"הילארי קלינטון, את צריכה לשמוע מה אנחנו אומרים עלייך"

כך אמר נציג מדינה זרה לשרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, בעקבות חשיפת מסמכי הסטייט דיפרטמנט ע"י וויקיליקס ■ קלינטון: "זו התקפה על הקהילייה הבינלאומית כולה"

"אל תדאגי, את צריכה לשמוע מה אנחנו אומרים עלייך". כך אמר נציג מדינה זרה, כנראה שר חוץ, להילארי קלינטון, שרת החוץ של ארה"ב, באחת מהשיחות הרבות שניהלה עם עמיתים במאמץ לצמצם את נזקי החשיפה של מסמכי הסטייט דירפטמנט ע"י וויקיליקס.

קלינטון עצמה סיפרה זאת, במסיבת עיתונאים קצרה שערכה הערב (ב') בוושינגטון. במסיבה ניסתה שרת החוץ לעמעם מגמה של שמחה לאידה של ארה"ב ותחושה שאתר וויקיליקס הוא גיבור היום, מעין רובין הוד דיגיטלי שמחלק את שלל סודות אמריקה להמונם שצמאים לכל טיפת מידע."החשיפה אינה רק התקפה על האינטרסים של מדיניות החוץ האמריקנית", אמרה קלינטון. "זו התקפה על הקהילייה הבינלאומית , על בריתות ועל שותפויות, על שיחות ועל משאים ומתנים ששומרים על הביטחון הגלובלי ומקדים רווחה כלכלית".

"אין שום דבר שראוי לשבח על מעשה שמסכן חיי חפים מפשע, ואין שום הפגנת תעוזה בחשיפה שמחבלת ביחסים של שלום בין מדינות שבהן תלוי הביטחון הלאומי שלנו", אמרה שרת החוץ.

אבל בהודאה מרומזת על חשש גדול בממשל מפני נזקי החשיפה, אמרה קלינטון שהיא ניהלה בימים האחרונים שיחות רבות עם "עמיתים מרחבי תבל". היא הדגישה, כנראה ברמז להערכות בלתי מחמיאות על מנהיגים לאומיים, כי מדיניות ארה"ב אינה נקבעת בתכתובות פנימיות אלא "כאן, בוושינגטון", על סמך האינטרסים של ארה"ב. היא הביעה התנצלות על ה"מבוכה" שנגרמה למנהיגים זרים בעקבות החשיפה.

קלינטון הדגישה, כי ארה"ב נוקטת מאמצים "אגרסיביים" לאיתורם של האחראים לחשיפת המסמכים.

אובמה "לא היה מרוצה"

גם דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, מתח הערב ביקורת נוקבת על החשיפה. הוא סיפר, כי הנשיא ברק אובמה קיבל דיווח על החשיפה וכי הוא "לא היה מרוצה" למשמע אוזניו.

"הנשיא מאמין שהתנהלות ממשלית שקופה היא חשובה באמת, אך גניבת אינפורמציה מסווגת היא פשע", אמר גיבס.

הבית הלבן הורה למשרד ממשל להדק אלת הפיקוח על מסמכים מסווגים. ההליכים החדשים נועדו להבטיח שלמשתמשים רשמיים "לא תהיה גישה גדולה מכפי שנחוץ לצרכי מילוי תפקידם".