שביתת הפרקליטים: יצומצם הטיפול בתיקי פשיעה חמורים

פרקליטי המדינה מחריפים את השביתה: מיום ד' לא יטפלו בתיקי פשיעה חמורה כגון דקירות, שוד, סחר בנשים והחזקת סמים ‏■ נאמן: יכולתי להשיג יותר עבור הפרקליטים ללא השביתה

‎‎ארגון הפרקליטים בשירות המדינה מחריף את השביתה: החל מיום רביעי הקרוב לא יטפלו הפרקליטים בתיקי פשיעה חמורה שבהם יש צורך במעצרים, למעט רצח, ניסיון לרצח, סחר או ייצור נשק, סחר בסמים ועבירות אינוס.

פירוש הדבר הוא שהפרקליטים השובתים לא יופיעו בדיוני מעצר של תיקי פשיעה חמורה כגון דקירות, שוד, נשיאת נשק, הצתות, סחר בנשים, החזקת סמים ועוד. זאת, הן בתיקי מעצר פתוחים והן בתיקים חדשים שייתווספו, וגם אם בתיקים אלה אישרה ועדת החריגים הופעת פרקליט בשבועיים האחרונים.

על ההחרפה בשביתה החליט הבוקר (ב') מטה המאבק של ארגון הפרקליטים.

‏בנוסף החליטו ראשי ארגון הפרקליטים לאסור על פרקליטי מחוזות, מנהלי מחלקות ויחידות והמשנים לפרקליט המדינה להשתתף בישיבות מקצועיות ובעבודה השוטפת. זאת, בכפוף לאישור ועדת החריגים מראש.

‏ועד הפרקליטים גם הודיע כי הוא מחרים אפילו את טקס העובד המצטיין במשרד המשפטים, שהיה אמור להתקיים הערב, אשר כמה פרקליטים היו אמורים לקבל במסגרתו את הפרס.

יו"ר ארגון הפרקליטים, בעז גולדברג, הסביר במייל שהפיץ כי "מטרת השביתה היא שמירה על מעמדה המקצועי הייחודי של הפרקליטות והבטחת היותה, גם בעתיד, אבן שואבת לעורכי דין מצוינים. נוכח השביתה, אין הפרקליטים משתתפים באירועים ובטקסים של המדינה או המשרד. ארגון פרקליטי המדינה קורא לשר המשפטים ולמנכ"ל המשרד להכיר בייחוד עבודת הפרקליטים ולתמוך במאבקם לתגמול הולם ולתנאי עבודה נאותים".

‎‎חקירות נעצרות

‏בתוך כך, נזקיה של שביתת הפרקליטים בשירות המדינה הולכים ומצטברים: במשטרת תל-אביב צימצמו באופן משמעותי את מעצרם של חשודים, ועצרו כמעט לחלוטין חקירות בתיקי פשיעה חמורים של ייבוא סמים בכמויות גדולות, שימוש בלתי חוקי באמצעי לחימה, סחיטה בנסיבות מחמירות וחקירות הנוגעות לארגוני פשיעה - אף שבחלקן הצטברו כבר ראיות המספיקות לביסוס כתבי אישום.

ל"גלובס" נודע כי הסיבה לכך היא היעדרם של אנשי הפרקליטות, המשמשים פרקליטים מלווים בחקירות אלה, והעובדה שאין מי שיגבש ויגיש כתבי אישום בתיקים אלה.

‏מדובר בתיקי פשיעה כבדים, חלקם בעניינים הנוגעים לשלום הציבור, שבהם החשודים צפויים למעצר עד תום ההליכים ולשנות מאסר ממושכות. בחלק מהחקירות שבהן נעצרים חשודים הם משוחררים בערובה, אף שעל-פי חומרת העבירות הם אמורים היו להימצא במעצר עד תום ההליכים.

כך, בשבוע שעבר נעצרו עבריינים שנהגו ברכב גנוב במהלך פסילת רישיונם, ובאמתחתם עשרות כרטיסי אשראי גנובים ומזויפים שבוצעו בהם קניות בסכומי-עתק - אך הם שוחררו ממעצרם.

‎‎הציבור אדיש

בישיבות שעורכים הוועדים המחוזיים של הפרקליטים השובתים, מובעת התמרמרות על האדישות הציבורית שבה מתקבלת השביתה, המצטרפת לחוסר המעש מצד ראשי משרד המשפטים - השר יעקב נאמן; היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; ופרקליט המדינה, משה לדור.

בתכתובת מייל פנימית של ארגון הפרקליטים, שהגיעה לידי "גלובס", מתבקשים הפרקליטים השובתים להעביר לוועדים המחוזיים פרטים על הנזקים המצטברים של השביתה, כדי שניתן יהיה למנף אותם תקשורתית.

"רוב הציבור לא יודע על קיומה של השביתה ועל מניעיה הצודקים", כתבה אחת הפרקליטות השובתות לחבריה. "היום שמענו בשיחות מסדרון שקורים דברים חמורים למדי, אבל איש וגם לא אנחנו לא יודעים על הדברים. הנזק הכלכלי שנגרם לאוצר הוא עצום. אני בטוחה שיש עוד תיקים פלילי או אזרחי שאי-הטיפול בהם טומן נזק גדול לאוצר, ואולי אף גבוה מסך כל התוספות שאנחנו מבקשים. פניתי לכל יחידות המשטרה באזורנו שידווחו לי מה קורה אצלם בעקבות השביתה, ואני מבקשת שבכל מחוז יעשו כן, וכך יהיו לנו חומרים לתקשורת". ‏‎‎‏

נאמן: יכולתי להשיג הישגים ללא השביתה

‎‎אנשי הפרקליטות השובתים זה שבועיים יכלו להגיע להישגים גדולים הרבה יותר, אם היו מאפשרים לשר המשפטים, יעקב נאמן, לבוא בדברים עם משרד האוצר לפני שהכריזו על השביתה - כך אמר היום השר נאמן בישיבת ועדת הכספים בכנסת.

‏לדברי שר המשפטים, לפני תחילת השבוע הוא המליץ לראשי ועד הפרקליטים לנסות להגיע להבנות עם הגורמים הרלוונטיים. עם זאת, הוסיף, גם כיום נמצאים כלל הגורמים הבכירים במשרד המשפטים בקשר רציף הן עם אנשי ארגון הפרקליטים והן עם משרד האוצר וההסתדרות, במטרה לנסות ולהגיע לפשרה, לסיים את השביתה ולהחזיר את הפרקליטים לעבודה סדירה.

‏במשרד המשפטים שוררת מורת-רוח מהתנהלות ארגון הפרקליטים, ועל-פי ההערכות זו הסיבה שבמהלך השבועיים האחרונים לא נשמעו הצהרות תמיכה בפרקליטים השובתים מצד השר נאמן, היועץ המשפטי יהודה וינשטיין או פרקליט המדינה משה לדור.