בת-ים: רובע עסקים של 2.5 מיליון מ"ר ו-2,500 דירות

תוכנית הסיטי של בת-ים משתרעת על פני 650 דונם שתחומים בין הרחובות יוספטל מצפון, ניסנבאום ממזרח, הקוממיות מדרום והנביאים במערב

היזמים הראשונים שיממשו את עקרונות תוכנית הסיטי של בת ים יקבלו סל זכויות בנייה עודפות כתמריץ ויוכלו להגיע עד ל-600% זכויות בנייה למגרש. כך לפי אחד מעקרונות התוכנית לרובע העסקים החדש של בת ים שנחשפה היום במשרד אליקים אדריכלים שאחראי על התכנון.

תוכנית הסיטי של בת ים משתרעת על פני 650 דונם שתחומים בין הרחובות יוספטל מצפון, ניסנבאום ממזרח, הקוממיות מדרום והנביאים במערב. רובע העסקים יכלול 2.5 מיליון מ"ר בעירוב שימושים, כולל 2,500 יחידות דיור שיהוו 25% מהמתחם, ו-75% נוספים שיהיו מורכבים ממשרדים ומסחר.

הסיטי של בת ים מתוכנן בשטח שיתפוס שישית עד שביעית מהעיר במרחק של כחצי ק"מ מהים והיות ששאר העיר תעטוף את המתחם הוא מתוכנן לתפקד כמוקד כלכלי עירוני ומטרופוליני שיהווה מנוף לעירייה ולתושבי בת ים. השטח, שמחובר לציר איילון ויתחבר בעתיד לקו האדום של הרכבת הקלה, מאוכלס כיום בבנייני תעשייה ומלאכה בני קומה אחת.

התוכנית, שפורסמה לפי סעיף 77 לחוק התכנון והבנייה, הינה תוכנית מדיניות שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במארס השנה. כעת מכינה עיריית בת ים תוכנית מפורטת שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה, והיא צפויה להתאשר בלוח זמנים של כשנה.

13 אשכולות

המתחם יהיה מחולק ל-13 אשכולות שלכל אחד מהם הוגדרו זכויות בנייה נוספות על הקיים, שינועו בין 225% ל-350%. בדרך כלל נהוג לתת זכויות בנייה לפי מגרש אבל על מנת ליצור תמריצים לפיתוח יוצע בתוכנית גם סל זכויות מתחמי של 100% נוספים. היזמים הראשונים שיממשו את עקרונות התוכנית יוכלו לקבל עד 50% מסל הזכויות המתחמי ולהגיע עד ל-600% זכויות בנייה למגרש. בנוסף, בתוכנית לא קיימת הגבלת גובה.

לדברי מתכנן התוכנית, אדריכל צדיק אליקים, "אנחנו נותנים לעיר וליזמים לנהל את המקום שאותו הם הולכים להקים. יש פה למעשה ויתור על שליטה אדריכלית, אין גובה אחיד וקבוע, אנחנו נותנים לתוכנית לעבוד ובסופו של דבר נקבל פה תוכנית תלת-מימדית. זה ייצור רב-גוניות וקצב, ויביא למצב שבו כל הקודם זוכה עם יתרון גדול למי שיממש את התוכנית ראשון. נוצר מצב של תחרות כלכלית. מאז שהתוכנית פורסמה יש בעירייה מצעד של יזמים ובעלי קרקעות שבאים לברר מה הם יכולים לעשות עם הקרקע כדי שהם יהיו אלה שיתפסו ראשונים את הזכויות של המתחם. התוכנית לרובע העסקים החדש היא תוכנית מהפכנית. זהו מתחם שיהיה אינטנסיבי מאוד ושיעבוד 24 שעות ביממה עם הרבה תנועה ואקשן".

גורי נדלר, מנהל היחידה לתכנון אסטרטגי בעיריית בת ים, אמר כי "השאלה היא איפה עובר הגבול בין תל אביב והפריפריה, והתשובה היא שהוא עובר מדרום לבת ים. שנים רבות בת ים ניסתה להיות חלק מהפריפריה וניסתה להתחרות בראשון לציון. אנשים רבים עזבו את בת ים לטובת ראשל"צ. הסתבר שבת ים לא יכולה להתחרות בראשל"צ, אבל מה שהיא כן יכולה זה להיות תל אביב. בת ים היא במעגל הראשון של תל אביב וראשל"צ היא במעגל השני".