צניחה של 38% בנכונות הציבור לרכוש דירות חדשות

האם מאמצי הממשלה נושאים פרי? גם בנובמבר ירד שיעור הנכונות לרכוש דירה בחצי שנה הקרובה, ל-9.1%

בעוד שיהיה מי שיבקר את צעדי הממשלה המהוססים לריסון מחירי הדיור, נראה כי במישור אחד הצעדים האלו כבר נותנים את אותותיהם: הנכונות בקרב הישראלים לרכוש דירה בטווח הקרוב (תוך חצי שנה) פחתה בחודש נובמבר, זה החודש השני ברציפות - כך עולה ממדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" ושל PwC ישראל.

שיעור הנכונות ירד ב-9%, כך שמספרם של אלה שהביעו נכונות בסקר עליו מבוסס המחקר עמד על 9.1% מהנשאלים בלבד - רמתו הנמוכה ביותר מאז יולי, ולראשונה בחודשים האחרונים מתחת ל-10%. ככלל, חודש יולי סימל כמדד ייחוס למרבית הפרמטרים שנבדקו במדד אמון הצרכנים; גם יולי, כמו נובמבר, אופיין בהתייחסויות של רבי דרג לשוק הדיור והטלות מגבלות עליו (הגבלת שיעור המימון של המשכנתא).

כיוון שהחודשים האחרונים מאופיינים במגמת ירידה, גם שיעור הנכונות כממוצע נע תלת-חודשי מצביע על ירידה, אם כי הוא שומר על רמה גבוהה יותר ועודנו גבוה מ-10%. הזהירות שנוקט הציבור באה לידי ביטוי בכל אחד מהפרמטרים שנבדקו, כמו ירידה בכוונה לרכוש הן דירה חדשה והן דירת יד שנייה.

לראשונה מאז אפריל, נרשמה ירידה חדה (38.5%) גם בנכונות לרכוש דירת יד ראשונה - ומכאן ניתן להסיק שמחירי הדיור נסקו לרמה שגורמת גם למי שנמנה עם עשירונים גבוהים יותר לוותר על רכישת דירה לעת עתה. גם מספרם של היושבים על הגדר, המתלבטים, תפח כמעט במחצית ל-4.8%, רמת שיא למתלבטים מאז ומעולם. שיעור דומה נצפה ב-2006, אז הנכונות הכללית לרכישת דירה הייתה נמוכה משמעותית.

השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי ברבעון השלישי היו 9,027 התחלות בנייה - מספר נמוך יותר בהשוואה לרבעון השני ולרבעון השלישי אשתקד. מהשוואה של נתוני התחלות הבנייה לממוצע הנע של הנכונות לרכישת דירה ניתן ללמוד על מתאם ישיר עד למחצית השנה הראשונה, אולם יש לזכור כי התחלות הבנייה מתפרסמים בעיכוב ואחת לרבעון בלבד.

11
 11