזור. אנחנו הוכחנו הלכה למעשה - גם בצעדים וגם במילים - שאנו עושים צעדים לקדם את הנושא שלא היו מקובלים בממשלתי".

על האיום האיראני אמר נתניהו: "זה לא עניין של הערכת חלון ההזדמנויות; אנו משתפים פעולה עם מדינות אחרות ומשתפים מידע, אנו יודעים מה קצב ההתקדמות האיראנית. בסופו של דבר התוכנית הזו יכולה להיות מעשית אני רוצה להתייחס להדלפה מדברי שר הביטחון: איראן מתקדמת והכוח שלה הופך ליותר משמעותי".

נתניהו ציין גם שלדעתו ישראל "לא ניזוקה" מהדלפת וויקיליקס והוא התייחס גם לנושא הסורי ואמר: "יש לנו עניין לקיים מו"מ עם סוריה אבל המגבלה שאנחנו נתקלים בה זו הדרישה הסורית למצות את המו"מ לפני תחילתו, עם תנאים מוקדמים. אם בסוריה יש רצון לפתח מו"מ אמיתי - הממשלה בראשותי מוכנה לסוגיה זו".