270 עובדי טבעול הצטרפו להסתדרות והקימו ועד פעולה

טבעול נחשבת בשנים האחרונות למנוע הצמיחה של קבוצת אסם ■ ‎‎יו"ר ועד הפעולה: "מאז שהתארגנו מאיימים להוריד לנו את הארוחות" ■ ‏‎‎היעד האפשרי הבא של הארגון: סלטי צבר‏

270 עובדי טבעול, חברה-בת בבעלות מלאה של אסם הנחשבת למנוע הצמיחה של הקבוצה ול"בייבי" של מנכ"ל אסם גזי קפלן, הצטרפו להסתדרות והקימו ועד פעולה.

העובדים מועסקים כיום בחוזים אישיים, והם מעוניינים לחתום על הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקתם ואת ביטחונם התעסוקתי, כפי שנהוג במרבית מפעלי הקבוצה.

‏עובדי טבעול טוענים כי מאז שהחלו להתאגד, הנהלת טבעול מפעילה עליהם לחצים כדי שיבטלו את הצטרפותם להסתדרות. "מאז שהתארגנו, ההנהלה מאיימת להוריד לנו את הארוחות ומבקשת מאיתנו שבכל הפסקה נדפיס כרטיס יציאה", מספר דוד בן-הרוש, יו"ר ועד הפעולה.

בן-הרוש מציין כי פניו לשלום, אך מבהיר כי הוא והעובדים נחושים לשפר את תנאי העסקתם: "הבית שלנו הוא טבעול, ונעשה הכול כדי לשפר את התנאים שלנו בו ולקבל תנאים כמו של העובדים באסם".

יו"ר אגף התאגדות עובדים בהסתדרות, עו"ד שי תקן, שלח בסוף השבוע האחרון מכתב להנהלת טבעול, ובו הוא קורא לה להכיר בהסתדרות כארגון היציג של העובדים ולנהל מולה משא-ומתן להסכם קיבוצי.

ראשי אסם, ובמיוחד יו"ר הקבוצה דן פרופר, נוהגים להתגאות בעבודה המאורגנת שקיימת במפעלי הקבוצה וביחסים הטובים עם ההסתדרות, בראשות עופר עיני. רק לאחרונה הם חתמו על הסכם עבודה שמסדיר את תנאי המעבר של עובדי ההפצה, בעקבות העתקת מערך ההפצה מפתח-תקווה לשוהם. על כן מבהירים בהסתדרות כי הם משוכנעים כי הלחצים שהופעלו על העובדים בטבעול לא היו על דעת הנהלת אסם, וכי הצדדים יעלו במהרה על מסלול ההידברות.

לאחר התארגנות העובדים במפעל טבעול הממוקם בקיבוץ לוחמי הגטאות, ישנם למעשה רק שני מפעלים בקבוצת אסם שלא קיימת בהם עבודה מאורגנת: מפעל סלטי צבר, הנמצא בבעלות טבעול; וחברת המזון לתינוקות מטרנה, שנרכשה על-ידי אסם בשנת 2007.

‏טבעול הוקמה בשנת 1985 על-ידי חברי קיבוץ לוחמי הגטאות. 10 שנים לאחר מכן רכשה אסם 50% ממניותיה, ולפני כחצי שנה השלימה רכישה מלאה.

הסוד של טבעול, שעליו רשמה החברה פטנט, הוא עיבוד של חלבוני סויה וקשירתם לחלבוני חיטה, מה שדימה למוצריה טעם ומראה של בשר. החברה פרצה במשך השנים אל השוק האירופאי ואף הקימה לפני כ-3 שנים מפעל ענק בצ'כיה.‏‎‎‏

מהנהלת טבעול נמסר כי "החברה מכירה בזכות העובדים להתאגד, ובמשך כל שנות פעילותה ראתה בעובדים נכס חשוב ושותף לדרך. כידוע, טבעול הנה חלק מקבוצת אסם, הידועה ביחסי עבודה מצוינים עם העובדים ועם ההסתדרות. בקבוצת אסם, וטבעול בתוכה, נהוגה מדיניות אחידה המשותפת לכל עובדיה גם בנושאים הקשורים לתנאי העבודה והשכר, כפי שנקבע על-ידי מועצת המנהלים. על רקע זה הטענות המועלות בנקודה זו מעוררות פליאה, ונראה כי עיקר תפקידן הוא להשיג תשומת-לב תקשורתית. טבעול תמשיך להתייחס לעובדיה בכבוד ובהגינות, כמקובל בחברה מאז ומתמיד". ‏‎‎‏